تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۱۲۱۵۸
سرویس خبر : انرژی
نظرسنجی رویترز نشان داد؛

رشد پایبندی اوپکی‌ها، عامل تثبیت قیمت نفت در 2018

می متالز - قیمت نفت طی روزهای گذشته باز هم با کاهش رو به رو شد و نفت همچنان در محدوده 60 تا 65 دلار به ازای هر بشکه مانده است. اما این کاهش قیمت در حالی محقق شد که همچنان برخی از تحلیل گران بر این باورند که تقاضا در طول سال 2018 با افزایش همراه خواهد بود.
رشد پایبندی اوپکی‌ها، عامل تثبیت قیمت نفت در 2018

به گزارش می متالز، داده های موجود نشان می دهند که قیمت نفت در طول هفته گذشه به دلیل پیش بینی کاهش سطح تقاضا در چین و ژاپن با افت رو به رو شده است. اما دلیلی که مهم‌تر به نظر می‌رسد این است که میزان ذخیره سازی در آمریکا رشد کرده است. به گفته تجار، به دنبال انتشار آمارهایی مبنی بر اینکه رشد بخش کارخانه ای چین در ماه فوریه به پایین‌ترین رقم از جولای 2016 رسیده، نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصاد جهانی موجب افت قیمت نفت شده است.

تولید نفت آمریکا همچنان رو به افزایش است و این موضوع که محمد بارکیندو با مقامات شیل دیدار کرده است می‌تواند نشان دهنده این باشد که اوپک به دنبال این است که روند رو به رشد تولید شیل را تا حدودی آرام کند. این در حالی است که سال گذشته نیز بارکیندو و فعالان شیل دیدار کردند و از آن زمان تولید نفت آمریکا در حدود یک میلیون بشکه افزایش یافته است.

با این حال بارکیندو بر این باور است که همه تولید کنندگان نفت جهان در یک قایق قرار دارند و همه به دنبال افزایش قیمت نفت هستند. گفته می‌شود بارکیندو با انجام چنین دیدارهایی به دنبال این است که با فعالان شیل به یک مکانیزم مشترک برای افزایش قیمت نفت برسد.

این در حالی است که نظر سنجی اخیر رویترز نشان می‌دهد که قیمت نفت در 2018 با ثباتی نسبی همراه خواهد بود و کاهش نخواهد یافت.

در نظرسنجی رویترز که ۳۷ اقتصاددان و تحلیلگر در آن شرکت کردند، پیش بینی شد نفت برنت در سال ۲۰۱۸ به ۶۳ دلار در هر بشکه می‌رسد که اندکی بالاتر از قیمت ۶۲.۳۷ دلار است که در نظرسنجی ماه گذشته پیش بینی شده بود.

به گفته اشلی پترسون از شرکت "استارتاس ادوایزرز"، سطح پایبندی اوپک به محدودیت عرضه و روند رشد تولید شیل آمریکا احتمالا اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ خواهند بود. قیمت‌ها احتمالا در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ نوسان بیشتری خواهند داشت که به دلیل تردیدها نسبت به روند رشد آمریکا است.

تولید نفت آمریکا که در حال حاضر بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز است، امسال ممکن است از مرز ۱۱ میلیون بشکه در روز عبور کند.

به گفته کایلین بیرچ، تحلیلگر واحد اطلاعات اکونومیست، بازار نفت شاهد حضور شرکت‌های خصوصی آمریکایی است که بسیاری از آن‌ها از هزینه‌های پایین تولید نسبت به نقاط دیگر سود می‌برند و در نتیجه آمریکا همچنان یک بازیگر مهم خواهد ماند.

در این بین آمار بخش تحقیقاتی اوپک در ماه جاری نشان داد این سازمان صادرکننده نفت در حال رسیدن به هدف خود برای بازگرداندن سطح ذخایر کشورهای صنعتی به میانگین پنج ساله است.

به گفته تحلیلگران، بدون یک خروج تدریجی از توافق، ذخایر جهانی ممکن است به شدت کاهش پیدا کرده و باعث افزایش قیمتی شوند که تبعات منفی خواهد داشت.

پیش بینی می شود قیمت نفت سبک آمریکا نیز در سال ۲۰۱۸ به ۵۸.۸۸ دلار برسد که بالاتر از ۵۸.۱۱ دلار پیش بینی شده در نظرسنجی ژانویه رویترز است.

علاوه بر این بر اساس نظرسنجی رویترز، اوپک در فوریه ۳۲.۲۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۷۰ هزار بشکه در روز نسبت به ژانویه کاهش داشت. مجموع تولید فوریه پایین‌ترین میزان از آوریل سال ۲۰۱۷ بود. پایبندی تولیدکنندگان مشارکت‌کننده در توافق نفتی از ۱۴۴ درصد در ژانویه به ۱۴۹ درصد افزایش یافت که نشان می‌دهد جهش قیمت‌ها در اوایل امسال که با بالاترین رکورد خود در سه سال گذشته صعود کرده بودند، پایبندی آنها را تضعیف نکرده است.

به گفته منابع آگاه در این نظرسنجی، تولید امارات متحده عربی ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به پایین سهمیه تعیین شده برای این کشور از سوی اوپک رسید که منعکس‌کننده تلاش برای افزایش پایبندی و تعمیرات برنامه‌ریزی شده یک میدان نفتی بود.

به نوشته ایسنا دومین کاهش بزرگ تولید در لیبی روی داد و تولید این کشور به دلیل تعطیلی میدان نفتی الفیل ۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. تولید ونزوئلا نیز ماه میلادی گذشته کاهش بیشتری پیدا کرد. صنعت نفت این کشور به دلیل کمبود نقدینگی با بحران تامین منابع لازم روبه‌رو شده و با وجود افزایش فعالیت‌های پالایشگاهی، صادرات نفت این کشور در فوریه کاهش یافت.

تولید در دو تولیدکننده بزرگ اوپک تغییری چندانی نداشت. تولید عربستان سعودی نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه در روز ثابت ماند. میزان عرضه این کشور همچنان پایین سهمیه تعیین شده از سوی اوپک مانده است. عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، در فوریه به دلیل شرایط جوی نامساعد، نفت کمتری از جنوب صادر کرد و در عوض، نفت بیشتری از شمال این کشور صادر شد.

در میان کشورهایی که تولید بالاتری داشتند، بزرگترین رشد تولید مربوط به نیجریه به میزان ۲۰ هزار بشکه در روز بود. نیجریه و لیبی در ابتدا از مشارکت در توافق نفتی معاف شده بودند اما در سال ۲۰۱۸ هر دو کشور متعهد شدند که تولیدشان از سطح تولید سال ۲۰۱۷ فراتر نرود.

اوپک سطح تولید سال ۲۰۱۸ را بر مبنای کاهش انجام گرفته در اواخر سال ۲۰۱۶ به میزان ۳۲.۷۳ میلیون بشکه در روز هدف‌گذاری کرده است. طبق این نظرسنجی، اوپک ۴۵۰ هزار بشکه در روز در فوریه پایین‌تر از سطح هدف‌گذاری شده تولید داشت که تا حد زیادی به دلیل افت شدید تولید ونزوئلا بود.

نظرسنجی رویترز بر مبنای آمار صادرات که از سوی منابع خارجی فراهم می‌شود، آمار تامسون رویترز و اطلاعات ارائه شده از سوی منابع در شرکت‌های نفتی، اوپک و شرکت‌های مشاوره تهیه شده است.

از این رو می‌توان دریافت که مهم ترین نتیجه نظر سنجی رویترز این است که افزایش پایبندی اوپکی‌ها به توافق کاهش تولید می‌تواند عاملی باشد برای به ثبات رسیدن قیمت نفت در سال 2018.

تحلیل گران در این نظر سنجی در حالی قیمت نفت را به سطحی بالاتر از ماه گذشته رساندند که در طول هفته گدشته قیمت نفت با کاهش همراه بوده است. از این رو گفته می‌شود این کاهش‌های مقطعی بیشتر به دلیل افزایش قیمت های نا خواسته صورت می‌گیرد. برای مثال کاهش تولید چشمگیر در ونزوئلا باعث شد که قیمت افزایش یابد و خود این افزایش قیمت تولید آمریکا را افزایش داد و قیمت نفت را با افت رو به رو کرد. در نتیجه گفته می‌شود قیمت نفت با تکیه بر کاهش مطلوب عرضه توسط اوپکی‌ها در طول 2018 به ثبات خواهد رسید.

 

عناوین برگزیده