تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۳۰۷
کد خبر: ۱۰۰۵۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در کنفرانس اطلاع رسانی بانک تجارت اعلام شد:

اسپرد سود سپرده ها و تسهیلات ریالی در سال ۹۸ یک درصد بود

می متالز - بانک تجارت با اعلام مقدار اسپرد سود سپرده ها و پیش بینی سال ۹۹ و تاثیر کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و ارزش روز شرکت های تابعه و پیش بینی تسهیلات اعطایی در سال ۹۹ و ... توضیح داد.
اسپرد سود سپرده ها و تسهیلات ریالی در سال ۹۸ یک درصد بود

به گزارش می متالز، بانک تجارت در مورد اسپرد سود سپرده ها و تسهیلات ریالی در سال ٩٨ و پیش بینی برای سال ٩٩ اعلام کرد: اسپرد سود سپرده ها و تسهیلات ریالی در سال ٩٨ در حدود یک درصد بوده و پیش بینی می شود این نسبت در سال ٩٩ با توجه به برنامه بانک برای کاهش نرخ هزینه پول و بهبود نرخ بازدهی تسهیلات بهبود یابد.

برنامه بانک برای فروش یا کاهش سهام از شرکت های زیرمجموعه در راستای رعایت مفاد ماده ١٦ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی همچون سال های گذشته در سال جاری نیز برنامه کاهش سرمایه گذاری های غیر بانکی است و در این خصوص تلاش دارد از ظرفیت های بورس و فرابورس برای واگذاری سهام شرکت های متعلقه استفاده کند.

پیش بینی این بانک از روند تغییر مجموع سپرده های شبکه بانکی و سهم از نقدینگی در سال ٩٩ با توجه به دستورالعمل بانک مرکزی در کاهش نرخ سود سپرده های بلندمدت بانکی به ١٥ درصد و نرخ تورم موجود در جامعه این است که رشد سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت در شبکه بانکی کاهش و در مقابل جهت انجام مبادلات و سرمایه گذاری در بازارهای مالی، کالا و خدمات و...، روند رشد سپرده های جاری ادامه یابد.

همچنین سهم از نقدینگی حدود ٣ می شود و بانک در تلاش است طی سال ٩٩ این سهم حفظ و حتی با تلاش همکاران ارتقا یابد.پیش بینی می شود حجم تسهیلات اعطایی بانک در سال ٩٩ به تبع افزایش سپرده ها با رشدی بالغ بر ٢٠ درصد مواجه شود.

تسهیلات ارزی اعطایی طی سال ٩٨ بالغ بر ١٧٠.٥ میلیون دلار بوده که از این مبلغ ١٦٢.٨ میلیون دلار مربوط به تسهیلات اعطایی از محل صندوق توسعه ملی است. اسپرد این تسهیلات با توجه به وجود قراردادها و نرخ های مختلف، متفاوت است.

نسبت سود سپرده های بدون هزینه به کل سپرده ها در سال ۹۸ با ۱۰ درصد افزایش به ۳۳ درصد رسیده است و تلاش بانک در جهت بهبود آن در سال ۹۹ است . همچنین در سال ۹۸ نسبت تسهیلات غیرجاری به مجموع تسهیلات و مطالبات بانک در حدود ٨.٢ درصد بوده است. با توجه به گسترش بیماری کرونا و تأثیر آن بر شرایط حاکم بر جامعه تلاش بانک بر کنترل مطالبات در سال ٩٩ خواهد بود.

مانده مطالبات از دولت در پایان سال ٩٨ به میزان ٤٦.٨ هزار میلیارد تومان بوده که شامل مشتریانی نظیر شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی، سازمان آب و نیرو، مترو، شرکت مادر تخصصی کشاورزی سازمان گوشت و غیره است . محاسبات سود مطالبات از دولت بصورت ماهانه صورت می پذیرد و بدیهی است مبالغ اعلامی در مقاطع صورت های مالی شامل اصل و سودهای مترتبه تا مقاطع مربوطه است.

بر اساس آخرین ارزشیابی صورت گرفته توسط کارشناسان رسمی دادگستری در اسفند ماه ٩٨، خالص ارزش روز دارایی های سرمایه گذاری ایرانیان ٢ هزار میلیارد تومان است. خالص ارزش روز دارایی های سرمایه گذاری و ساختمانی تجارت و توسعه انرژی آسیا بر اساس گزارش ارزشیابی سال ٩٧ توسط کارشناسان رسمی دادگستری ٨٣٣.٣ و ٤ میلیارد تومان است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده