تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۷
بازدید: ۵۶۶
کد خبر: ۱۱۹۱۸۳

کارآفرینی در صنایع معدنی زیر سایه دانش‌بنیان‌ها

می متالز - ۶ مرداد، روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای نام‌گذاری شده است. به همین بهانه به سراغ کارآفرینی در حوزه معدن و صنایع‌معدنی رفته‌ایم. توجه به مفهوم کارآفرینی تاثیر بسزایی در بهره‌گیری از سرمایه‌های ملی دارد.
کارآفرینی در صنایع معدنی زیر سایه دانش‌بنیان‌ها

به گزارش می متالز، منظور از این واژه که قدمت چندان طولانی هم در فهرست لغات ما ندارد، خلق ارزش‌های جدید مادی و معنوی است. یعنی شخصی که به‌دنبال ایده‌های جدید و ناب است با پذیرش ریسک‌های اقتصادی قدم در مسیری جدید می‌گذارد و کسب‌وکاری را راه‌اندازی می‌کند.
توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که توسعه صنعتی، ایجاد موقعیت‌های شغلی جدید و توسعه اقتصادی همگی در سایه کارآفرینی محقق می‌شوند. در دنیای کنونی، استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان جایگاه ویژه‌ای را در مسیر کارآفرینی به‌دست آورده‌اند. حال از آنجاکه کشور ما از ذخایر غنی معدنی و انرژی برخوردار است، ضرورت دارد تا از این فرصت در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن نیز بهره گرفته شود.
در میان صنایع‌معدنی، صنعت فولاد به‌دلیل ویژگی‌های استراتژیکی که دارد و ایجاد موقعیت‌های شغلی متعدد همواره از دیرباز مورد توجه بوده است. حال چنانچه شرکت‌های دانش‌بنیان در این صنعت، قدم بگذارند، این امکان فراهم می‌شود که از ظرفیت‌های این بخش بهتر بهره گرفته شود. درواقع گامی مثبت در مسیر کارآفرینی برداشته خواهد شد. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که شرکت‌های دانش‌بنیان که دانش و فناوری جزو مهم‌ترین اجزای آنها به‌شمار می‌آید، همواره توانسته‌اند در حوزه‌های مختلف به تولید محصول دانشی خود برسند به‌طوری که صنایع از توانمندی‌های آنها بهره‌مند شوند. فولاد یکی از حوزه‌هایی است که شرکت‌های دانش‌بنیان قادرند محصولاتی را که موردنیاز این صنعت است، تامین کنند.

 

اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان و فولاد

چندی پیش رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: راه رشد و پیشرفت نوآوری در حوزه فولاد باز است، بنابراین شرکت‌های کوچک و دانش‌بنیان می‌توانند به این صنعت وصل شوند. علی وحدت بیان کرد: حوزه فولاد ابعاد متفاوتی دارد و امیدواریم با اعتمادی که به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود، اتفاق‌های خوبی برای اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان بیفتد، چراکه این راه‌حل‌های کوچک می‌تواند منجر به اتفاقی بزرگ در حوزه فولاد کشور شود. خوشبختانه در ۶ سال گذشته ظرفیت فولاد کشور دو برابر شده که این امر حاکی از تلاش مدیران و شرکت‌های بزرگ این حوزه است. این صنعت در شرایطی که بسیاری از بخش‌های کشور دچار رکود شده، ۶.۴ درصد رشد داشته و این باعث افتخار کشور است.وی خاطرنشان کرد: راه رشد و پیشرفت نوآوری در حوزه فولاد باز است، بنابراین شرکت‌های کوچک و دانش‌بنیان می‌توانند به این صنعت وصل شوند. حوزه فولاد یک حوزه چندوجهی و گسترده‌ای است که از بحث‌های تامین نیاز فناورانه در حوزه تجهیزات و مانیتورینگ تا حوزه محیط‌زیست و انرژی را شامل می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در تمام این حوزه‌ها ورود پیدا کنند و بدانند که صندوق نوآوری حامی فروش شرکت‌های دانش‌بنیان است.

