تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۴۹
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۱۰۹۰۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد قدرتمند بازار و عبور از حد آستانه ترس

می متالز - مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش در خصوص وضعیت بازار سرمایه اطلاع داد: شاخص بورس امروز از بالاترین سطح خود در سال جاری یعنی شاخص 1 میلیون و 40 هزار واحدی عبور کرد. این رشد خیال سهامداران بویژه تازه واردان را تا حد زیادی آسوده ساخت. فلذا انتظار می رود در کنار تداوم رشد بازار، شاهد رشد ورود نقدینگی به بازار سرمایه طی روزهای پیش روی باشیم.
رشد قدرتمند بازار و عبور از حد آستانه ترس

به گزارش می متالز، حسین صبوری مدیر عامل و عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری هامون کیش در گفت و گو با خبرنگار بورس امروز گفت: بازار امروز بسیار مهم بود؛ زیرا همه منتظر بودند که آیا شاخص پس از انقباض هفته گذشته، باری دیگر توان عبور از  بالاترین سقف تاریخی خود را دارد یا خیر. هر چند حضور اخبار مناسب حول گروه های بزرگ بازار از جمله پتروشیمی و پالایشگاهی در کنار اخبار افزایش نرخ محصولات در برخی صنایع از جمله قند و شکر و سیمان و همچنین، اخبار و تحولات مثبت اقتصاد جهانی و کالایی، احتمال شروع قدرتمند بازار در اولین روز هفته جاری را تقریباً محتمل کرده بود ولی به دلیلی که اشاره شد، به علت عبور از سطح بالای پیشین، بازار امروز در واقع نشان داد بازار روزهای خوبی را تجربه خواهد نمود.

صبوری اظهار داشت: هر چند ارزش معاملات روزانه بازار کماکان در سطوح میانگین ۱۰ هزار میلیارد تومان قرار دارد ولی تداوم شرایط صعودی و روند قدرتمند بازار در گرو افزایش ارزش معاملات تا سطح ۱۵ و ۲۰ هزار میلیارد تومان است و با صعود بازار و ارزش کل بازار، حفظ روند صعودی و شرایط پایدار بازار نیازمند افزایش هر چه بیشتر میانگین معاملات روزانه است.

وی افزود: عبور شاخص کل از سطح بالای پیشین خود و به طور کلی شروع روند صعودی بازار پس از برخورد به سطح مقاومت ۹۲۰ واحدی،  عمدتاً با محوریت گروه پترو پالایشی و همچنین انتشار شایعات و اخبار مختلفی حول گروه های بزرگ بازار از جمله پتروپالایشی، فلزات اساسی، سیمانی ها و …. بوده و بازار امروز نیز بدنباله همین تحولات بود با این تفاوت که انتشار آمار مناسب اشتغال در آمریکا و افزایش قیمت جهانی نفت و سایر کالاهای مهم، بهانه دیگری برای رشد تقاضا و افزایش قیمت سهام گروههای وابسته به تحولات کالایی فراهم نمود و که اثرات این دو موضوع به خوبی در بازار امروز آشکار شد..

وضعیت بازارهای جهانی و داخلی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش با اشاره به چشم انداز بازار بیان کرد: قیمت‌های جهانی به دلیل آمار بسیار خوب اشتغال در آمریکا  رشد داشته است. این رشد در آمریکا در پیش بینی هیچ تحلیلگری نبوده  و بهمین علت، واکنش بازارهای جهانی مخصوصاً بازارهای کالایی، بازارهای سهام در دنیا و آمریکا  به این موضوع بسیار مثبت و قابل توجه بوده و احتمالاً در کوتاه مدت نیز تداوم داشته باشد.

صبوری خاطر نشان کرد: قیمت نفت به حدود ۴۰ دلار به ازای هر بشکه و قیمت جهانی مس به ۵,۶۰۰ دلار رسید. این افزایش نرخ در کنار اخباری که از داخل به گوش می رسد، برای ادامه روند صعودی و قدرتمند بازار ایران بسیار مفید است. در کنار این تغییرات در بازار جهانی، تغییرات سیاستی را در سطح کشور بویژه در حیطه صنایع تولید کننده کالاهای اساسی و تحت تسلط دولت به لحاظ قیمتگذاری، هستیم. از جمله این صنایع می توان به بخش حمل و نقل، سیمان و مواد غذایی از جمله شکر اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری هامون کیش اضافه نمود: زمزمه هایی در مورد کاهش نرخ خوراک گاز شرکتهای پتروشیمی، اعمال قیمت فروش هر بشکه نفت تحویلی به پالایشگاه ها بر اساس میانگین نرخ صادراتی کشور(همراه با تخفیف) و موضوع تجدید ارزیابی سنگین در گروه فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشگاهی، هست که تمام این موضوعات تنها به معنای رشد بیشتر ارزش بازار و تداوم روند صعودی شاخص کل بازار است.

وی افزود: در کنار  عوامل مورد اشاره، عزم مجموعه دولت و حاکمیت برای حمایت از بازار سرمایه جهت عبور از سال سخت ۱۳۹۹ ابه نظر بسیار جدی است و اتفاقاً یکی از دلایل موافقت و تصمیم دولت برای افزایش نرخ محصولات، اعمال تخفیف خوراک و … نیز در راستای همین موضوع بشمار می آید. در عین حال موضوع عرضه صندوق های پتروپالایشی و دیگر صندوق های قابل معامله دولت، تنها در صورت تداوم رونق در بازار سرمایه امکانپذیر است و با توجه به صنایع موجود در این صندوق ها و وزنی که در کل بازار سهام دارند، حمایت از این صنایع به معنای تداوم روند صعودی بازار است.

صبوری عنوان کرد: در مجموع رخدادهای صورت گرفته و شنیده ها و اخبار موجود حول سیاست های آتی دولت در راستای حمایت از بازار سرمایه، رخداد مناسب و قابل تحسینی است که از هر نظر به نفع مجموعه بازار سرمایه و همچنین مجموعه نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی در کشور است.

پیش بینی ورود نقدینگی مجدد

وی افزود: روند صعودی پر قدرت بازار سهام همچنان در تابستان ادامه خواهد داشت. عبور شاخص از سطح بالای پیشین انتظار ورود نقدینگی جدید در بازار سرمایه را ایجاد کرده است. افراد بسیاری در انتظار این سطح فعلی بوده‌اند. نوسانات هفته‌های گذشته با وجود تعداد کثیر تازه واردان و غیرحرفه‌ای‌ها طبیعی است. این افراد در کوتاه مدت در نوسانات و تحولات بازار سهام نقش پررنگی داشته اند اما در بلندمدت و میان مدت نقش چندانی نخواهند داشت.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش در نهایت خاطر نشان کرد: بازگشت شاخص و عبور از سطح بالای پیشین خاطر بسیاری از افراد از جمله برخی حقوقی ها و البته اکثر حقیقی‌های تازه وارد به بازار را آسوده کرد. باتوجه به این اتفاقات، شاهد ورود نقدینگی بیشتری در بازار خواهیم بود  و  رخدادهای سایر بازارها نیز فعلا تأثیر منفی  بر بازار سرمایه نخواهد داشت.

عناوین برگزیده