تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۹۴۹۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش روزانه بازار سرمایه:

غوغای بورس تهران، واکنش عجیبی به حال خراب بازارهای جهانی

می متالز - گزارش روزانه بازار سرمایه امروز نگاهی به وضعیت معاملات امروز، اهم اخبار بورسی و پیش بینی بازار فردا دارد.
غوغای بورس تهران، واکنش عجیبی به حال خراب بازارهای جهانی

به گزارش می متالز، با وجود ریسک‌های بسیار و متعدد وارده بر بازار و حاکمیت رکود در اکثر بخش‌های اقتصادی و تولیدی (بجز صنایع داروسازی و شیمیایی)، کشتی بورس تهران به همراه بازیگران (سهامداران) خویش همچنان به مسیر صعودی و توقف ناپذیر خود ادامه می‌دهد و اسیر امواج متلاطم و طوفان‌ها نشده است. طوفان سهمگینی که کلیه بورس‌ها و اقتصاد جهانی را در هم کوبیده و به سقوط سنگین قیمت‌ها و شاخص‌ها در بازار سهام کلیه کشور‌های دنیا (بجز ایران) منتهی شده است. ولی خوشبختانه، بورس تهران فارغ از هر گونه تأثیر منفی و اثرگذاری، با شتاب و سرعت فوق العاده‌ای در حال اوج گیری رکوردشکنی مکرر است و کاملا جزیره‌ای و خودانتظام، عمل می‌کند.

و، اما هر چند باید از عواقب و عاقبت نه چندان خوشایند فعلی قدری ترسید، ولی افزایش شدید نرخ تورم در کشور و انتظارات از عبور تورم به بیش از ۵۰ درصد در ادامه سالجاری، که پیامد‌های تلخی، چون ریزش سنگین ارزش پول ملی کشور را بدنبال خواهد داشت، مردم و صاحبان سرمایه را روانه بورس تهران و قرار گرفتن در پوزیشن خرید قرار داده که تا هر چه زودتر پول‌ها و پس انداز‌های نقد خود را به برگه‌های سهام شرکت‌ها تبدیل کنند و از آفت افت ارزش پول ملی در امان باشند.
متأسفانه با توجه به وضعیت بد و تلخ پیش آمده، کسری بودجه دولت در سالجاری بسیار سنگین خواهد بود و هوشیاران و پولداران، این سیگنال را بخوبی دریافته و روی به بازارهایی، چون بازار سرمایه، بازار طلا و ارز، بازار املاک و مستغلات و ... آورده اند. بطوریکه قیمت هر قطعه سکه طلا که چند ماه پیش فقط ۴ میلیون تومان بود اینک سطوح بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه می‌کند.
در نتیجه شاخص کل بورس تهران امروز (یکشنبه ۱۷ فروردین) ۶۵۹۴ هزار واحد دیگر رشد کرد و ضمن عبور پر قدرت از ابرکانال ۵۷۴ هزار واحدی خود را به ارتفاعات ۵۷۴ هزار و ۲۰ واحدی رساند. این بلندترین قله‌ای است که تاکنون بورس تهران موفق به فتح آن شده است. ارزش کل معاملات بورس و فرابورس امروز بیش از ۹ هزار میلیارد تومان بود که آمار بسیار بالایی محسوب می‌شود.
 

کارنامه بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون "همراه"، "کویر"، "پارس"، "بورس" و "اخابر" با رشد حدود ۶۵۹۴ واحدی روبرو شد. بازار امروز نیز با کمک نقدینگی فعال، رشد مناسبی داشت. متاسفانه عرضه‌های صورت گرفته توسط حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری فعال در بازار، همچنان بطور قطره چکانی و حداقلی است و این امر رابطه عرضه و تقاضا را به نفع تقاضا رقم زده است امری که مخاطرات سنگینی، چون تشکیل حباب در بسیاری از نماد‌های بازار را بدنبال داشته است.
 

بازار از نگاه آمار

شاخص کل ۵۷۴,۰۲۰ واحد / میزان تغییر ۶۵۹۴ واحد مثبت / ارزش بازار ۲۰,۹۶۸,۰۶۷ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۶۰,۲۸۲ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۷.۶۱۲ میلیارد سهم
 

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص

همراه ۵۸۹ واحد مثبت / کویر ۴۴۹ واحد مثبت/ پارس ۳۱۳ واحد مثبت/حکشتی ۲۷۵ واحد منفی/ وبملت ۲۵۸ واحد منفی/ بورس ۲۳۲ واحد مثبت/ اخابر ۲۲۱ واحد مثبت
 

بیشترین حجم معاملات

وتجارت ۱.۶۸ میلیارد سهم/ وبصادر ۸۳۱.۲ میلیون سهم/ بجهرم ۳۶۳.۹ میلیون سهم/ ذوب ۳۴۲.۱ میلیون سهم/ ثفارس ۲۵۵.۸ میلیون سهم
 

عرضه اولیه‌های جدید در راه بازار

افسانه اروجی معاون بازار شرکت فرابورس ایران گفته طبق رایزنی‌های نهایی، مقرر شده ۱۲ درصد از سهام سرمایه گذاری صبا تامین چهارشنبه این هفته ۲۰ فروردین در بازار اول معاملات فرابورس عرضه شود. در این عرضه که محدوده قیمت و سهمیه هر فرد حقیقی و حقوقی به زودی مشخص و اعلام می‌شود، ۱۰ درصد معادل ۱.۵ میلیارد سهم "صبا" برای عموم و دو درصد دیگر هم به صندوق‌های سرمایه گذاری تعلق گیرد.

و، اما ۵ درصد از سهام آریا ساسول در روز چهارشنبه آینده یعنی ۲۷ فروردین در فرابورس عرضه و کشف قیمت خواهد شد. گویا برنامه واگذاری‌ها در فصل بهار و تا قبل از اتمام دوره اول سه ماهه هم این است که در اکثر هفته ها، یک شرکت جدید و آماده پذیرش، عرضه اولیه و وارد تابلو شود که با توجه به کاغذبازی و تعلل‌های بسیار متولیان بازار، امری بعید بنظر می‌رسد.
 

تعویق برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها

امروز شاهد انتشار یک خبر بسیار بد نیز برای فعالان بازار بودیم. چرا که تعویق ۳ ماهه مجامع شرکت‌های بورسی و فرابورسی، ابلاغ شد. گویا این مهم توسط رییس جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ گردیده است.
 

اهم اخبار و تحولات روز

۱) در خصوص خرید اعتباری در بازار سهام، حد اعتباری از ۴۵ درصد به ۳۵ درصد کاهش یافت؛ بنابراین مجموع اعتبارات ثابت است، اما بین تعداد افراد بیشتری توزیع می‌شود که اقدامی عادلانه است.
۲) شرکت‌هایی که سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند دارند می‌توانند تا ۳۰ مهرماه مجمع خود را برگزار کنند در حالی که پیش ازین می‌بایستی تا ۳۱ تیر برگزار می‌کردند.
۳) حداقل ارزش سفارش‌های آنلاین از ۱۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت.
۴) ارسال سفارش در هر نوبت بر اساس سرمایه شرکت تا ۲۰۰ هزار سهم افزایش یافت در حالی که سقف آن ۱۰۰ هزار سهم بود.
۵) قوانین فوق از ۲۰ فروردین اجرا می‌شود و برخی از ان ناظر به فرابورس است.
۶) روز گذشته ۱۴۰۰ میلیارد تومان ورود پول به بازار صورت گرفت ضمنا ۳ هزار میلیارد تومان صف خرید عرضه نشده در پایان معاملات باقی ماند!
۷) طی سال ۹۹ بخش مهمی از زیر مجموعه‌های بنیاد و شستا در بازار پذیرش می‌شوند. احتمالا آریاساسول زیر مجموعه پتروشیمی پارس در روز‌های آینده عرضه می‌شود.
۸) دانشمندان دانشگاه UBC در ونکوور کانادا که اعضای ایرانی هم دارد موفق به تولید دارویی به نام hrsACE۲ شده اند که گفته می‌شوند بهترین پاسخ را در دمان کرونا داده است.
۹) طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور تقدیم هیات رئیسه مجلس شد. اگر رای بیاورد کشور برای یک ماه تعطیل می‌گردد. ابتدا باید سه فوریت آن رای بیاورد و پس ازان روی خود طرح رای گیری می‌شود.
۱۰) فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید حتی با کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه، معادل ۱۰ درصد از عرضه جهانی، ذخیره‌سازی‌های جهانی نفت در سه ماه دوم ۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.
۱۱) نشست روز دوشنبه اعضای اوپک پلاس که قرار بود دوشنبه برگزار گردد به دلایل نامعلومی لغو شد. احتمالا این جلسه انتهای هفته برگزار می‌شود.
۱۲) پوتین می‌گوید عربستان قصد دارد از شر رقبای نفت شیل خود خلاص شود و برای این کار، مجبور شد قیمت نفت را به پایین‌تر از ۴۰ دلار برای هر بشکه برساند.
۱۳) قرنطینه و تعطیلی صنایع پایین دست متانول باعث شده تا مازاد عرضه ایجاد گردد. کمبود مخازن ذخیره سازی عامل اصلی افت متانول در هفته اخیر گزارش شده است.
۱۴) قرنطینه در افریقای جنوبی و هند که سومین و چهارمین تامین کننده بزرگ سنگ اهن چین هستند باعث شده تا قیمت این محصول کاهش نیابد. همچنین VALE تصمیم دارد ۱۸ میلیون تن از ظرفیت خود بکاهد.
۱۵) نیروهاى امریکایى پایگاه الحبانیه در عراق را تخلیه کردند. این پنجمین پایگاه در عراق است که تخلیه میشود. گروه‌های وابسته به حشد الشعبى امروز به نیروهاى امریکایى هشدار حمله نظامى دادند.
۱۶) مقامات رسمی ایالات متحده و کانادا در ارتباط با اعمال تعرفه بر واردات نفت عربستان سعودی و روسیه گفتگو می‌کنند.
۱۷) اتحادیه اروپا خواستار «معافیت بشردوستانه» تحریم‌های ایران شد.
۱۸) یک مقام دولتی ایتالیا گفته کمک‌های روسیه به ایتالیا برای حل بحران کروناویروس نامرتبط و غیر مفید بوده و ضمن اینکه ۸۰ درصد از تجهیزات به درد کرونا نمی‌خورد، اغلب ۱۰۰ کارشناس همراه با تجهیزات لجستیک ارسالی، جاسوس هستند.
۱۹) شرکت فولاد Usiminas از برزیل فعالیت در دو کارخانه کوره بلند خود را برای ۳۰ روز تعلیق کرد.
۲۰) شرکت فولاد Thyssenkrupp که بزرگترین فولادساز آلمان شناخته می‌شود تولید خود را متوقف کرد.
۲۱) مدیرتولید فولاد مبارکه ایران گفته برنامۀ تولید سال ۱۳۹۹ برای ناحیۀ فولادسازی بیش از ۶.۶ میلیون تن تختال پیش بینی شده است که ۵ درصد بالاتر از سال قبلی است.
۲۲) شایعاتی مطرح است که نرخ سود سپرده بانکی برای اشخاص حقوقی به ۱۵ درصد کاهش می‌یابد و سقف آن برای حقیقی‌ها نیز ۱۷.۵ درصد است.
۲۳) معاون وزیر اقتصاد گفت برآورد‌های اولیه این است که شیوع کرونا تولید کشور را در سه ماه نخست تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد و به نظر می‌رسد تا ۱۰ الی ۱۵ درصد با کاهش تولید روبرو خواهیم بود.
 