 

دانش‌بنیان‌ها و طعم کارآفرینی

حضور این شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه کارآفرینی و ایجاد موقعیت‌های شغلی جدید را فراهم می‌کند. در همین حال باید تاکید کرد کارآفرینان افرادی هستند که بذر توسعه صنعتی را می‌پراکنند و طعم میوه اشتغال، افزایش درآمد، استانداردهای بهتر برای زندگی و رشد اقتصادی جامعه را به مردم می‌چشانند.
البته کارآفرینی ویژگی‌هایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. در درجه نخست آنکه کارآفرینی یک فعالیت اقتصادی و پویا است، چراکه این دست فعالیت‌ها با هدف کسب سود مالی راه‌اندازی می‌شوند. اما در همین شرایط استفاده بهینه از منابع محدود، باید مورد توجه قرار گیرد. درواقع امتیازی برای این دست کسب‌وکارها به‌شمار می‌رود، چراکه با هزینه‌ای مختصر، موقعیت‌های شغلی متعددی ایجاد و کارهای بزرگی انجام می‌شود. این ارزش‌آفرینی در میان فضای ناامن کسب‌وکار باید به‌طور مستمر ادامه پیدا کند، بنابراین کارآفرینی به‌هیچ‌عنوان فضای یکنواختی ندارد، بلکه پویا و پرتکاپو است.
کارآفرینی همزاد نوآوری است؛ یعنی کارآفرینی مستلزم جست‌وجوی مستمر برای یافتن ایده‌های تازه است. اساسا لازمه بقای کارآفرین، ارزیابی مستمر روندها و اقدامات فعلی با هدف بهینه‌سازی و استفاده از سیستم‌های نوینی است که باعث پیشبرد هرچه بهتر اهداف کسب‌وکار می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، کارآفرینی نیازمند تلاش مستمر در راستای بهبود و بهینه‌سازی است و این تلاش بدون خلاقیت و نوآوری را به‌جایی نخواهد برد. در این میان، فعالیت واحدهای دانش‌بنیان نیز به منزله ایجاد نوآوری است. بنابراین باید اقرار کرد که این دو بسیار عالی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.
کارآفرینی به ظرفیت سودآوری وابسته است. منظور از ظرفیت سودآوری، احتمال بازگشت سرمایه یا کسب درآمد ناشی از اقدام مخاطره‌آمیز کارآفرین درراستای تبدیل یک ایده جدید به یک کسب‌وکار واقعی است. ایده‌های کارآفرین در غیاب ظرفیت سودآوری فقط در حد نظریه باقی خواهد ماند. اما شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنایع معدنی کوشیده‌اند تا ایده‌های خود را به عمل تبدیل کنند. این عملیاتی شدن در شرایط کنونی که صنایع کشور با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو هستند، اهمیت ویژه‌تری دارد، چراکه بخش مهمی از نیاز صنایع تامین خواهد شد. این موضوع حتی تاثیر بسزایی بر حفظ موقعیت‌های شغلی ایجاد شده در صنایع دارد. به‌طور مثال، با تامین قطعات، تجهیزات و انواع نهاده‌های تولید، تداوم فعالیت صنایع را میسر می‌کند.

 

سخن آخر

در نهایت اینکه، کارآفرینی مستلزم ریسک‌پذیری است. عصاره و جوهر کارآفرینی، تمایل به در آغوش کشیدن ریسکی است که ذاتاً در خلق و اجرای ایده‌های جدید وجود دارد. ایده‌های تازه همیشه با شک و تردید همراه‌اند و چه‌بسا نتیجه اجرای آنها مثبت نباشد، یا فوراً به ثمر نرسند، بنابراین کارآفرین برای چشیدن میوه زحمات خود باید صبور و ریسک‌پذیر باشد. این ویژگی به‌طور کامل در شرکت‌های دانش‌بنیان مشاهده می‌شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده