تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۹
بازدید: ۸۱۸
کد خبر: ۱۰۲۳۱۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش آلایندگی در کارخانه ذوب مس خاتون آباد کرمان

می متالز - رعایت الزامات زیست محیطی همراه با اجرای طرح های توسعه بیانگر روند کاهش آلایندگی در کارخانه ذوب مس خاتون آباد از توابع استان کرمان است.
کاهش آلایندگی در کارخانه ذوب مس خاتون آباد کرمان

به گزارش می متالز، هرچند آلایندگی محیط زیست یکی از پیامدهای فعالیت کارخانه ها و صنایع بزرگ است اما در این بین برخی از مجموعه ها با تجهیز خود به امکانات، دستگاه ها و شیوه های نوین برای جلوگیری از انتشار بیش از حد آلایندگی و حتی انجام اقدامات زیست محیطی درصدد جبران این خسارت برآمده اند.

کارخانه ذوب مس خاتون آباد در شهرستان شهربابک که یکی از کارخانه های مهم این منطقه در تولید مس آندی به شمار می رود با ایجاد فضای سبز، تعویض الکتروفیلترها و برنامه ریزی برای احداث کارخانه های اسید و اکسیژن درصدد کاهش آلایندگی در منطقه است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست مس منطقه ای کرمان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: کارخانه ذوب مس خاتون آباد از سال های نخست راه اندازی در منطقه تولید آلایندگی کرده بود.

محمد امین زاده افزود: مدیران این کارخانه از همان سال های نخست درصدد بودند آلایندگی کارخانه مس خاتون آباد را به حد استاندارد برسانند.

وی اظهار کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران هزینه های زیادی را در راستای بهبود اوضاع و کاهش آلایندگی کارخانه ذوب مس خاتون آباد متقبل شد که روند کاهش آلایندگی در کارخانه بیانگر انجام این اقدامات است.

وی گفت: شرکت مس اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی را در راستای کاهش آلایندگی در کارخانه ذوب مس خاتون آباد انجام داده است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست مس منطقه ای کرمان از رفع مشکل خودسوزی غبار، کاهش حجم هوای ورودی به داخل الکتروفیلترها، تغییر در سیستم ضربه زنی الکتروفیلترها و برخی اقدامات فنی به عنوان نمونه ای از اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلایندگی کارخانه ذوب مس خاتون آباد نام برد.

وی اظهار کرد: نگهداری و تعمیرات قسمت های مختلف الکتروفیلترها به صورت سه شیفت کاری، انجام طرح های اصلاحی در قسمت های مختلف الکتروفیلترها و انجام تعمیرات هفتگی و سالیانه نیز از دیگر اقدامات کارخانه ذوب مس خاتون آباد شهربابک در راستای کاهش آلایندگی این کارخانه است.

وی گفت: راه اندازی طرح های توسعه ای و آنلاین کردن دستگاه سنجش آلاینده های هوا نیز به منظور کاهش آلایندگی در این کارخانه انجام شده است.

امین زاده اظهار کرد: اقدامات فنی لازم به منظور کاهش آلایندگی کارخانه ذوب مس خاتون آباد برنامه ریزی و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه میزان غبار خروجی از الکتروفیلترهای کارخانه ذوب مس خاتون آباد شهربابک در سال 86 حدود 13 هزار میلی گرم بر متر مکعب بود گفت: این مقدار اکنون به زیر 400 میلی گرم بر متر مکعب رسیده است.

وی افزود: این بدان معناست که آلایندگی در یک بازه 250 تا 400 میلی گرم بر متر مکعب متغیر است.

وی گفت: این روند کاهشی بیانگر این است که ما توانسته ایم آلایندگی کارخانه ذوب مس خاتون آباد را کاهش دهیم و به بیش از 95 درصد بهبود برسانیم که نسبت به استانداردهای جهانی حدود پنج برابر بالاتر است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست مس منطقه ای کرمان گفت: حد استاندارد حدود 50 میلی گرم بر مترمکعب است در حالی که آلایندگی کارخانه ذوب مس خاتون آباد هم اکنون حدود 250 تا 400 میلی گرم بر مترمکعب است.

وی بیان کرد: کارخانه ذوب مس خاتون آباد در راستای کاهش آلایندگی، طرح های توسعه را در دستور کار دارد.