پیش بینی بازار دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۸

با آنکه قیمت‌ها در بورس تهران از ابتدای دوره رونق در آن (یعنی از اول شهریور ماه ۹۶ تا کنون)، بیش از ۲ تا ۱۰۰ برابر شده است، بطور  میانگین بیش از ۶ برابر. ولی همچنان شاهد افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص‌ها در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی هستیم و کم بودن طرف عرضه نسبت به تقاضای موثر و بالفعل بازار، مانع از ایجاد تعادل در بازار گردیده و نتایج و پیامد‌های خطرناکی، چون تکشیل حباب قیمتی در بسیاری از نماد‌های خرد و بزرگ بازار را در پی داشته است. مدیران سازمان بورس نیز اره‌ای جز تماشای وضعیت بغرنج و نامطلوب فعلی ندارند و عنان و سنوشت بازار را به تقدیر سپرده اند!
در این میان، هجوم اژد‌های عظیم و بی پایان نقدینگی به بورس تهران و فضای معاملات همچنان ادامه دارد و بسیاری از مردم و صاحبان نقدینگی، حتی خانه و خودرو و دارایی‌های مختلف خود را فروخته و روانه بورس تهران گشته اند. افرادی که با آرزوی به ثروت رسیدن یک شبه و میلیاردر شدن سریع و بی زحمت، روانه بورس تهران گشته و اتفاقأ بیش از ۹۸ درصد آن‌ها به این توفیق عظیم و باورنکردنی نیز دست یافته اند. چرا که قیمت سهام خرد و کوچک بازار طی ۳۱ یک ماه اخیر بیش از ۵ تا ۱۰۰ برابر شده است!
این بی گمان، اولین بار در ایران و تاریخ جهان است که سرمایه گذاران در یک بخش از فعالیت‌های اقتصادی (در اینجا بورس تهران)، طی مدت کوتاهی قادر به کسب سود و بازدهی بی دغدغه ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ درصدی میشوند!
کار بدانجا کشیده که حتی عرضه‌های چند هزار میلیارد تومانی حقوقی‌ها نیز جواب متقاضیان و خریداران را نمی‌دهد و حقیقی‌های بازار چنان در جبهه خرید به صف نشسته اند که هیچ مانعی تاب مقاومت در مقابل آنان را ندارد. این وضعیت، هر چند قدری خطرناک و نگران کننده است، ولی از هجوم مردم بسوی بازار ارز و طلا و مسکن، بهتر است!
این در حالیست که حال و روز بازار جهانی کامودیتی‌ها و نفت و هر آنچه که فکرش را بکنید، خراب است.
و، اما یک نکته مهم و مثبت را میتوان برشمرد که شاید تا حدی توجیه کننده وضعیت اخیر، و رشد بی پایان قیمت‌ها و شاخص‌ها در بورس تهران بشمار می‌رود. آن نیز سقوط سنگین ارزش پول ملی بدنبال خلق شبه پول و پول توسط دولت و بانک‌ها و ... است که عواقب ونتایج تلخی، چون سکه طلای ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، دلار ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی و پراید ۱۰۰ میلیون تومانی را بدنبال داشته است؛ لذا شاید باید حق داد به مردمی که سعی دارند تا دیر نشده، منابع و پس انداز‌های ریالی خود را در اسرع وقت به انواع و اشکال مختلف دارایی‌های سرمایه‌ای (همچون برگه‌های سهام شرکت ها) تبدیل کنند تا از آفت افت ارزش پول خویش در امان باشند.

حافظ عزیزی نقش
کارشناس گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

عناوین برگزیده