تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۴۹
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۱۲۰۳۸۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بخش زیرزمینی معدن سرب و روی انگوران افتتاح شد

می متالز - رئیس هیات‌ عامل ایمیدرو، بخش زیرزمینی معدن سرب و روی انگوران را امروز (چهارشنبه، هشتم مردادماه) در استان زنجان افتتاح کرد
بخش زیرزمینی معدن سرب و روی انگوران افتتاح شد

بخش زیرزمینی معدن سرب و روی انگوران افتتاح شد

به گزارش می متالز، آیین گشایش بخش زیرزمینی معدن سرب و روی انگوران امروز (چهارشنبه، هشتم مردادماه) با حضور رئیس هیات‌عامل ایمیدرو، مدیرعامل ایمپاسکو، رئیس قرارگاه خاتم، استاندار، نماینده مجلس و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان برگزار شد.

بر اساس این گزارش میزان بومی‌سازی تجهیزات در این معدن ۸۰ درصد، اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم پس از بهره برداری از پروژه حداقل به ۲۰۰۰ نفر می‌رسد. همچنین ارزش سرمایه گذاری ریالی صورت گرفته در این پروژه ۱۲۵۰ میلیارد ریال و میزان سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار یورو است.

انجام عملیات تکمیل آماده‌سازی، تجهیز، استخراج و تحویل سالانه حداقل ۱۲۰ هزار تن کانسنگ استخراجی از بخش زیرزمینی معدن سرب و روی انگوران در دست انجام است که در حال حاضر تجهیز به اتمام رسیده و تولید به ظرفیت قراردادی رسیده است.

ماده معدنی سولفوره، حاوی ترکیب سولفوره – اکسیده و اکسیده با عیار متوسط ۲۵ درصد روی و ۲ درصد سرب است.

مزایای استفاده از روش زیرزمینی

مزایای استخراج از معدن زیرزمینی سولفوره انگوران شامل دسترسی سریع‌تر به ماده معدنی و افزایش درآمد، استخراج با هزینه کمتر نسبت به روش روباز (با توجه به حجم بالای باطله برداری و شرایط فنی و پایداری دیواره‌های معدن روباز)، تامین نیاز خوراک کارخانه‌های فرآوری استان زنجان، جلوگیری از خروج ارز و محرومیت‌زدایی و همچنین به‌کارگیری نیروی بومی منطقه است.

استخراج بخش سولفوره انگوران به روش زیرزمینی از اواخر دهه ۶۰ مطرح شد و علت اصلی آن نیز دسترسی سریع‌تر به ماده معدنی سولفوره و همچنین باطله برداری نسبتا زیاد به روش روباز برای این بخش از کانسنگ بوده است. در سال ۱۳۸۳ تهیه طرح پایه آن از جانب شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به یک شرکت محول و پس از تهیه طرح پایه، طرح تفصیلی تونل‌های بازکننده آماده و از سال ۱۳۸۵ حفاری تونل‌های بازکننده آغاز شد.

طول تقریبی تونل‌های بازکننده هرکدام یک کیلومتر است که تا سال ۱۳۸۸ انجام پذیرفت. پس‌ازآن به منظور ادامه آماده‌سازی و اجرای طرح استخراج زیرزمینی، با برگزاری مناقصه‌های جداگانه‌ای در سال ۱۳۸۹، شرکت معدن زمین به عنوان مشاور و ناظر و قرارگاه سازندگی خاتم- هلدینگ تخصصی صنعت و معدن – به عنوان پیمانکار انتخاب شد.

معدن سرب و روی انگوران در استان زنجان، شهرستان ماهنشان واقع شده است.

عناوین برگزیده