تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۴۷
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۱۰۲۹۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کانون ملی زنان بازرگان ایران:

ضرورت اجماع بین المللی برای رسیدن به پروتکل‌های بهداشتی مشترک تجاری

می متالز - عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران و رئیس کانون ملی زنان بازرگان ایران با اشاره به تاثیر مستقیم پاندمی کرونا بر تجارت خارجی و حمل و نقل کالا در سراسر دنیا، گفت: در این شرایط لازم است تا جامعه بین‌المللی برای رسیدن به پروتکل‌های بهداشتی مشترک جهت از سر گیری فعالیت مرزها و روان شدن حمل و نقل کالا، به یک اجتماع سراسری برسند.
ضرورت اجماع بین المللی برای رسیدن به پروتکل‌های بهداشتی مشترک تجاری

به گزارش می متالز، سیده فاطمه مقیمی در برنامه پخش زنده اینستاگرامی اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه درآمد و مبادلات تجاری کشورها دارای قواعد و قوانین خاصی است، گفت: بعضا برخی فعالیت‌های تجاری و حمل کالا در قالب تفاهمنامه‌ بین کشورهای همجوار انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بیماری کرونا سرمایه انسانی کشورهای دنیا را هدف قرار داده و به همین علت لازم است پروتکل‌های بهداشتی مشخص و پیشگیرانه‌ای بین کشورهای دنیا جهت روان شدن حمل و نقل کالا و تجارت خارجی صورت بگیرد.

رئیس کانون ملی زنان بازرگان ایران با بیان اینکه در حال حاضر برخی کشورها هستند که پروتکل‌های مشابه‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند، گفت: اما این درحالی است که قطعا سازمان تجارت جهانی برای وضع سراسری پروتکل‌های بهداشتی، پیگیری‌هایی را در دستور کار دارد که بررسی‌های کارشناسی آن نیز درجریان است.

مقیمی تصریح‌کرد: این بررسی‌ها؛ چگونگی ضدعفونی، قرنطینه و سم‌پاشی خودروها، رانندگان و کالاهای صادراتی را شامل خواهد شد.

این فعال اقتصادی کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت با بیان اینکه همزمان با شیوع کوید 19، تعدادی خودروی حامل کالاهای وارداتی برای ایران با عبور از کشورهای رومانی و بلغارستان در مرز ترکیه متوقف شدند، افزود: این کامیون‌ها به مدت 2 هفته در ترکیه معطل شدند که در نهایت با پیگیری‌های وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، امورخارجه و اتاق بازرگانی ایران موفق شدند تا بعد از اینکه فرآیندهای قرنطینه مخصوص کشور ترکیه را گذراندند، وارد ایران شوند.

وی خاطرنشان کرد: این رورند نشان می‌دهد که باید یکپارچگی در پروتکل‌های بهداشتی ویژه کالاهای صادراتی و ترانزیت محصولات در سراسر دنیا وضع گردد.

مقیمی افزود: بنابر این لازم است تصمیم‌گیری‌ها به لحظا پیشگیری از شیوع کرونا به صورت واحد و بدون موازی کاری و یا ایجاد فرآیندهای سلیقه‌ای مجزا صورت بگیرد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه قطعا این تصمیم‌گیری‌ها صورت خواهد گرفت، گفت: باید توجه داشت که الزاما کالاهایی که به صورت ترانزیتی وارد کشورها می‌شود، صرفا جنبه مصرف داخل همان کشور ها نیست و باید از موازی کاری های زائد جلوگیری شود.

رئیس کانون ملی زنان بازرگان ایران اضافه کرد: مشکلات ایجاد شده ناشی از شیوع این بیماری؛ نقل و انتقال و تجارت‌های وابسته به آن را به صورت کلی زیر سوال برده و به همین دلیل باید راهکارهای مربوط به آن به صورت مشترک و در قالب اجماع بین المللی تعریف و ابلاغ شود.

مقیمی خاطرنشان کرد: همچنان با توجه به وجود عرضه و تقاضا در بازارهای تجاری، متقاضیان خرید کالا شرایطی را وضع کرده‌اند که تنها در صورت رعایت آن، دریافت کالا صورت می‌گیرد.

منبع: تابناک
عناوین برگزیده