تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۱۶
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۱۱۲۰۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
فولادسازی که در موج انتقادات قرار دارد؛

مرد فولاد شماره یک دنیا/ دغدغه میتال بر توسعه کارخانه‌های فولادی در سراسر جهان بود

می متالز - لاکشمی نیواس میتال متولد ۱۵ ژوئن ۱۹۵۰ از اسامی نام آور جهان در عرصه فولاد است که در انگلستان مستقر است. میتال رییس و مدیر عامل شرکت فولاد آرسلور میتال ArcelorMittal یعنی بزرگترین شرکت تولید کننده فولاد در جهان است. در حال حاضر میتال مالکیت ۳۸ درصد از سهام شرکت آرسلور میتال و ۲۰ درصد از سهام باشگاه هواداران کوینز پارک رنجرز را در اختیار دارد.
مرد فولاد شماره یک دنیا/ دغدغه میتال بر توسعه کارخانه‌های فولادی در سراسر جهان بود

راه اندازی نخستین کارخانه فولاد 

به گزارش می متالز، لاکشمی میتال در خانواده بانیا در هند متولد شد. او در سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۴ دوره‌های تحصیلی خود را به پایان رساند و وارد دانشگاه شد. میتال فارغ التحصیل کالح سنت خاویر وابسته به دانشگاه کلکته هند است. پدرش موهال میتال هم ریاست یک شرکت تجاری فولاد را با عنوان نیپون دنرو اسپات Nippon Denro Ispat در دست داشت.
در سال ۱۹۷۶ به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در تولید فولاد از سوی دولت هند، میتال که در آن زمان تنها ۲۶ سال سن داشت نخستین کارخانه فولاد خود را در جاوای شرقی واقع در کشور اندونزی راه اندازی کرد.

تاسیس موسسه فناوری اطلاعات جیپور

تا دهه ۱۹۹۰ دارایی اصلی خانواده او در هند یک کارخانه ورق سرد در ناگپور وی، کارخانه استیل آلیاژی در نزدیکی پیونه بود. امروز اما مشاغل خانوادگی از جمله یک مجتمع یکپارچه بزرگ فولادی در نزدیکی بمبئی از جمله دارایی‌های خانواده وی در کشور هند است که البته این کارخانه بدون هیچ ارتباطی با لاکشمی، توسط دو برادر کوچکتر وی پرامود و وینود اداره می‌شود.
در سال ۲۰۰۳ بنیاد لاکشمی نیواس میتال و یوشا میتال در همکاری با دولت ایالتی راجستان هند اقدام به تاسیس موسسه فناوری اطلاعات جیپور به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی مستقل کردند. 

بنیان گذاری موسسه فناوری زنان

در سال ۲۰۰۹ این بنیاد به همراه باراتیا ویدیا باوان موسسه مدیریت یوشا لاکشمی میتال را در دهلی نو راه انداختند.
دانشگاه زنان SNDT پس از کمک‌های مالی زیادی از بنیاد لاکشمی نیواس میتال به موسسه فناوری زنان ITW یوشا میتال تغییر نام داد. 
لاکشمی میتال به عنوان یک فرد خیر که در امور راه اندازی دانشگاه‌ها و موسسات وارد شده بود در سال ۲۰۰۸ مبلغ ۱۵ میلیون پوند کمک مالی به بیمارستان بزرگ اورموند استریت لندن اهدا کرد این کمک مالی برای کمک به تامین اعتبار مرکز جدید این بیمارستان با نام مرکز پزشکی کودکان میتال اهدا شده بود.
علاوه بر این موضوع میتال کمک مالی ۱۰۰ میلیون پوندی به صندوق مراقبت‌های پی‌ام در طول چند ماه گذشته و پس از وقوع و شیوع کووید - ۱۹ در کشور هند اهدا کرد.  

نقد دغدغه توسعه میتال

اما انتقاداتی هم در این مسیر به لاکشمی میتال وارد بوده است. میتال به دلیل اینکه دغدغه توسعه صنعت فولاد را در سراسر اروپا داشته است، همواره سعی می‌کرد تا در نقاط مختلف این قاره کارخانه‌های فولادی جدیدی را خریداری کرده و توسعه دهد، دغدغه‌ای که همیشه به نفع او به پایان نمی‌رسید و در موارد متعددی او را در مظان اتهام هم قرار می‌داد. از جمله مواردی که میتال را پیش از اینها و در سال ۲۰۰۱ در مظان اتهام و انتقاد قرار داده بود ورود به مبحث خرید کارخانه فولاد مستقر در کورک ایرلند بود که آن را در نهایت با هزینه اسمی ۱ میلیون پوند از دولت ایرلند خریداری کرد. سه سال پس از این واگذاری یعنی در سال ۲۰۰۱ ناچار به تعطیلی این کارخانه شد که به تبع آن ۴۰۰ نفر از کار خود برکنار شدند. 
مباحث زیست محیطی متعاقب آن در این کارخانه فولادی مورد مباحثات زیادی قرار گرفت و دولت ایرلند سعی کرد طرح شکایتی در دیوان عالی کشور داشته باشد تا از این طریق مبلغی را از میتال برای پاکسازی محیط زیست آن محدوده دریافت کند اما در این امر موفقیتی به دست نیامد. پیش بینی می‌شد این پاکسازی ۷۰ میلیون یورو برای میتال هزینه به دنبال داشته باشد.