وی گفت: کارخانه اکسیژن در آینده نزدیک در جوار این کارخانه راه اندازی می شود و حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تحریم های اعمال شده، احداث کارخانه را به تعویق انداخت.

امین زاده اظهار کرد: در راستای تامین قطعات کارخانه اسید به تحریم برخورد کردیم و با مشکل مواجه شدیم.

وی گفت: با اجرای طرح های کارخانه اکسیژن و اسید، آلایندگی کارخانه کاهش چشمگیر پیدا خواهد کرد و به استانداردهای جهانی می رسیم.

وی افزود: تاکنون دانشگاه علوم پزشکی در مورد مشکلات و اختلالات ژنتیکی انسانی در منطقه خاتون آباد، موردی را گزارش نکرده است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست مس منطقه ای کرمان بیان کرد: دو هزار نفر در کارخانه ذوب مس خاتون آباد مشغول به کار هستند و با انجام معاینات دوره ای روی این افراد خوشبختانه مشکل خاصی را نداشتیم.

وی گفت: جلوگیری از روند تلف شدن دام های این منطقه نیز با اقدامات انجام شده روند کاهش خوبی را داشته است.

وی افزود: بیش از 25 میلیارد ریال غرامت در سال های گذشته به دامداران منطقه خاتون آباد پرداخت شد و بقیه خسارت دامداران منطقه نیز بزودی پرداخت می شود.

امین زاده از احداث انبار کنستانتره جدید در منطقه خاتون آباد خبر داد و گفت: دانشگاه صنعتی شریف با بررسی روند آلایندگی کارخانه مس خاتون آباد در سال های 89 تا 92، حدود 97 درصد کاهش آلایندگی از نظر وجود فلز مس در خاک از شعاع یک تا 20 کیلومتری را اعلام کرده است.

وی گفت: روند تغییرات مس خاک سال 1392 نسبت به سال 1389 تا شعاع یک کیلومتری از کارخانه در جهت باد غالب و نیمه غالب 45 درصد کاهش و از شعاع یک تا 20 کیلومتری 97 درصد کاهش را داشته ایم.

وی بیان کرد: کارخانه ذوب مس خاتون آباد سالانه حدود 90 هزار تن مس آند تولید می کند.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی صنایع مس ایران، مس منطقه ای کرمان گفت: آلایندگی کارخانه ذوب مس خاتون آباد با اجرای طرح های توسعه ای و برداشته شدن تحریم ها تا پایان سال 96 رفع می شود.

وی افزود: شرکت مس در راستای کمک به دامداران منطقه با همکاری دامپزشکی مکمل های درمانی دام را خریداری کرده و در اختیار دامداران قرار داده است.

امین زاده گفت: این مکمل های درمانی حدود سه سال است که توسط شرکت ملی مس با هزینه زیاد خریداری و بین دامداران منطقه خاتون آباد شهربابک توزیع می شوند.

وی افزود: مدیران ارشد سازمان تنها به عنوان یک بنگاه اقتصادی و تولید درآمد به صنعت مس نگاه نکردند و این روند کاهشی در آلایندگی گواه بر این است.

به گفته وی سیستم های مدیریتی به منظور بهینه سازی محیط زیست و کاهش آلاینده ها استقرار پیدا کرده که یکی از این سیستم ها ایزو 14000 است که زیرساخت های اولیه آن در کارخانه خاتون آباد انجام شده و به مرور زمان به سمت گرفتن گواهی نامه می رویم.

وی گفت: جایزه مدیریت سبز از انجمن مدیریت سبز ایران که در حال حاضر مس منطقه کرمان موفق به اخذ گواهی نامه تقدیر سبز سطح دو شده و جزو چند شرکت برتر ایران قرار گرفته است.

وی همچنین از احداث 85 هکتار فضای سبز در اطراف کارخانه ذوب مس خاتون آباد خبر داد.

معاون کارخانه ذوب و پالایشگاه مس خاتون آباد شهرستان شهربابک نیز این کارخانه را عاملی برای رونق اقتصاد این منطقه دانست و افزود: ذوب مس موجبات رفاه مردم شهرستان شهربابک و شهرهای اطراف را نیز تا حدودی فراهم کرده است.

حسین شاهی اظهار کرد: کارخانه ذوب مس خاتون آباد برای دو هزار و 500 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرده است.

وی افزود: کارخانه ذوب مس خاتون آباد با هدف تولید 80 هزار تن مس آندی احداث شده است.

وی گفت: تکنولوژی این کارخانه از نوع ذوب تشعشعی است و با توجه به این تکنولوژی متفاوت در سال های نخست با مشکلاتی در بخش فرایندی و الکتروفیلترها روبرو بوده است.

معاون کارخانه ذوب و پالایشگاه مس خاتون آباد بیان کرد: تغییراتی در همان سال های اول بر روی الکتروفیلترهای ذوب مس انجام و با قراردادی با جهاد دانشگاهی علم و صنعت برای اصلاح و بهینه سازی الکتروفیلترها منعقد شد.

وی افزود: فرایند اصلاح روی سه دستگاه کارخانه ذوب مس خاتون آباد طی دو سال انجام شد چنانچه کارخانه در سال 87 شرایط بهتری را نسبت به سالهای اول راه اندازی داشت.

وی از جذب یک تیم متخصص با همکاری جهاد دانشگاهی به منظور راهبری و نگهداری الکتروفیلترهای کارخانه ذوب مس خاتون آباد خبر داد و گفت: بعد از جذب این تیم از سال 88 تا 90 بهبود چشمگیری در روند کنترل آلایندگی و بهبود شرایط زیست محیطی این کارخانه شاهد بودیم.

شاهی افزود: کارخانه ذوب مس خاتون آباد در زمینه کنترل آلایندگی و بهبود شرایط زیست محیطی اقداماتی را در دو فاز کوتاه و بلند مدت در دستور کار دارد.

وی گفت: بازدیدهای روزانه، تعمیرات موضعی و اساسی سیستم و عقد قرارداد مشاوره ای با یک شرکت معتبر در بخش فیلترها و جذب غبار با هدف بررسی شرایط کارکرد فیلترهای کارخانه و ارائه طرح ها و پیشنهادات به منظور رفع آلایندگی از جمله اقدامات کوتاه مدت است.

وی گفت: اصلاح محل فن ها و ایجاد پرده هوا در خروجی کوره فلش در زمینه کنترل غبار خروجی از کوره ها دو اقدام اساسی در کاهش آلایندگی ذوب مس خاتون آباد است.

شاهی تصریح کرد: بهبود شرایط آلایندگی با اجرای طرح های توسعه ای ذوب مس، احداث دو کارخانه اکسیژن، و اسید سولفوریک و انبار کنستانتره جدید خاتون آباد به عنوان فعالیت های درازمدت این کارخانه در دست اقدام است.

معاون کارخانه ذوب و پالایشگاه مس خاتون آباد گفت: این کارخانه با انجام اقدامات زیست محیطی در زمینه آلایندگی طبق گزارش سازمان معتبر محیط زیست نسبت به چند سال اول احداث 20 درصد بهبود داشته است.

وی اظهار کرد: مدیریت کارخانه ذوب مس خاتون آباد تمام تلاش، سیاست و رویه کاری خود را بر این نهاده که با برنامه ریزی منظم زودتر به شرایط مد نظر سازمان حفاظت محیط زیست برسد.

وی گفت: کارخانه ذوب مس خاتون آباد طی چند سال گذشته در زمینه نگهداری الکتروفیلترها بیش از 110 میلیارد ریال هزینه کرده است.

شاهی افزود: درصد مس در محیط پیرامون کارخانه در سال 92 نسبت به سال 89 به میزان 45 درصد در شعاع یک کیلومتری کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: میزان مس موجود در اطراف کارخانه تا شعاع 20 کیلومتری کاهش 97 درصدی داشته است.

کارخانه ذوب مس خاتون آباد در 30 کیلومتری شرق شهرستان شهربابک، 80 کیلومتری معدن مس میدوک و در فاصله 200 کیلومتری غرب کرمان با زیربنای 60 هزار و 517 متر مربع قرار دارد.

عملیات اجرایی این کارخانه در سه ماه اول سال 1378 به منظور بهره گیری از تکنولوژی ذوب فلش و با هدف تولید سالانه 80 هزار تن مس آندی با خلوص 99،4 درصد از کنسانتره مس آغاز شد و در سه ماه دوم سال 1383 به بهره برداری رسید.

مجتمع مس سرچشمه و مجتمع مس شهربابک در استان کرمان از مجموعه های اصلی شرکت ملی صنایع مس ایران هستند.

گزارش: از نجمه حسنی

عناوین برگزیده