تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۴۰
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۱۰۳۰۵۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

مشخصات و قیمت پرفروش ترین محصولات فولادی این روزها

می متالز - با نوسانات این روزهای بازار ارز و بورس، قیمت فولاد نیز دست خوش تغیرات بسیاری شده است و قطعا این تغیرات قیمت فولاد بر بازار مسکن تاثیرات مستقیمی خواهد داشت. به همین دلیل قصد داریم در ادامه مشخصات برخی ورق های آهن و فولاد و میزان خرید و فروش و قیمت آنها را در بازار فعلی بررسی کنیم.
مشخصات و قیمت پرفروش ترین محصولات فولادی این روزها

به گزارش می متالز، فولاد ابزارها به دو دسته سردکار و گرمکار تقسیم میشوند. ورق و فولادهای آلیاژی SPK یا Special K یکی از پرکاربرد ترین فولاد ابزارهای سردکار است. فولاد spk که به فولادهای آلیاژی پر کربن نیز معروف هستند، توسط شرکت بوهلر نامگذاری شده است.

فولاد های SPK که دارای کروم (Cr ) بسیار بالایی هستند و از این عنصر در ساخت آنها استفاده شده است، در برابر سایش استقامت مناسبی دارند و باعث شده تا سختی فولاد SPK زیاد شود. سعتی تقریبی این فولاد حدودا 400 برینل میباشد. از دیگر مشخصات فولاد 1.2080 قابلیت ماشینکاری آن میباشد. قابلیت ماشینکاری فولاد spk حدودا 25 درصد فولاد کربنی 1018 است.و این بدلیل طبیعت مقاوم در برابر سایش آن است. همه این ویژگی های مثبت باعث شده اند تا خرید فولاد spk اهمیت بسیاری در بازار فولاد پیدا کند.
از جمله کاربرد های فولاد spk میتوان موارد زیر را نام برد:

قالب های بخش سرامیکی
قالب های تولید لوله
قالب های کشش
غلتک های فرم دهی
تیغ فرز چرخ دنده مارپیچ

ورق آهن

ورق های فولادی به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می شوند. محصولات خروجی نورد سرد ، ورق گالوانیزه و ورق روغنی میباشند که در تولید کانال های کولر، لوله های آب و به طور کلی جاهایی که امکان ارتباط با آب و خوردگی وجود دارد، مورد استفاده قرار میگیرند . و محصولات نهایی نورد گرم را ورق سیاه می نامند.

ورق سیاه معمولی که با استاندارد ST شناخته می شود ، یکی از پرفروش ترین ورق های آهن میباشد ودر صنایعی مانند ساختمان سازی و یا ساخت سوله استفاده می شوند. ST شاخصی برای اندازه گیری کیفیت ورق سیاه میباشد . تفاوت ورق st37 با st52 در مقدار کربن موجود در آنها و همچنین میزان انعطاف پذیری آنها میباشد و از لحاظ قیمتی تفاوت چندانی ندارند.

از طرفی دیگر، با وجود اینکه وزن مخصوص این فولادها یکسان بوده، فولادهای st۵۲ بدلیل کربن و عناصر آلیاژی بیشتری که دارند، دارای مقاومت بالاتری هستند اما از شکل پذیری پایین تری نیز نسبت به فولادهای st37 برخوردار می باشند. همچنین در مواردی که نیاز به جوشکاری باشد ،استفاده از ورق st۳۷ در اولویت قرار می گیرد.

ورق ST37 که با استاندارد DIN 1700  آلمان هم شناخته شده است، فولادی برای اهداف سازه ای متداول است و جزء محبوب ترین فولادها برای مصارف ساختمانی به شمار میرود. این نوع ورق یکی از اصلی ترین فولاد های غیر آلیاژی می باشد و بدلیل درصد کربن پایینی که دارد، از استحکام بالایی برخوردار است و بدلیل تقاضای زیادی که برای خرید ورق st37 در بازار وجود دارد ، توسط کارخانه ها و برندهای مختلفی تولید میشود. هرکدام از این برندها از مزایای منحصر به فرد خود برخوردارند و قطعا قیمت انها نیز با یکدیگر متفاوت است. 

ورق  st52 نیز از خواص مکانیکی بسیار خوبی برخوردار است و همچنین ثبات ابعادی خوبی نیز دارد و در شرایط جوی مختلف میتواند ابعاد خود را حفظ کند. سختی بالایی دارد و بدلیل  مقدار کربن کمی که دارد از قابلیت جوشکاری بسیار خوبی برخوردار است و در ساختمان سازی ، ساخت پل ها و پروژه های سازه ای کاربرد فراوانی دارد. همچنین از لحاظ هزینه ای نیز قیمت ورق st52 بسیار نزدیک به قیمت ورق st37 میباشد.

امیدواریم با درک بهتر مشخصات و کاربردهای هر یک از فولاد ها و شناخت انواع برندهای تولیدی، بتوانید خرید صحیح تری داشته باشید. متاسفانه بدلیل نوسانات شدید ارز، قیمت فولاد دائما در حال تغییر میباشد. لذا حتما پیش از خرید و ثبت سفارش، قیمت فولاد یا ورق آهن مدنظر خود را از سایت های معتبر چک کنید.

منبع: رجانیوز
عناوین برگزیده