تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۴۲
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۱۱۷۸۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چین، به‌رغم مازاد ظرفیت مفتول مسی، هفتمین واردکننده است

می متالز - واردات مفتول مسی در جهان طی سال 2016، بالغ بر 2 میلیون و 100 هزار تن بود که کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی، بزرگترین واردکنندگان بودند.
چین، به‌رغم مازاد ظرفیت مفتول مسی، هفتمین واردکننده است

به گزارش می متالز، چین نیز در فهرست 10 کشور بزرگ واردکننده جایگاه هفتم را به دست آورد؛ گفتنی است که حدود 46 درصد ظرفیت تولید مفتول مسی در جهان، متعلق به این کشور آسیایی است. از میان کشورهای خاورمیانه نیز، تنها نام عربستان در جایگاه چهارم دیده می‌شود. به طور کلی، واردات مفتول در جهان طی سال 2016، بالغ بر 2 میلیون و 100 هزار تن بود که 10 واردکننده بزرگ این محصول در جهان به طور متوسط سهم 43 درصدی دارند. این کشورها به ترتیب حجم واردات در سال 2016 عبارتند از: مکزیک، ایالات متحده، ایتالیا، عربستان سعودی، آلمان، هند، چین، رومانی، انگلستان و جمهوری چک. شایان ذکر است که مجموع واردات کشورهایی که به طور متوسط طی 8 سال گذشته، بیش از 20 هزار تن مفتول مسی وارد کردند، تقریبا 83 درصد کل واردات مفتول مسی جهان را تشکیل می‌دهد. نمودار 1، حجم واردات مفتول مسی 10 کشور بزرگ واردکننده این نیمه‌ساخته را در سال 2016 به تصویر می‌کشد.

با توجه به این نمودار، در حالی که 4 کشور نخست این فهرست با اختلاف بیش از 20 هزار تنی در بازه‌ بالاتری قرار می‌گیرند، میزان واردات 6 کشور انتهایی این فهرست، تقریبا در یک بازه مشخص با اختلاف 10 هزار تنی قرار دارد. در بین بزرگترین واردکنندگان مفتول مسی در سال 2016، از کشورهای منطقه خاورمیانه، تنها نام عربستان سعودی به چشم می‌خورد که دو دلیل اصلی برای این امر می‌توان بیان کرد؛ نخست این‌که تقاضای مفتول مسی این کشور بسیار بیشتر از سایر کشورهای منطقه به استثنای ترکیه و ایران است، و دوم این‌که عربستان از نعمت منابع طبیعی مس با توجیه‌پذیری اقتصادی جهت استخراج و فرآوری بی‌بهره مانده است.

همانطور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، از میان 10 کشور بزرگ واردکننده، 6 کشور اروپایی هستند و این نشان‌دهنده، تقاضای بالای واردات مفتول مسی در این منطقه است. چین نیز با وجود مازاد ظرفیت تولید مفتول مسی و همچنین دربرداشتن 46 درصد از ظرفیت مفتول مسی در جهان، هفتمین کشور واردکننده بزرگ این نیمه‌ساخته مسی در جهان است.

مکزیک به عنوان بزرگترین واردکننده مفتول مسی در سال 2016، طی 8 سال گذشته، به طور متوسط حدود 100 هزار تن مفتول مسی وارد کرده است. بزرگترین تأمین‌کننده تقاضای وارداتی مفتول مسی مکزیک، ایالات متحده است که به طور متوسط 97 درصد از سهم واردات این کشور را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این‌که ایالات متحده، بزرگترین تأمین‌کننده مفتول مسی مکزیک به شمار می‌رود، مکزیک نیز، بزرگترین مشتری مفتول مسی ایالات متحده است. به طور متوسط، بیش از 59 درصد صادرات مفتول آمریکا به مقصد مکزیک گزارش شده است. دلیل اصلی این امر، وجود توافق‌نامه تجارت آزاد کشورهای شمالی (NAFTA) است که امکان تجارت میان این کشورها را بدون تعرفه وارداتی فراهم می‌سازد.

با توجه به این مسئله، دومین کشور واردکننده مفتول مسی، آمریکا است که کانادا و مکزیک، بزرگترین تأمین‌کنندگان آن هستند. به طور کلی، کشورهای 2 منطقه آمریکای شمالی و اروپا، به دلیل توافق‌نامه تجارت آزاد میان کشورهای هر منطقه، تقاضای وارداتی کالاهای اساسی خود را از یکدیگر تأمین می‌کنند.

در بررسی منطقه‌ای میزان واردات مفتول مسی در جهان می‌توان چنین اذعان داشت که اروپا و آسیا، بزرگترین مناطق واردکننده این نیمه‌ساخته مسی در جهان به شمار می‌روند؛ البته که 2 منطقه آمریکای شمالی و لاتین نیز حجم واردات قابل توجهی را به ثبت رساندند. اگرچه کشورهایی نظیر آلمان، ایتالیا و فرانسه در دسته بزرگترین واردکنندگان مفتول مسی در جهان قرار می‌گیرند، عمده واردات این نیمه‌ساخته در اروپا متعلق به کشورهای شرقی و مرکزی اروپا است. واردات خاورمیانه نیز حجم قابل توجهی را نشان می‌دهد که عمدتا به دلیل واردات قابل توجه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است.

عناوین برگزیده