تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۳:۴۹
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۱۰۸۳
سرویس خبر : انرژی
وزیر نفت:

صنعت نفت سه برابر نیازش نیرو دارد

می متالز - وزیر نفت پس از مدتی طولانی در یک نشست خبری که با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شد، حضور یافت و به مناسبت دهه فجر به تشریح دستاوردهای صنعت نفت پرداخت. همچنین پس از آن به پرسش‌های متعدد خبرنگاران پاسخ داد.
صنعت نفت سه برابر نیازش نیرو دارد

به گزارش می متالز، بیژن زنگنه در آغاز این نشست با تبریک ایام ‌الله دهه فجر، با بیان این که در روزهای بسیار مهمی از تاریخ ایران به سر می‌بریم، به ارائه گزارشی از عملکرد صنعت نفت و شاخص‌ های اصلی آن پرداخت و با اشاره به بخش نفت افزود: زمانی که از نفت صحبت می‌ کنیم باید از تولید حرف بزنیم. ما در این بخش اولویت ‌ها و برنامه‌ هایی داریم که آنها را به مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم. این برنامه‌ها و اولویت ‌ها ملاک کار های ما در این حوزه است.

وزیر نفت با بیان این که میانگین تولید نفت خام و میعانات گازی در ۱۰ ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته، روزانه ۱۶۵ هزار بشکه‌ افزایش یافته است، ادامه داد: صادرات در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ هزار بشکه افزایش یافته است، علاوه بر این نکته قابل توجه این است که افزایش تولید یک میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه ای نیز به ۵ ماه سال ۹۲ در صنعت نفت محقق شده است. به گفته زنگنه، پس از برجام، تولید و صادرات نفت یک میلیون بشکه افزایش یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به این که در دولت دوازدهم تکلیف میدان ‌های مشترک تعیین می‌ شود، اظهار کرد: این میدان‌ ها با واگذاری به یک پیمانکار قوی، به سامان خواهد رسید.

زنگنه تصریح کرد: در سال ۹۵ تولید نفت در میدان‌های مشترک غرب کارون به ۱۶۰ هزار بشکه در روز رسید و دی ‌ماه امسال این میزان به ۳۰۵ هزار بشکه در روز رسیده است که از افزایش تولید روزانه ۱۴۵ هزار بشکه ‌ای در طول یک‌ سال حکایت دارد.

وی با اشاره به این که برای نخستین بار ایران از لایه‌ های نفتی پارس جنوبی، یاران جنوبی و میدان آذر تولید داشته است، گفت: مجموع تولید از این میدان‌ ها به ۶۳ هزار بشکه در روز رسیده است.

زنگنه در بخش گاز به تولید از میدان مشترک پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: در دی ماه پارسال برداشت گاز از این میدان به ۴۷۰ میلیون مترمکعب در روز رسید و هم اکنون این میزان به ۵۵۳ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

به گفته وی، برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی نسبت به سال ۹۲، ۲ برابر شده و نسبت به پارسال ۸۳ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است، همچنین ایران در سال ۹۱، ۲۸۵ میلیون مترمکعب در روز از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت می‌کرد.

وزیر نفت با اشاره به سوخت‌ رسانی در روز های سرد سال جاری افزود: با اتکا به افزایش روزانه ۸۳ میلیون مترمکعبی در برداشت گاز از پارس جنوبی توانستیم در روزهای سرد سال بدون هیچ مشکلی سوخت ‌رسانی را انجام دهیم.

زنگنه ادامه داد: ما در حالی افزایش صادرات گاز داشتیم که هیچ وارداتی در این مدت انجام نشد، همچنین در این مدت به جز در موارد محدود هیچ محدودیتی برای تحویل سوخت به صنایع نیز نداشتیم.

این مقام مسئول با بیان این که ۷۰ درصد گاز مصرفی کشور از میدان گازی پارس جنوبی تأمین می ‌شود، گفت: برای نخستین بار است که ایران در برداشت گاز از این میدان مشترک یا با کشور قطر مساوی است یا در تولید از آن پیش افتاده است.

زنگنه با اشاره به افتتاح ۶ فاز پارس جنوبی در فروردین امسال، ادامه داد: تا آخر سال آینده نیز ۵ فاز پارس جنوبی شامل فازهای ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ و نیمی از فاز ۱۴ به تولید خواهد رسید.

