تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۶
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۹۴۴۸۰
سرویس خبر : انرژی

۶ ابهام درباره توافق نفتی ترامپ با عربستان و روسیه

می متالز - رویا پیامنی: روز گذشته پرزیدنت ترامپ اعلام کرد برای دستیابی به توافق نفتی با سعودی‌هایی که با روسیه گفتگو کرده‌اند، صحبت کرده و تصمیم گرفته شده است تا تولید نفت حداقل ۱۰ میلیون بشکه کاهش یابد. اگرچه دستیابی به این رقم به زمان بسیار زیادی نیاز دارد.
۶ ابهام درباره توافق نفتی ترامپ با عربستان و روسیه

به گزارش می متالز، اکنون دورانی است که شاهد پایین‌ ترین قیمت نفت از ابتدای قرن حاضر و رکورد کاهش تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا هستیم. اگرچه با انتشار این خبر قیمت نفت ۳۵ درصد جهش کرد، اما هنوز بسیاری از پرسش‌ها بی‌پاسخ مانده است.

در اینجا موضوعاتی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

– آیا اعدادی که رئیس‌ جمهور ترامپ اعلام کرده است برای تولید روزانه است؟ این برداشت طبیعی است که می‌توان از توییت او داشت، اما مبهم مانده است.

–۱۰ میلیون بشکه در روز یا بیشتر، کاهش بسیار زیادی است. چه کسی عهده‌ دار این کاهش می‌شود؟ آیا عربستان سعودی واقعاً ۷ میلیون بشکه یا کمتر را بدون احتساب سهم سایر اعضا اوپک، از تولید خود کاهش خواهد داد؟

– واکنش اوپک و هم‌ پیمانانش چه خواهد بود؟ آیا آنها در این کاهش مشارکت می‌کنند؟ عربستان سعودی به این موضوع اشاره کرده که انتظار دارد دیگر کشورها، شامل آنهایی که عضو اوپک‌ پلاس هستند در این زمینه مشارکت کنند، اما هیچ برنامه دقیقی برای این جلسه تنظیم نشده است. آیا این برنامه‌ای است که انتظار دارد ایالت متحده و کانادا از همان ابتدا در کاهش هماهنگ تولید نفت مشارکت کنند؟

– دستیابی به این هدف چه مدت طول می‌کشد؟ همینطور دستیابی به یک توافق نهایی چقدر زمان می‌برد؟ چه مدت طول خواهد کشید که تولید زیادی، کاهش فیزیکی را تجربه کند؟ در اول ماه آوریل، عربستان اعلام کرد که بیش از ۱۲ میلیون بشکه تولید کرده است که این میزان ثبت یک رکورد برای سعودی‌ها محسوب می‌شود.

– چه کسی برنده این توافق خواهد شد؟ هنگامی که در اوایل ماه مارس، روسیه با پیشنهاد کاهش تولید عربستان سعودی موافقت نکرد، این کشور دیدگاه خود را مبنی بر یک افزایش تولید بزرگ اعلام کرد که نتیجه آن نوسان شدید در بازار نفت بود. حال به نظر می‌رسد که ترامپ، هر دو کشور عربستان سعودی و روسیه را متقاعد کرده است تا کاری را انجام دهند که هر دو می‌دانند عاقلانه است، اما تاکنون از انجام آن امتناع کرده‌اند. کدام یک از این سه کشور، یعنی امریکا، عربستان و روسیه، از حصول این توافق، بهترین موقعیت را کسب می‌کنند؟

– با توجه به اینکه جلسه بعدی اوپک‌ پلاس برای سه ماه دیگر تعیین شده؛ این توافق چه مدت دوام خواهد داشت؟

عناوین برگزیده