تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۱۱۱۴۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خام فروشی و افول صنعت فولاد/ ادامه مشکلات ذوب آهن در تامین مواد اولیه

می متالز - ذوب آهن به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کنسانتره در سال نیاز دارد.
خام فروشی و افول صنعت فولاد/ ادامه مشکلات ذوب آهن در تامین مواد اولیه

به گزارش می متالز، معاون خرید کارخانه ذوب آهن اصفهان گفت: برای تهیه مواد اولیه با مشکل روبرو هستیم، اما باید محصول را در بورس به قیمت دستوری عرضه کنیم در حالی که قیمت در سمت مصرف‌کننده اصلی تابع قیمت عرضه شده توسط ذوب آهن در بورس نیست.
محمدجعفر صالحی افزود: حاضر به پرداخت مبلغی با عنوان حق مدیران به دلالان و واسطه‌گران نیستیم و به همین دلیل در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شده‌ایم.


وی افزود: قانون رفع موانع تولید اشاره می‌کند که عرضه مواد اولیه باید در قالب بورس یا مزایده انجام شود، اما ذوب آهن نمی‌تواند با صادرکننده مواد اولیه خام به چین رقابت کند.
معاون خرید کارخانه ذوب آهن اصفهان با طرح این سوال که چرا محدودیتی برای صادرات مواد معدنی در شرایط تحریم وجود ندارد، گفت: برای صادرکنندگان عوارض ۲۵ درصدی صادرات روی قیمت ۴۰ دلار بسته می‌شود در حالی که قیمت این مواد در بندر عباس ۷۵ دلار است.


صالحی افزود: به کارخانه ذوب آهن هر ماه دو هزار و ۷۰۰ تن مواد اولیه داده می‌شود در حالی که نیاز کارخانه روزی ۱۵ هزار تن است.

معاون خرید کارخانه ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه در زمان واگذاری معادن، تامین مواد اولیه مورد نیاز ذوب آهن پیش‌بینی شده بود گفت: توسعه عمودی و رو به جلوی معادن باعث شد سهمیه‌ای برای دریافت سنگ آهن از گل‌گهر و چادرملو نداشته باشند چرا که خودشان محتاج آن شده‌اند.
معاون خرید کارخانه ذوب آهن اصفهان افزود: عمق برداشت از معادن در دنیا تا ۳۰۰ متر پیش می‌رود، اما در ایران تا ۵۰ متری متوقف شده‌ایم و به جز معدن سنگ آهن مرکزی ایران هیچ کدام به انتهای پیت نرسیده‌اند، به عبارت دیگر گل‌گهر می‌توانست به جای سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها بر اکتشاف و استخراج متمرکز شود تا به جای ۲۰ میلیون تن ۱۲۰ میلیون تن استخراج کند.
وی وادار کردن شرکت‌های فولادی مانند ذوب آهن و مجتمع فولاد مبارکه به تکمیل زنجیره تامین با معدن‌داری را سیاستی نادرست ارزیابی کرد و گفت: توسعه در حوزه معادن توسط این شرکت‌ها غیرتخصصی خواهد بود در حالی که فولادی‌ها باید بر توسعه تخصصی حوزه فعالیت خودشان متمرکز شوند.
صالحی افزود: سنگ آهن دانه‌بندی مورد نیاز ذوب آهن صادر می‌شود و کسی جلودار آن نیست و صادرکنندگان در نهایت تنها ۶ دلار به ازای هر تن سنگ آهن عوارض می‌دهند که با احتساب دلار نیمایی رقم زیادی نخواهد بود و طبیعی است که ذوب آهن توان چنین رقابتی را نخواهد داشت چرا که تولید منافع فوری همانند صادرات ندارد.


معاون خرید ذوب آهن گفت: ذوب آهن بیش از صد درصد تعهدات خودش را به بانک مرکزی پرداخت کرده، اما متخصصان بررسی کنند که چه میزان ارز حاصل از صادرات سنگ آهن به کشور بازگشته است.
وی پیرامون نتیجه جلسه یزدی‌زاده با مسئولان وزارت صمت گفت: پارسال مصوب شد یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن سنگ از معادن دولتی به ذوب آهن اختصاص یابد، اما برای تحقق آن شروط مختلفی گذاشته بودند.


صالحی با اشاره به این شروط گفت: کاهش نیروی انسانی، افزایش نیافتن قیمت و افزایش ۲۰ درصدی تولید آن هم در شرایطی که یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن سنگ آهن تنها ۳۵ درصد نیاز ذوب آهن را برآورده می‌کند از جمله این شروط بود که در نهایت محقق شد.
صالحی با اشاره به این که خوداجتهادی در وزارت صمت و به ویژه در سطوح کارشناسی بسیار رخ می‌دهد، گفت: قرار بود در صورت تحقق شروط این مصوبه به مدت ۵ سال اجرایی شود، اما امروز از لزوم تصویب مجدد آن در هیئت دولت صحبت می‌کنند.


معاون خرید ذوب آهن اصفهان گفت: اگر بخواهیم کارخانه‌ای مشابه ذوب آهن اصفهان با سیستم پیوسته فعلی ایجاد کنیم به سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد تومانی نیاز داریم، اما این کارخانه هم‌اکنون از ۶۰ درصد ظرفیت استفاده می‌کند.
صالحی افزود: نیروی کار، منابع انرژی ارزان و معادن غنی سه دلیل اصلی گسترش صنایع فولادی در کشور است، اما شرایط به نحوی تغییر داده شده که ذوب آهن از انرژی ارزان و معادن غنی محروم است.

این روزها با خام فروشی سنگ آهن،۴۵ درصد تولید شرکت ذوب آهن اصفهان، معادل سرمایه گذاری ۴۵هزار میلیارد تومان خاک می خورد.

عناوین برگزیده