تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۵۹
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۱۰۹۲۱۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
در دو ماهه نخست سال جاری روی داد:

سقوط بی‌سابقه 60 درصد صادرات فولاد ایران

می متالز - مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز که یک واحد تولیدی و صادراتی است، عنوان کرد: در ماه‌های ابتدایی امسال سه عامل به صورت زنجیره‌وار سبب کاهش صادرات واحدهای فولادی شدند.
سقوط بی‌سابقه 60 درصد صادرات فولاد ایران

به گزارش می متالز، زکریا نایبی در توضیح سه عاملی که سبب کاهش میزان صادرات فولاد ایران شدند، عنوان کرد: شیوع بیماری کرونا، ماه رمضان و کاهش قیمت نفت سه عاملی بودند که به صورت زنجیره‌وار سبب کاهش صادرات ایران در دو ماه نخست امسال شدند. 
وی در ادامه یادآور شد: شیوع بیماری کرونا تمام مرزهای زمینی را برای صادرات بست و تنها امکان صادرات از طریق حمل و نقل دریایی امکان‌پذیر بود و از آنجایی که صادرات واحدهای فولادی بیشتر مختص کشورهای همسایه است، صادرات به آنها نیز عملا زمین‌گیر شد. از سوی دیگر با شروع ماه رمضان بیشتر کشورهای عربی همسایه در این ماه ساخت و سازهای خود را تعطیل کرده و واردات هم انجام نمی‌دهند. علاوه بر این دو عامل، کاهش قیمت نفت نیز سبب کاهش میزان صادرات شد و بیشتر کشورهای از جمله  عراق، امارات و عربستان را با کسری بودجه روبه‌رو کرده و از این رو روی واردات آنها تاثیرگذار بوده است. 
این فعال حوزه فولاد در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به کمرنگ شدن شیوع کرونا مرزهای ترکیه و عراق در حال باز شدن است. از سوی دیگر نیز ماه رمضان نیز را پشت‌سر گذاشته‌ایم و از در نهایت قیمت‌های نفت نیز به تدریج در حال افزایش است. 
نایبی در ادامه تاکید کرد: از دولت انتظار کمک زیادی نداریم اینکه با محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای تنها مانع کار و صادرات ما نشود. 


آمار مربوط به صادرات فولاد ایران در دو ماهه نخست امسال

صادرات فولادسازان کشور در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مشابه سال قبل کاهش 60 درصدی روبه‌رو بوده که این آمار به نوبه خود کم‌سابقه بوده است. در دو ماه نخست سال 98 فولادسازان قادر شدند که بیش از دو میلیون تن فولاد صادر کنند در حالی در فرودین و اردیبهشت این میزان صادرات به 810 میلیون تن رسیده است. 
به گزارش ایراسین، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اوایل اردیبهشت سال جاری در نامه‌ای خطاب به وزارت، صنعت، معدن و تجارتنسبت به احتمال کاهش میزان صادرات فولاد هشدار داده بودند و هم‌اینک آمارهای اعلام شده مهر تاییدی بر این ادعا است. 
این کاهش صادرات می‌توانند زنگ خطری برای صنعت فولاد کشور و تولیدکنندگان آنها به‌شمار رود، چراکه بازار داخلی کشور توان و جذب ظرفیت‌ فولاد تولیدشده در کشور را ندارد. موضوع نگران‌کننده‌تر این است که میزان صادرات اردیبهشت ماه از فروردین کمتر شده است و این موضوع می‌تواند برای ماه‌های آتیز نیز این نگرانی را به وجود آورد. 


نامه انجمن تولیدکنندگان فولاد 

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه خود به وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به شرایط کشور و محدودیت‌هایی که با بیماری شیوع کرونا شروع شده بود و همچنین دخالت‌هایی که ستاد تنظیم بازار انجام می‌داد، هشدار کاهش صادرات و به دنبال خود درآمدهای ارزی را هشدار داده بود. 
انجمن تولیدکنندگان فولاد در این نامه عنوان کرده بود، درحالی‌که علاوه بر تحریم‌ها، بحران شیوع بیماری کرونا محدودیت‌های خارجی پیش‌روی صادرات فولاد ایران قرار داده است که «فرآیندهای محدودکننده متعدد داخلی از جمله دریافت مجوزهای محموله به محوله از وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین الزام به عرضه‌های سنگین فولاد در بورس کالا، باعث شده تا صادرات به سخت‌ترین امور واحدهای تولیدی فولاد کشور تبدیل شود.»
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه هشدارآمیز خود سه درخواست از وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده‌اند که عبارتند از اینکه تمام محدودیت‌هایی که برای صادرات فولاد کشور ایجاد شده، برطرف شود. دوم اینکه رشد صادرات فولاد به عنوان کارگروه تنظیم بازار قرار گیرد و در نهایت اینکه مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان در نظر گرفته شود و این مشوق‌های اجرایی شود.


با توجه به کاهش صادرات، کماکان محدودیت‌های صادراتی پابرجاست و این آمار نزولی صادرات ممکن است که ادامه‌دار باشد. مگر اینکه سه محوری که انجمن تولیدکنندگان فولاد بر آن تاکید دارد، مورد توجه قرار گیرد. چراکه به بی‌توجهی به امر صادرات کشور می‌تواند برای این صنعت یک تهدید قلمداد شود، این در حالی است که در سالی که به نام جهش تولید قرار داریم باید سیر تولید و صادرات فولاد در کشور ما روند نزولی را طی کند. 
کارشناسان این حوزه بیش از هر زمان دیگری بر این موضوع تاکید دارند که حیات و پویایی فولاد کشور نیاز به سیاست‌های صادرات‌محور دارد. 
جدول زیر جزئیات بیشتر صادرات فولاد ایران را در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

عناوین برگزیده