وی با بیان این ‌که در پایان سال ۹۶، ۷۶ درصد جمعیت روستایی و حدود ۹۲ درصد کل جمعیت ایران به صورت مستقیم از شبکه گاز استفاده می‌ کنند، تصریح کرد: این در حالی است که در سال ۹۱، ۵۴ درصد جمعیت روستایی از گاز بهره ‌مند بودند.

وی با اشاره به توسعه شبکه گاز و تامین سوخت نیروگاه ‌ها، یاد آور شد: در سال ۹۲، ۴۳ درصد سوخت تحویلی به نیروگاه‌ ها مازوت و گازوئیل بود. با وجود این که مقدار مصرف سوخت نیروگاه‌ ها هر سال حدود ۷ تا ۸ درصد اضافه می ‌شود، اما امیدواریم امسال مقدار تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ ها را به زیر ۱۰ درصد برسانیم.

وزیر نفت همچنین با اشاره به امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیوم توتال، سی‌ ان‌ پی ‌سی‌ آی و پتروپارس با ارزش حدود ۵ میلیارد دلار در تیرماه سال ۹۶، تاکید کرد: این قرارداد طبق زمان ‌بندی در حال اجراست. اما باید به این مساله نیز اشاره کرد که هنوز 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام نشده است و فعلا قرارداد بسته شده است.

به گفته وی، بر اساس قرارداد، شرکت توتال در فاز دوم اجرای طرح توسعه  فاز ۱۱ پارس جنوبی ملزم به نصب سکوی فشارافزا است که ما باید این روال را برای بقیه فازها به تدریج داشته باشیم. با احتساب یک میلیارد دلار هزینه فشارافزایی در هر فاز، به ۲۷ تا ۲۸ میلیارد دلار اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه توتال در اجرای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بسیار جدی است، گفت: به ‌زودی اسامی بخشی از پیمانکاران فرعی این پروژه که عمدتا ایرانی هستند اعلام می ‌شود.

وی با بیان این ‌که هم اکنون برای امضای قرارداد های توسعه میدان‌ های نفت و گاز با شرکت ‌های خارجی و برخی شرکت ‌های داخلی در حال مذاکره هستیم، تصریح کرد: تعداد این شرکت ‌ها بالغ بر ۲۰ شرکت است که برخی از آنها اولویت بیشتری دارند. امیدوارم به محض این که مذاکرات به نتیجه رسید، نتایج آن اعلام شود.

وزیر نفت همچنین در بیان دیگر طرح‌ های مهم وزارت نفت، به ارائه بسته ۵ میلیارد دلاری به منظور نگهداشت تولید نفت و مقداری هم افزایش تولید چه در بخش دریا و چه در بخش خشکی اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح با هدف استفاده از توانمندی‌ های داخلی به شرکت‌ های ایرانی واگذار می ‌شود.

وزیر نفت با بیان این که ساماندهی مناسبی برای این کار انجام شده است، افزود: یکی از راه‌ های تامین منابع مالی این طرح، عرضه اوراق مشارکت ارزی و ریالی در بازارهای داخلی است.

زنگنه مدت زمان بازگشت سرمایه این طرح را حدود ۲ سال اعلام کرد و گفت: اگر نخستین قرارداد اواسط بهار یا تابستان ۹۷ فعال شود، در سال ۹۸ و ۹۹ نتایج آن نمایان می‌ شود، ضمن این ‌که بخشی از هزینه‌ های طرح هم از محل افزایش تولید میدان‌ های این بسته تامین می ‌شود.

وی در بخش پتروشیمی نیز با اشاره به افتتاح طرح‌ های پتروشیمی در فروردین ماه امسال با حضور رئیس جمهوری یادآور شد: ارزش تولید این مجتمع‌ های پتروشیمی‌ حدود ۲ میلیارد دلار است.

وزیر نفت با اشاره به فروش داخلی محصولات پتروشیمی ادامه داد: در سال ۹۵ فروش داخلی محصولات پتروشیمی حدود ۵,۱ میلیون تن بود که به معنای فروش خوراک مواد اولیه است. در این آمار تولیداتی مانند اوره در نظر گرفته نمی ‌شود، زیرا خیلی فوری در بخش کشاورزی مصرف می ‌شوند که برآورد می ‌کنیم ۹۰۰ هزار تن تقاضای جدید اضافه شود.