حضور در جمع قدرتمندترین افراد جهان 

لاکشمی میتال در سال ۲۰۰۵ در رتبه بندی ثروتمندترین افراد جهان در رده سوم قرار گرفت این انتخاب میتال را تبدیل به نخستین شهروند هندی کرد که در لیست سالانه انتشاری ده فرد ثروتمند جهان حضور پیدا می‌کرد. در سال ۲۰۰۷ هم او را به عنوان ثروتمندترین آسیایی حاضر در اروپا معرفی کردند. در لیست ثروتمندان جهان مجله فوربس در سال ۲۰۱۱ اما میتال در رده ششم قرار گرفت و در نهایت در ماه مارس سال ۲۰۱۵ رتبه او به ۸۲ تنزل پیدا کرد. در همان زمان میتال رتبه ۵۷مین فرد قدرتمند در لیست «قدرتمندترین افراد جهان» قرار گرفته بود که در همان سال ۲۰۱۵ در نشریه فوربس منتشر شد. مراسم ازدواج دخترش وانیشا به عنوان دومین مراسم ازدواج گران در تاریخ به ثبت رسیده است.

نقش آفرینی در جهان فولاد

گفتنی است که میتال از سال ۲۰۰۸ تاکنون در عضویت هیات مدیره گلدمن ساکس است، او را همچنین به عنوان یکی از اعضای کمیته اجرایی انجمن جهانی فولاد و عضو شورای مدیر اجرایی جهانی انجمن دوستی خلق چین در ارتباط با کشورهای خارجی می‌شناسند. شورای سرمایه گذاری خارجی در قزاقستان، مجمع جهانی اقتصاد شورای تجارت بین‌المللی، میزگرد اروپایی صنعتگران و نیز عضویت هیات امنای کلینیک کلیولند (Cleveland Clinic) از دیگر جایگاه‌هایی است که لاکشمی میتال در آنها نقش ایفا می‌کند.

در سال ۲۰۰۵ میتال از سوی روزنامه ساندی تایمز به عنوان «منتخب کسب و کار سال ۲۰۰۶» نام برد. همچنین نشریه فایننشال تایمز میتال را به عنوان «فرد برتر سال» و مجله تایم هم از او به عنوان «بزرگترین چهره خبرساز بین‌المللی سال ۲۰۰۶» یاد کردند. در سال ۲۰۰۷ اما تایم نام میتال را در لیست «۱۰۰ تایم» قرار داد. 
این نکته قابل توجه است که در سال ۲۰۱۹، مجله فوربس میتال را در لیست ثروتمندترین‌های ۲۰۱۹ در هند قرار داد. 

 متهم به شرایط کار برده داری

علاوه بر اقدامات مثبتی که لاکشمی میتال انجام داده در این مسیر انتقادهای فراوانی هم نسبت به اقدامات او مطرح شده است. میتال در سال ۲۰۰۴ با استفاده از امتیاز مشاوره مارک دوچنال برای تاثیرگذاری بر مقامات لهستانی در خصوصی سازی گروه فولادی PHS که بزرگترین تولیدکننده فولاد لهستان است استفاده کرد. دوچنال بعدها به جرم رشوه دادن به مقامات لهستانی محکوم و دستگیر شد. با این وجود در سال ۲۰۰۷ دولت لهستان اعلام کرد قصد دارد بار دیگر بحث واگذاری ناتمام ۲۰۰۴ به آرسلور میتال بار دیگر پیگیری کند. 
پس از وقوع چند مرگ و میر در معادن میتال او از سوی کارمندانش متهم شده بود که در معادن «شرایط کار برده داری» ایجاد کرده است. در ماه دسامبر سال ۲۰۰۴ بیست و سه معدنچی در اثر انفجار در معادن وی در قزاقستان که بر اثر نشت گاز رخ داده بود جان باختند.

هموار سازی  حضوررومانی در اتحادیه اروپا

در سال ۲۰۰۲ آدام پرایس نماینده پارلمان نامه‌ای را توسط تونی بلر به دولت رومانی در حمایت از شرکت فولاد LNM میتال نوشت که قیمتی را برای خرید صنعت فولاد دولتی رومانی پیشنهاد می‌دهد. افشای ارسال این نامه برای دست اندرکاران آن تبعاتی را به همراه داشت چرا که یک سال پیش از آن بحث هدیه ۱۲۵ هزار دلاری میتال به حزب کارگر انگلیس مورد انتقادات زیادی قرار گرفته بود. اگرچه پس از آن بلر از نامه خود به سادگی با عنوان «تجلیل از موفقیت» یک شرکت بریتانیایی دفاع کرد اما در ادامه هم مورد انتقادات زیادی قرار گرفت چرا که LNM در آنتیل هلند به ثبت رسید و کمتر از ۱ درصد از نیروی کار خود را از انگلستان تامین می‌کرد. 
در واقع LNM رقیب اصلی جهانی صنعت فولاد همیشه درگیر بریتانیاست. همچنین نامه بلر بیانگر آن بود که خصوصی سازی این شرکت رومانیایی و فروش آن به LNM می‌تواند راه رومانی را برای ورود به اتحادیه اروپا هموارتر کند. نکته دیگر این نامه آن بود که بلر درست پیش از امضای نامه در بخش کوتاهی از متن میتال را با عنوان «دوست» خطاب کرده بود.

عناوین برگزیده