تاریخ: ۲۸ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۱۱۸۸۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز:

چرا قیمت فولاد تابعی از قیمت دلار است؟

می متالز - مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز با اشاره به اینکه در حال حاضر تهیه مواد اولیه برای واحدهای پایین‌دست فولاد بسیار مشکل‌آفرین شده است، عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت مواد اولیه فولاد یعنی شمش دو برابر شده است و یکی از مهمترین دلایل این افزایش قیمت به این دلیل است که به اندازه کافی شمش در بورس کالا عرضه نمی‌شود.
چرا قیمت فولاد تابعی از قیمت دلار است؟

به گزارش می متالز، زکریا نایبی خاطرنشان کرد: تقاضای شمش و بیلت در بازار در سه ماه نخست سال جاری دو میلیون و 500 هزار تن بوده است، در حالی که به اندازه 800 هزار تن در بورس کالا عرضه شده است، یعنی یک سوم تقاضا در بازار شاهد عرضه شمش هستیم. این در حالی است که در سه ماه نخست امسال فولادسازان بزرگ کشور 4 میلیون تن شمش تولید کرده‌اند که یک میلیون تن آن تبدیل به محصولات نهایی شده است، 800 هزار تن عرضه، 600 هزار تن صادرات داشته‌ایم و حدود دو میلیون و 500 هزار تن آن در بازار آزاد و کانال غیربورسی به فروش رسیده است. 
وی با اشاره به این موضوع که ظرفیت‌های بسیاری به دلیل کمبود مواد اولیه در حوزه نورد خالی مانده است، گفت: با وجود واحدهای نوردی در کشور چرا باید شمش فولاد که محصولی خام و میانی به‌شمار می‌رود را صادر کنیم، در حالی که می‌توان تمام آن را در بازار داخل عرضه کرد.
مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز ادامه داد: با وجود کمبود شمش در بازار، قیمت فولاد در ماه‌های گذشته دو برابر شده است. البته یکی از دلایل گران شدن قیمت فولاد این موضوع است که نظارت کافی بر این بازار وجود ندارد. از یک سو قیمت قراضه با شمش فولاد شکافی نزدیک دو برابری وجود دارد. قراضه کیلویی 5 هزار و 500 تومان قیمت دارد و آهن اسفنجی 4 هزار و 500 تومان قیمت دارد و از آنجایی که قراضه و آهن اسفنجی مواد اولیه شمش به‌شمار می‌روند، چرا باید قیمت شمش کیلویی 9 هزار و 500 باشد یعنی دو برابر مواد اولیه، مگر به جز عمل ذوب روی مواد اولیه شمش چه کاری دیگری انجام می‌شود که این قیمت دو برابر شده است. 
نایبی با اشاره به دستوری شدن قیمت‌ها در بازار عنوان کرد: قیمت‌ زنجیره فولادی دستوری شده است، البته قیمت زنجیره فولاد براساس قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا تعیین می‌شود.  قیمت سنگ آهن 5 درصد، کنسانتره 16 درصد و گندله 23 درصد و آهن اسفنجی 50 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان است. قیمت فولاد خوزستان نیز برحسب قیمت فوب بندرعباس و براساس دلار تعیین می‌شود. از این‌رو قیمت دلار نیز روی قیمت شمش فولاد نیز تاثیرگذار است. 
وی با بیان این موضوع که تمام زنجیره تامین فولاد از سنگ آهن، زغال‌سنگ، انرژی و گاز، نیروی انسانی و حتی فناوری و ... قابل تامین است، گفت: چرا مبنای قیمت فولاد در کشور دلار باشد، زمانی که صفر تا صد آن در داخل قابل تامین است؟ نباید قیمت فولاد براساس دلار تعیین شود، این در حالی است هم‌اکنون که قیمت شمش به صورت لحظه‌ای و براساس دلار در حال تعیین شدن است.

عناوین برگزیده