تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۴
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۱۰۳۳۴۸
سرویس خبر : انرژی

دو طرح انتقال فرآورده‌های پالایشگاهی به زودی به بهره‌برداری می‌رسند

می متالز - دو طرح احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های پالایشگاهی «نائین – کاشان – ری» و «شازند – قم – ری» به زودی و با حضور رئیس جمهور و مقامات عالی کشور به بهره‌برداری می‌رسند.
دو طرح انتقال فرآورده‌های پالایشگاهی به زودی به بهره‌برداری می‌رسند

به گزارش می متالز، عملیات احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های پالایشگاهی «نائین – کاشان – ری» با هدف انتقال بخشی از فراورده‌های نفتی تولیدی پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس، بندرعباس و پالایشگاه آتی هرمز به نائین و کاشان – تهران با ظرفیت ذخیره‌سازی ۳۰۰ هزار مترمکعب و ظرفیت انتقال ۲۰۴هزار بشکه در روز به مراحل پایانی خود نزدیک شده  به بهره‌برداری می‌رسد.

این طرح به کارفرمایی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و با سرمایه‌گذاری ۹هزار و ۲۸۶ میلیارد ریال در قالب قراداد EPC با مشارکت شرکت‌های ایرانی و از منابع داخلی در سال ۱۹۳۹ آغاز به کار کرد.

احداث ده مخزن سقف ثابت و متحرک جمعا به ظرفیت ۳۰۰ هزار مترمکعب فرآورده در نایین، احداث تلمبه‌خانه جدید انتقال نفت کاشان و توسعه تلمبه‌خانه نایین، توسعه و ارتقای پست برق موجود KV 6.3/63 نایین، ایجاد ۶ کیلومتر خط انتقال برق ۶۳ کیلوولت کاشان به تلمبه‌خانه کاشان، توسعه پست برق KV 6.3/63  کاشان و احداث حدود ۴۳۰ کیلومتر خط لوله ۲۰ اینچ مجهز به سیستم نشت‌یاب در حد فاصل نایین-کاشان-ری از جمله احجام اقدامات انجام شده در این طرح به‌شمار می‌روند.

همچنین بهره‌برداری از خط لوله ۲۶ اینچی انتقال فرآورده‌های پالایشگاهی «شازند – قم – ری» به طول ۲۹۲ کیلومتر با هدف انتقال فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه شازند در استان مرکزی به قم و تهران با ظرفیت انتقال ۳۰۰ هزار بشکه فراورده در روز در دستور کار شرکت ملی و مهندسی و ساختمان نفت ایران قرار گرفته است.

پروژه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی «شازند – قم – ری» با ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی تامین سرمایه شده‌ و در قالب قرارداد EPC به طور صد در صدی به شرکت‌های ایرانی واگذار شده است.

عناوین برگزیده