تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۹
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۹۴۳۷۷
اقتصاد هوش مصنوعی:

خلق درآمد با استفاده از کسب و کار‌های مبتنی بر دانش

می متالز - ما در وسط رونق هوش مصنوعی قرار داریم. سرمایه گذاران خوشحال هستند که هنگام دیدن استارت آپ‌های هوش مصنوعی، سرمایه‌های بیشتری را پیش رویشان می‌بینند؛ و به درستی چنین است: این یکی از آن فناوری‌های تحول گرا است که یک بار در هر نسل رخ می‌دهد. این فناوری برای ماندن است و زندگی ما را تغییر خواهد داد، البته این بدان معنا نیست که موفقیت در راه اندازی AI آسان است؛ در این نوشتار چند موردی را که می‌تواند بازار و اقتصاد هوش مصنوعی را تشریح کند بیان خواهد شد.
خلق درآمد با استفاده از کسب و کار‌های مبتنی بر دانش

به گزارش می متالز، اولین کار برای راه اندازی یک هوش مصنوعی موفق، تلاش برای کالایی کردن محصول مکمل آن‌ها یعنی زیرساخت ابری است. در اقتصاد، دو کالا مکمل هم هستند؛ بدین صورت که: ماشین و بنزین، شیر و غلات، بیکن و تخم مرغ همواره با هم معنا پیدا می‌کنند؛ پس اگر قیمت یکی از مکمل‌ها پایین بیاید، تقاضا برای دیگری بالا می‌رود. مکمل ابر cloud نیز، نرم افزاری است که در بالای آن اجرا می‌شود.
دومین کار، مزیت رقابتی است؛ در بازار رقابتی کنونی، فکر کمپانی دیگری را ارتقاء دادن بی معناست و اساساً زمان ارائه خدمات به قدری نخواهد بود که بتوانید کار دیگری را بازتولید و به نحو احسن تری ارائه کنید.
پس آنچه باید مد نظر قرار دهید، همواره ایده نو داشتن است؛ چراکه مخاطب شما با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، به راحتی حاضر به تغییر بستر مصرفی نخواهد شد.
هوش مصنوعی بهتر است مانند اهرم استفاده شود
یکی از راه‌های طبقه بندی چیزی در یک تجارت، این است که آیا ارزش آن را مستقیماً اضافه می‌کند یا اهرمی برای برخی از منابع ارزش دیگر فراهم می‌کند. بیایید یک شرکت تجارت الکترونیک را به عنوان نمونه ببریم. اگر خط تولید جدیدی ایجاد کردید، مستقیماً ارزش افزوده می‌کنید. از طرف دیگر ایجاد کانال توزیع جدید، یک اهرم است. با شروع به فروش ویجت‌های خود نیز می‌توانید حجم فروش خود را دو برابر کنید. کاهش هزینه‌ها نیز اهرم است. اگر در مورد معامله بهتر با تهیه کننده ویجت کشور‌های دیگر نیز مذاکره کنید، می‌توانید حاشیه ناخالص خود را دو برابر کنید.
ولی چگونه باید در این زمینه به هوش مصنوعی نگاه کنیم؟ تعداد زیادی شرکت وجود دارد که سعی می‌کنند AI را به عنوان محصول مستقیم خود (API) برای تشخیص تصویر و موارد مشابه تبدیل کنند. اگر یک متخصص هوش مصنوعی باشید، می‌تواند بسیار وسوسه‌انگیز باشد. با این حال، این یک ایده کاملا بد است. اول، شما در حال رقابت با شرکت‌هایی مانند گوگل و آمازون هستید. دوم، ساختن یک محصول هوش مصنوعی عمومی که بسیار مفید است بسیار سخت است. چراکه متأسفانه، ما هرگز به سراغ مشتری نرفتیم که نیاز‌های او با پیشنهاد مناسب مطابقت داشته باشد.
یک گزینه بسیار بهتر، درمان AI به عنوان یک اهرم است. می‌توانید یک الگوی تجاری موجود را کار کنید و آن را با هوش مصنوعی، فوق العاده کنید. به عنوان مثال، اگر فرآیندی را داشته باشید که به کار شناختی انسان بستگی داشته باشد، خودکار کردن آن برای شما، حاشیه ناخالص فوق العاده‌ای برای شما خواهد داشت؛ همچون تجزیه و تحلیل ECG، بازرسی صنعتی و آنالیز تصاویر ماهواره ای. نکته جالب اینجاست که، چون AI در باطن باقی می‌ماند، شما همواره گزینه‌های غیر AI برای ساختن و حفظ مزیت رقابتی خود دارید.
نتیجه
هوش مصنوعی یک فناوری واقعاً تحول گرا است. با این حال، مبنای استارتاپ شما بر روی آن، یک کار دشوار است. شما نباید فقط به مهارت‌های هوش مصنوعی خود اعتماد کنید، زیرا آن‌ها به دلیل روند بزرگتر بازار رو به کاهش می‌روند. ساخت مدل‌های هوش مصنوعی ممکن است بسیار جالب باشد، اما آنچه که واقعاً مهم است، داشتن داده‌های بهتری نسبت به رقابت است. حفظ مزیت رقابتی کار سختی است، به خصوص اگر با رقبایی روبرو شوید که از شما ثروتمندتر باشند، و آن وقت تنها اتفاقی که می‌افتد، از بین رفتن ایده‌های شماست.
شما باید هدف خود را ایجاد یک فرآیند جمع آوری اطلاعات مقیاس پذیر بگذارید که تولید آن توسط رقابت شما سخت باشد. هوش مصنوعی برای ایجاد اختلال در صنایعی که به کار شناختی انسان‌های دارای مهارت کم اعتماد دارند، مناسب است، زیرا این امکان را برای خودکار سازی این کار فراهم می‌آورد.

 

ریزارد اسوپا (Ryszard Szopa)

متخصص سابق Deep Learning در گوگل

مترجم: سینا تفنگ چی

مدرس علوم ارتباطات دانشگاه پیام نور

عناوین برگزیده