تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۹
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۱۱۰۵۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت:

۴۰درصد مصوبات کارگروه تنظیم بازار در خصوص تامین کالاها بوده است

می متالز - سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: در سال ۹۹ سه محور مهم از سوی مدرس خیابانی برای وزارت صمت تعریف شده است که جهش تولید و صادرات حداکثری با توجه به برنامه های اقتصاد بدون نفت، دو مورد از این برنامه ها است و مدیریت و کنترل بازار محور سوم است.
۴۰درصد مصوبات کارگروه تنظیم بازار در خصوص تامین کالاها بوده است

به گزارش می متالز، محمدرضا کلامی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که در کالاهای با ظرفیت های تولید داخل؛ به سمتی برویم که نیاز داخل تامین شود و در این راستا کارگروه تنظیم بازار از ۱۴ وزارتخانه و دستگاه های مرتبط و نظارتی تشکیل شده است و از تمامی ظرفیت‌های کشور برای تنظیم بازار استفاده می شود.
وی گفت: اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در کارگروه تنظیم بازار حضور دارند و ۱۷ کمیته کالایی تخصصی ذیل این کارگروه تشکیل شده و 25 قلم کالای اساسی و ۵۰۰ ردیف تعرفه مرتبط با اقلام پزشکی و بهداشتی در سال گذشته از ارز دولتی استفاده کرده اند.

سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت در ادامه گفت: در سال ۱۳۹۸ بیش از ۶۰ جلسه کارگروه ملی تنظیم بازار و بیش از ۸۰۰ جلسه کارگروه‌های استانی داشته ایم و حدود ۴۰ درصد مصوبات کارگروه تنظیم بازار در خصوص تامین کالاها بوده است. همچنین شبکه های توزیع به واسطه تامین حداکثری کالا به گونه ای کالا را در سطح کشور عرضه کرده اند که مردم بدون دغدغه توانستند کالاهای خود را خریداری کنند.
به گفته کلامی، از نظر ذخایر کالاهای استراتژیک در وضعیت خوبی هستیم و از ارز صادراتی برای تامین کالاها در سال ۱۳۹۹ استفاده می‌کنیم. اکنون نیز در شرایط حساسی مثل شیوع کرونا یا پس از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین کالاهای مورد نظر مردم بخوبی تامین شد و مشکلی نداشتیم و نوسانات قیمتی به حداقل ممکن رسید.
وی با اشاره به این موضوع که  لزوم هماهنگی برای استفاده از ارز حاصل از صادرات برای تامین مواد اولیه بخش تولید ضرورت دارد در ادامه افزود: اکنون بیش از سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد. اما در گذشته فروشگاه های زنجیره ای در توزیع کالا سهم ۵ درصدی داشتند که امروز این سهم به ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یافته است که سبب رقابتی شدن شبکه توزیع شده و ما در حال حاضر ۶۰۰ شرکت پخش کالایی در کشور داریم و در شرایط کرونا کالارسانی مناسبی انجام شده و در این حوزه موفق بودیم.
وی گفت: از عرضه و فروش اینترنتی حمایت می کنیم، مرکز اصناف طرحی برای عرضه و توزیع کالاهای صنوف توزیعی و خدماتی بصورت اینترنتی دارد.
وی گفت: از ظرفیت‌های دستگاه های مرتبط و ظرفیت های مردمی برای نظارت بر بازار استفاده می کنیم.
وی با بیان اینکه کالاها در سه گروه تقسیم می شوند و کالاهای گروه یک نرخ‌گذاری تثبیتی دارند در ادامه افزود: تنظیم بازار، دستگاهی فرا دستگاهی است که کار هماهنگی دستگاه ها را به گونه ای انجام می‌دهد تا بازار مدیریت شود و کالا با فراوانی و با قیمت مناسب بدست مردم و مصرف کنندگان برسد.
وی گفت: در شرایطی که با تحریمهای ناجوانمردانه دشمنان مواجهیم، تلاش می کنیم تا کمبودی در کالاها در بازار نباشد.
در ادامه این نشست خبری عباس تابش، رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: شاه بیت آرامش بازار و تامین حقوق مصرف کننده از مسیر تامین کالاها می گرفت.
وی با بیان اینکه گرانی با گرانفروشی متفاوت بوده و می‌توان گفت که گرانفروشی اجحاف به حقوق مصرف کننده است در ادامه افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان اهرم و بازوی تنظیم بازار، رصد تامین کالاها را برای جلوگیری از هر گونه کمبودهای احتمالی در دستور کار دارد.
تابش گفت: ۹۹۴ پرونده قیمتی در سال ۹۷ در سازمان حمایت بررسی کردیم، این رقم به ۱۹۶۴ پرونده در سال ۹۸ رسید و افزایش بیش از ۹۸ درصدی داشت.
وی افزود: در سه ماهه اول امسال تعداد پرونده های تشکیل شده در سازمان حمایت و ارسال شده به تعزیرات ۲۴۰ پرونده بوده است که این رقم به اندازه ۲ برابر کل سال ۱۳۹۸ (۱۲ ماهه ۹۸) بوده است که نشانگر عزم راسخ سازمان حمایت در برخورد با سوداگران است.
به گفته وی، در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ بازرسی ها ۱۶ درصد افزایش، تعداد پرونده های متشکله ۴۰ درصد افزایش و تعداد تخلفات مکشوفه ۱۸ درصد افزایش داشت. همچنین بازرسی‌های انجام شده در سامانه انبارها در سال ۹۸ نسبت به سال قبل آن ۱۱ درصد افزایش داشته، پرونده های متشکله ۴۷ درصد کاهش و ارزش پرونده ها ۳۷ درصد کاهش داشت.
وی گفت: تا دو هفته آینده از سامانه گارانتی رونمایی خواهد شد که در کنترل بازار و خدمات نقش مهمی ایفا می کند.
به گفته وی، رجوع به سامانه ها برای کنترل و تنظیم بازار در حال افزایش است، سامانه ها تکمیل تر می شود.
وی گفت: ثبت قیمت در سامانه ۱۲۴ جزیی از شبکه توزیع است و در غیر این صورت عرضه خارج از شبکه محسوب می شود. همچنین پنج قلم کالای اساسی با اولویت رصد در این هفته لاستیک و خودرو، لوازم خانگی، برنج، شکر و نهاده های دامی است.

عناوین برگزیده