زنگنه ادامه داد: به این ترتیب ۵,۱ میلیون تن عرضه و خرید محصولات پتروشیمی بوده است که پیش‌ بینی می‌ کنیم امسال این میزان به ۶ میلیون تن برسد. به این ترتیب حدود ۱۷ درصد رشد تقاضای داخلی خواهیم داشت و این موضوع بسیار مهم است که صنایع پایین دستی فعال می‌ شوند.

وزیر نفت با اشاره به تولید بنزین و فرآورده ‌های پایین ‌دستی یادآور شد: امسال نسبت به پارسال شاهد افزایش تولید روزانه ۱۶,۵ میلیون لیتری بنزین هستیم که از افزایش ۲۸ درصدی حکایت دارد.

به گفته وی، ۱۲ میلیون لیتر از این میزان از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید شده است.

وزیر نفت با بیان این که بخش ‌های مهمی از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز تا پایان امسال وارد مدار می‌شود، گفت: امیدوارم سال آینده فازهای باقیمانده این پالایشگاه وارد مدار شود.

وزیر نفت همچنین با اشاره به آمار صادرات گاز ایران به عراق ادامه داد: هم ‌اکنون ایران روزانه ۱۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از خط لوله نفت‌ شهر به بغداد صادر می ‌کند و خط لوله صادرات گاز ایران به بصره نیز در طرف ایرانی تکمیل شده است. علاوه بر این باید به این نکته نیز اشاره کرد که در همین ایام که کشور با سامانه هوای سرد مواجه بود، صادرات به عراق برقرار بود.

وی در مورد ساخت خط لوله صادرات گاز به پاکستان هم گفت: در این پروژه هزینه زیادی شده است، اما این کشور به تعهدهای قراردادی خود عمل نکرده است، از این رو باید وارد فاز پیگیری حقوقی شویم.

زنگنه گفت: برای بودجه سال آینده، قیمت نفت ۵۵ دلاری مدنظر است که اکنون قیمت این کالای راهبردی بالای ۶۰ دلار برای هر بشکه معامله می‌شود و این رقم محافظه کارانه است.

وی در مورد تمدید توافق اوپک گفت: در این زمینه باید تا نشست ژوئن این سازمان صبر کرد. اگر توافق کاهش عرضه نفت اوپک تمدید نشود ایران ظرف مدت کوتاهی می‌ تواند صادرات نفت را از میدان غرب کارون در حدود 100 هزار بشکه به صورت فوری افزایش دهد. این در حالی است که ایران تاکنون به احترام توافق اوپک خویشتنداری کرده و میزان صادرات خود را افزایش نداده است.

وزیر نفت در مورد وضعیت توسعه ای میدان فرزاد نیز گفت: هزینه توسعه این میدان گازی با درنظر گرفتن بحث شیرین سازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، حدود ۱۳ سنت افزایش می‌یابد ضمن اینکه بازپرداخت نیز باید از محل بخشی از تولیدات گاز میدان باشد.

وی ادامه داد: هم اکنون در حال بررسی روش های مختلف توسعه میدان گازی فرزاد هستیم تا در این زمینه به نتیجه برسیم در ضمن پیرو هماهنگی با مقام‌های سیاسی، گروهی به‌زودی به هند می روند.

زنگنه توضیح داد: حرف ما این است که هند یا گاز را در ایران مصرف کند یا صادر کند تا ما بتوانیم بازپرداخت داشته باشیم، بحث کنونی ما با هند در این باره است.

وزیر نفت در خصوص نفت خزر نیز با بیان این که تولید نفت در خزر تنها جنبه اقتصادی ندارد بلکه موضوعی ملی و برای حفظ سهم و جایگاه ایران در منطقه است، گفت: تولید نفت در خزر بسیار گران است و ممکن است هزینه آن تا ۳۰ دلار برای هر بشکه هم برسد.

به گفته وی، تاکنون چند تفاهمنامه برای توسعه میدان ‌های واقع در حوزه خزر با شرکت‌ هایی مانند لوک اویل و شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) امضا شده است که امیدوارم نتیجه بخش باشد.

زنگنه با بیان اینکه مذاکرات قراردادهای جدید نفتی خیلی جدی توسط تیم های مذاکره کننده بسیار با صلاحیت در حال پیگیری است، گفت: برای رعایت سلامت، افراد مذاکره کننده را به حداقل رسانده و اعلام کرده ایم همه مذاکرات در ساختمان های نفت انجام و صورت مذاکره تهیه شود.

وزیر در ادامه گفت: جرات نمی ‌کنیم اسم قراردادی که نزدیک به نتیجه گیری است را اعلام کنیم زیرا می ‌ترسیم کاری کنند که امضا نشود.

این مقام مسئول افزود: بحث نا امیدی و یاس در مذاکرات برای امضای قراردادهای نفتی وجود ندارد و مذاکرات با جدیت پیگیری می ‌شود. عمده مذاکرات هم برای توسعه میدان‌های مشترک است.

به گفته زنگنه، مذاکرات برای امضای قراردادهای نفتی از سوی ما تا پایان سال نهایی می‌شود، اما همان‌طور که گفتم ما یک طرف قرارداد هستیم.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره وصول مطالبات نفت و بدهی هند به ایران گفت: طلب ما ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون یورو است که ۹۰۰ میلیون یورو آن پرداخت شده و تکلیف بازپرداخت باقی آن هم مشخص شده است.

وی همچنین در مورد قرارداد صادرات نفت به روسیه، گفت: این قرارداد اجرایی شده و بر اساس آن مقرر شده ماهانه سه میلیون بشکه نفت ایران به روسیه صادر شود که  پول آن هم به یورو دریافت می شود.

زنگنه با بیان این که مشکلات نقل و انتقالات بانکی ربطی به برجام ندارد، گفت: این مشکلات مربوط به اقدام‌ های محدود کننده آمریکا است.

به گفته وی، از نظر قانونی هیچ بانکی ممنوعیت کار با ایران ندارد اما برخی بانک ‌ها یا سهام آمریکایی دارند یا جا به جایی دلارشان زیاد است و ریسک نمی کنند. باید به این موضوع نیز واقف بود که اگر برجام نبود این مقدار ر نفت نمی ‌فروختیم؛ فازهای پارس جنوبی تکمیل نمی ‌شد و پالایشگاه ستاره خلیج فارس به نتیجه نمی رسید.

زنگنه افزود: برجام مشکلی ندارد. برخی بانک ‌ها خودشان نمی ‌آیند یا می ‌گویند به دردسرش نمی ‌ارزد، تعدادی هم به تحریم‌ های اولیه مثل FATF و ... برمی گردد. ما در مسائل بانکی مشکلاتی داریم، اما ربطی به برجام ندارد، ما مظلوم و قربانی تروریسم هستیم، اما در دنیا می‌ گویند باید فرآیندی طی شود از این رو باید روابط بانکی را اصلاح کرد.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به پرسش عصر اقتصاد مبنی بر این که با توجه به افزایش تعداد نیرو های شاغل صنعت نفت که از سال 84 از حدود 120 هزار به 230 هزار نفر رسیده ، چه مکانیزمی برای سبک سازی این تعداد نیروی شاغل تعریف شده است، گفت: من پیشتر نیز گفته بود که می توان این ساختار را با حدود 70 هزار نفر کنترل کرد، اما نمی توانیم کسی را از کار برکنار کنیم چون سیستم های موجود اجازه نمی دهد.

وی همچنین ادامه داد: باید با تکیه بر اهرم بازنشستگی، بار مسئولیت دولت را کاهش دهیم تا در بلند مدت این تعداد کاهش یابد. برای مثال نباید حمل و نقل بنزین به عهده دولت باشد که برای این کار نیرو استخدام شود. یا این که دولت نباید انبار نفت داشته باشد و این مسئولیت ها باید به بخش خصوصی واگذار شود.

از این رو می توان دریافت که صنعت نفت با بیش از سه برابر نیروی انسانی مورد نیاز اداره می شود که این امر می تواند به صورت مستقیم منجر به هدر رفت بودجه شود. با این حال از آنجایی که سیاست های اصلی تعیین شده توسط دولت در وزارت نفت دنبال می شود، در راستای رسیدن به اهداف کلان، صنعت نفت نمی تواند به سادگی نیروهای خود را سبک سازی کند.

عناوین برگزیده