تاریخ: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۰۳
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۹۳۶۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت:

فاصله زیاد ارزش دلاری هر تن کالای صادراتی با اقلام وارداتی

می متالز - سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت:بررسی وضعیت تجارت خارجی ایران در حوزه انرژی نشان دهنده این است که ارزش دلاری هر تن کالای صادراتی فاصله زیادی با همین نسبت در اقلام وارداتی دارد که هر ساله نیز بر آن افزوده می‌شود.
فاصله زیاد ارزش دلاری هر تن کالای صادراتی با اقلام وارداتی

به گزارش می متالز، سکینه الماسی درباره نامگذاری سال به عنوان "جهش تولید" ازسوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: نکات بسیار مهمی پیرامون زنجیره ارزش و تولید صادرات محور در کشور ایران مغفول مانده است.

وی افزود: ریشه اصلی مساله را باید در زنجیره ارزش‌افزوده محصولات دنبال کرد. مطالعه مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که اکثر محصولات صادراتی ایران در حوزه انرژی در زنجیره ارزش قرار دارند.

 

نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه در خانه ملت ادامه داد: بررسی وضعیت تجارت خارجی ایران در حوزه انرژی نشان دهنده این است که ارزش دلاری هر تن کالای صادراتی فاصله زیادی با همین نسبت در اقلام وارداتی دارد که هر ساله نیز بر آن افزوده می‌شود.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: این روند نشان می‌دهد سبد صادراتی عمدتاً از محصولاتی با ارزش افزوده و اشتغال پایین تشکیل شده و در عوض، سبد وارداتی شامل اقلام صنعتی با ارزش افزوده بالاست.

 

الماسی گفت: به عنوان مثال در صنعت پتروشیمی، سه محصول متانول، اوره و آمونیاک بیشترین سهم را در سبد صادرات در سال‌های اخیر در اختیار داشتند. در حالی که این مواد از حلقه‌های اولیه محصولات پتروشیمی به حساب می آینذ و قیمت هر تن آن‌ها از ۴۰۰ دلار تجاوز نمی‌کند. اما محصولاتی که در حلقه‌های بعدی زنجیره ارزش قرار گرفته اند عبارتند از پلاستیک‌های مرکب (Compound) با قیمت هر تن بیش از ۴۰۰۰ دلار.

عناوین برگزیده