تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۴۸
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۱۱۸۸۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خبرهای جدید از ‌عرضه‌ سهام ‌دولتی

می متالز - بازار سرمایه کشور دیروز با افزایش عرضه ها همراه شد به نحوی که با وجود رشد قابل توجه نماد شستا و برخی پالایشی ها، شاخص کل بورس منفی شد و شاخص فرابورس و هم وزن بورس هم یک افت محدود را تجربه کرد. همزمان خبرهای جدیدی از عرضه سهام دولتی نیز منتشر شد.
خبرهای جدید از ‌عرضه‌ سهام ‌دولتی

به گزارش می متالز، این روزها به دلیل برگزاری مجامع بسیاری از نمادهای بزرگ بازار سرمایه مثل بانک های دولتی خصوصی شده، ملی مس، برخی پالایشی ها و ... متوقف هستند. در این شرایط دیروز در نیمه اول معاملات شاهد اقبال دوباره به نمادهای بزرگ مثل فولاد مبارکه اصفهان بودیم. اما تشدید عرضه ها توسط حقوقی ها، مطابق روند چند روز گذشته، این نمادها را به مدار منفی بازگرداند. برخی افت نرخ ارز را نیز بر افت برخی نمادهای دلاری بورس موثر می دانند اما برخی دیگر معتقدند روند نزولی بازار ارز سرمایه های جدیدی را وارد بورس خواهد کرد. علاوه بر آن نزدیک شدن شاخص کل بورس به دو میلیون واحد نیز فضایی ملتهب بر بازار حاکم کرده است. از سویی احتمال اصلاح بازار در نزدیکی 2 میلیون واحد قوی است و از سوی دیگر احتمال جهش سریع در صورت عبور موفق از این سطح وجود دارد.

علاوه بر تحولات نرخ ارز و وضعیت روانی مقاومت یک میلیون واحدی،  به طور کلی در یک هفته اخیر عرضه های سنگین حقوقی ها در نمادهای بزرگ شاخص ساز نیز بر روند بورس موثر است. در همین حال خبرهای عرضه های دولتی نیز بر وضعیت بورس بی تاثیر نیست.

برنامه دارا دوم و سوم باز هم تغییر کرد

مهم ترین خبر مربوط به تغییرات جدید در عرضه دارا دوم و دارا سوم و احتمال عرضه داراچهارم است. آخرین گفته های عباس معمارنژاد معاون وزیر اقتصاد در شبکه خبر حاکی از آن است که دارا دوم از گروه پالایشی تشکیل می شود، نه فلزی و خودرویی. همچنین صندوق پالایشی ها از چهار پالایشگاه تبریز، تهران، اصفهان و بندرعباس تشکیل خواهد شد. گفتنی است از ابتدا هم قرار بر همین موضوع بود اما پس از مدتی به دلیل تاخیرها در عرضه پالایشی ها دو تغییر رخ داد: اولا عرضه فلزی خودرویی به عرضه پالایشی مقدم شد و ثانیا دو پالایشگاه تبریز و بندرعباس از سبد ای تی اف پالایشی حذف شدند تا به صورت بلوکی عرضه شوند. اما دوباره همه چیز به وضعیت اولیه برگشت. شکست دولت در عرضه بلوکی پالایشگاه تبریز را علت بازگشت به برنامه اولیه دانست.

عرضه های دولتی همچنان ادامه دارد

در هر حال، عرضه صندوق های دولتی، منجر به استقبال از سهام شرکت های موجود در این صندوق ها شده است که معمولا منجر به رشد شاخص هم می شود. علاوه بر این رئیس سازمان خصوصی سازی، از عرضه 13 درصد از سهام دولت در شرکت سرمایه گذاری ملی ایران به صورت خرد و تدریجی خبر داد. گفتنی است نماد این شرکت به دلیل تقاضای خرید زیاد و نبود فروشنده از ابتدای امسال به صورت مدام صف خرید است و عملا قفل شده است. صالح همچنین از عرضه 40 درصد از سهام دولت در شرکت کشت و صنعت و دام پروری پارس به دو صورت بلوکی و خرد در بورس و همچنین واگذاری سهام هپکو به شستا خبر داد. شستا موظف به اصلاح ساختار و راه اندازی تولید در هپکو شده است. سهام شستا در بورس همچنان با استقبال بالایی مواجه است و نسبت به قیمت عرضه اولیه در فروردین امسال حدود4.5 برابر شده است و دیروز هم با رشد حداکثری از افت بیشتر شاخص جلوگیری کرد.

منبع: ساعت 24
عناوین برگزیده