تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۵۸
بازدید: ۳۴۶
کد خبر: ۱۱۵۰۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر امور HSE مس منطقه کرمان خبر داد:

کاهش نرخ شدت و تکرار حادثه در مس منطقه کرمان

می متالز - مدیر امور HSE مس منطقه کرمان با تشریح برخی از اقدامات انجام گرفته و موفقیت های کسب شده در این حوزه گفت: نرخ تکرار حادثه نسبت به سال گذشته در سطح مس منطقه کرمان به میزان 23 درصد و نرخ شدت حادثه در دهه ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته نیز در سطح مس منطقه کرمان به میزان 40 درصد کاهش یافته است.
کاهش نرخ شدت و تکرار حادثه در مس منطقه کرمان

به گزارش می متالز، حسین شریفی به اقدامات انجام شده در حوزه مسائل زیست محیطی نیز اشاره کرد و گفت: کاهش و حذف تبعات ناشی از مسائل زیست محیطی قبلی کارخانه ذوب خاتون آباد، اصلاح و بازبینی قراردادهای انجام پایش های زیست محیطی در سطح منطقه کرمان، کاهش غبار خروجی از ESPهای دودکش درایر کارخانه ذوب خاتون آباد و استانداردسازی این غبار خروجی از جمله اقداماتی است که در این رابطه انجام شده است.
وی با بیان اینکه در بحث مواجهه با بحران ها، مس منطقه کرمان دارای کمیته بحران با ریاست، مدیر محترم مس منطقه کرمان می باشد که متشکل از اعضاء مختلف که امور HSE بعنوان عضو و دبیر این کمیته می باشد، عنوان کرد: این کمیته در مواقع بحران بر اثر شرح وظایف تعریف شده و سابقه  مانورهای برگزار شده عمل خواهد کرد.
مدیر امور HSE مس منطقه کرمان با اشاره به اینکه استاندارد OHSAS 18001  سیستم مدیریت ایمنی و سلامت شغلی را نیز در سطح مس منطقه کرمان مستقر کردیم، افزود: افتخار دیگری که کسب نمودیم اخذ تندیس بین المللی بنیاد جهانی انرژی در سال جاری برای طرح جامع آب مجتمع مس سرچشمه بود که افتخار بزرگی برای مجموعه مس به شمار می آید.
وی همچنین به افتخارات کسب شده توسط امور HSE مس منطقه کرمان نیز اشاره و تأکید کرد: مجموع اقداماتی که ما تاکنون انجام داده ایم سبب شده است نرخ تکرار حادثه نسبت به سال گذشته در سطح مس منطقه کرمان به میزان 23 درصد کاهش یابد، نرخ شدت حادثه در ده ماهه نخست سال نسبت به سال گذشته نیز در سطح مس منطقه کرمان به میزان 40 درصد کاهش یابد.
وی ابراز داشت: در این رابطه با مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی در مورد پروژه آنالیز ریسک خطر و کاهش آسیب پذیری در مورد زلزله، فرونشست لایه های زمین و یا پله های معدنی، بارندگی شدید، وقوع سیل و همچنین نشت مواد خطرناک یا آلوده کننده محیط زیست در مجتمع مس سرچشمه قرارداد منعقد کردیم و باید عرض کنم سیستم هماهنگی بین واحدی در شرایط اضطراری MACS تا پایان سال 97 را مستقر می کنیم.
شریفی به اقدامات دیگری که برای اولین بار در سطح شرکت مس در حوزه کاری وی انجام گرفته اشاره و بیان کرد: عقد قرارداد 5 ساله با شرکت های ذیصلاح بازرسی مورد تایید سازمان ملی استاندارد در خصوص اخذ گواهینامه سلامت فنی جرثقیل ها، آسانسورها و دیگ های بخار مجتمع سرچشمه، استانداردسازی و انجام مراحل مربوط به بازرسی و آزمونهای دوره ای سیلندرهای تحت فشار و اخذ گواهینامه برای بیش از 2000 دستگاه سیلندر تحت فشار موجود در مجتمع، استانداردسازی بیش از 40 درصد از تجهیزات حفاظت فردی و شناسنامه دار نمودن آنها بواسطه انجام آزمون های مورد نیاز در آزمایشگاه های معتبر در سطح کشور و مطابقت با استانداردهای مربوطه و تهیه گزارش آزمون برای آنها برای نخستین بار در سطح شرکت مس صورت گرفت.
وی پایش و اندازه گیری آلاینده های زیست محیطی و پارامترهای بهداشتی و پیگیری اصلاح مواردی که با استانداردهای مرتبط انطباق نداشته باشند را از دیگر وظایف این حوزه برشمرد و بیان داشت: مدیریت پسماندهای صنعتی و بهداشتی در کل منطقه کرمان، همچنین کارشناسی و ارائه راهکارهای حل مشکلات بهداشتی و زیست محیطی به منظور کاهش اثرات مخرب آلاینده ها و پیگیری اخذ مجوزهای زیست محیطی لازم به منظور انجام طرح ها و پروژه های توسعه مس منطقه کرمان در امور HSE منطقه کرمان انجام می شود.
شریفی ادامه داد: تهیه دستورالعمل های ایمنی و بهداشت کار برای کلیه مشاغل و انتقال آنها به کارکنان با استفاده از روشهای حضوری و غیر حضوری، همچنین انجام کنترلهای ایمنی و سلامت شغلی در بدو ورود نیروی انسانی، مواد شیمیایی، تجهیزات و ماشین آلات به مجتمع اعم از شرکتی و یا پیمانکاری، انجام بازرسیهای ایمنی و بهداشتی از واحدهای مختلف اعم از شرکتی و پیمانکاری و ارائه گزارش به مسئولین مربوطه جهت رفع آنها نیز از دیگر وظایف ادارات تحت پوشش امور HSE منطقه کرمان است.
وی افزود: نخستین وظیفه این ادارات، شناسایی خطرات موجود در فرآیندهای مختلف عملیاتی، تعمیراتی، خدماتی و اداری و ارزیابی ریسک آنها و اجرای راهکارهای کنترلی برای حذف خطرات یا کاهش سطح ریسک آنها می باشد. شناسایی، دستیابی و به روزرسانی قوانین، مقررات و استانداردهای ایمنی و سلامت شغلی و رفع و کنترل مغایرتهای موجود در محیط های کاری نسبت به این الزامات از دیگر این وظایف است.

وی در پایان با بیان اینکه امروزه همه کشورها، دولت ها و سازمان ها به این نتیجه رسیده اند که برای نیل به توسعه پایدار، سلامتی انسان، جامعه و محیط زیست باید در صدر اولویت قرار گیرد، گفت: یک سیستم مدیریت HSE در یک سازمان صنعتی زمانی می تواند به طور موثر اجرا شود و به اهداف خود برسد که سبب جلوگیری از بروز حوادث، کاهش صدمات جانی و خسارت دارایی های فیزیکی، حفظ منابع و محیط زیست و افزایش بازده کاری گردد.
شریفی ادامه داد: برای تحقق این مهم سازمان بایستی به عوامل اثرگذاری همچون تعهد مدیران، مشارکت کارکنان و آموزش و ارزیابی دوره ای سیستم توجه کافی نماید، با توجه به نقش پیمانکاران در انجام طرح های توسعه در سطح شرکت ملی صنایع مس ایران ضروری است نحوه گزینش و تایید صلاحیت پیمانکاران به نحوی که اصول و موازین HSE در آن لحاظ گردد، تغییر یابد و مسئولیت های آنها در زمینه HSE بطور واضح در قراردادها تبیین گردد، زیرا بهبود عملکرد یک سازمان بدون پرداختن به این جنبه ها امکان پذیر نمی باشد.
وی خاطرنشان کرد: امید است که با اجرای کامل خط مشی HSE توسط سازمان و پیاده سازی فرهنگ غنی HSE توسط کلیه مدیران و کارشناسان در آینده ای نزدیک شاهد شکوفایی و بهره وری هر چه بیشتر HSE در شرکت ملی صنایع مس ایران باشیم.

عناوین برگزیده