تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۵۸
بازدید: ۷۴۱
کد خبر: ۱۲۴۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نگاهی به تولید پنج شرکت بزرگ تولیدکننده کبالت جهان

شرکت گلنکور سوئیس بیشترین حجم تولید معدنی کبالت را دارد

می متالز - شرکت‌های استخراج فلز کبالت از افزایش قیمت اخیر این فلز بسیار خشنودند. میانگین قیمت کبالت در سال‌های 2016 و 2017 و 2 ماه نخست 2018 در بورس فلزات لندن به ترتیب بیش از 25 هزار، 55 هزار و 78 هزار دلار برای هر تن بوده است که نشان از افزایش شدید قیمت این فلز در سال‌های اخیر دارد.
شرکت گلنکور سوئیس بیشترین حجم تولید معدنی کبالت را دارد

به گزارش می متالز، این نرخ به واسطه رشد بسیار بیشتر تقاضای کبالت برای تولید باتری‌های لیتیوم- یون که در وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد نسبت به میزان عرضه آن، با سرعتی سرسام‌آور در حال افزایش است. پر واضح است که بازار رو به رشد باتری‌ها، به معنای نیاز بیشتر به لیتیوم، کبالت، گرافیت و دیگر فلزات مورد استفاده در این صنعت است. در این گزارش تولیدات پنج شرکت‌ بزرگ تولید کننده کبالت شامل، واله (VALE)، گروه صنعتی فلورت (Fleurette Group)، شرکت مولیبدن چین (China Molybdenum)، گلنکور (Glencore) و جساماینز (Gecamines)، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 انتظار می‌رود تقاضای کبالت برای صنعت باتری از 50 هزار تن در سال 2016 به 80 هزار تن در پایان سال 2020 برسد، در نتیجه ترسیم چشم‌اندازی مناسب برای پاسخ به این تقاضا از سوی شرکت‌های تولیدکننده، ضروری است. متأسفانه، منابع تولید محتوی کبالت از مشکلات بسیاری رنج می‌برند. بیش از نیمی از کبالت معدنی تولیدی در دنیا از طریق جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) تأمین می‌شود؛ کشوری که با مشکلات اقتصادی و سیاسی بسیاری درگیر است. در این گزارش سایت فلزات آنلاین، نگاهی به حجم تولیدات بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده کبالت در دنیا انداخته است.

 

پنج شرکت بزرگ تولیدکننده کبالت در دنیا

 

1– شرکت گلنکور (Glencore)

این شرکت که دفتر مرکزی آن در کشور سوئیس قرار دارد، مجموع کبالت تولیدی خود در سال 2017 را 27 هزار و 400 تن اعلام کرده است. شرکت گلنکور قصد دارد تا کل تولیدات کبالت خود را تا سال 2020 به 63 هزار تن افزایش دهد و برای انجام این کار، گلنکور اقدامات بزرگی را برای افزایش حضور خود در بازار کبالت انجام داده است. در سال گذشته این شرکت فعالیت خود را در بازار کبالت و مس شتاب بخشید و با پرداخت 960 میلیون دلار، سهام شرکت Fleurette Group را در 2 معدن Mutanda Mining و Katanga Mining که هر 2 در جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارند، خریداری کرد.

 

2 - شرکت مولیبدن چین (China Molybdenum)

این شرکت به عنوان دومین تولید کننده کبالت جهان، یکی از بزرگ‌ترین سهام داران در بازار فلزات شانگهای نیز هست و همچنین یکی از تولیدکنندگان عمده مس، تنگستن و نایوبیوم (Niobium) در جهان است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر لوانچوان (Luanchuan) چین قرار دارد. تولید معدنی کبالت  شرکت مولیبدن چین در سال 2016 بیش از 9 هزار و 314 تن بوده است. در مورد میزان تولیدات در سال 2017 هنوز اطلاعاتی از سمت شرکت منتشر نشده است.

 

3 - گروه صنعتی فلورت (Fleurette Group)

کل تولید کبالت شرکت Fleurette Group در سال 2016 چیزی حدود 7 هزار و 595 تن بود. این شرکت که سومین تولیدکننده بزرگ در میان تولیدکنندگان کبالت است هنوز آمار دقیقی از حجم تولیدات خود در سال 2017 ارایه نکرده است. دفتر مرکزی این شرکت در آمستردام هلند قرار دارد. تا سال گذشته، این شرکت سهام عمده 2 معدن Mutanda و Katanga، را در اختیار داشت، اما همان‌طور که گفته شد، اکنون سهام خود را در هر 2 مورد به شرکت Glencore فروخته است.

 

4 – شرکت واله (VALE)

تولید کبالت شرکت واله در سال 2016 حدود 2 هزار و 758 تن بود. این شرکت در سال 2017 حجم تولیدات خود را افزایش داده و به 5 هزار و 811 تن رساند. تولیدات کبالت این شرکت در فصل چهارم سال 2017 چیزی بیش از یک هزار 650 بوده  که 161 تن بیش از سه ماهه سوم همان سال است. خالص درآمد عملیاتی واله برای سال 2016  بیش از 29 میلیارد دلار گزارش شده است که 14.7 درصد بیشتر از سال 2015 است.

شرکت واله در کانادا در منطقه سودباری ((Sudbury در استان اونتاریو با کار بر روی شش معدن زیرزمینی، نیکل، مس، کبالت، گروه فلزات پلاتینی (PGM ها)، طلا و نقره تولید می‌کند. اگرچه نیکل فلز اصلی مورد استخراج در این بخش است اما واحد Thompson Complex این شرکت، واقع در مانیتوبا (Manitoba)، در حوزه تولید کبالت نیز فعالیت می‌کند. علاوه بر این، شرکت واله معدن Goro در کالدونیای جدید را نیز مورد بهره‌برداری‌های عملیاتی قرار می‌دهد، جایی که کبالت به عنوان یک محصول جانبی در کنار نیکل تولید می‌شود. با این حال شرکت واله در حال تلاش برای فروش 20 تا 40 درصد سهام خود در این ناحیه است، اما تا کنون هیچ پیشنهاد مناسبی برای خرید این سهام ارائه نشده است. گفته می‌شود که فعالیت این معدن با مشکلات فنی، انتشار مواد شیمیایی و در نتیجه اعتراضات مردم محلی روبرو شده است.

 

5 - شرکت جساماینز (Gecamines)

شرکت Gecamines یک شرکت دولتی در حوزه تولید کبالت در شهر لوبومباشی (Lubumbashi) در استان کاتانگا (Katanga) در جمهوری دموکراتیک کنگو است. تولیدات کبالت این شرکت در سال 2016 چیزی بیش از 4 هزار تن بوده است، آمار تولید سال 2017 این شرکت نیز مانند دیگر شرکت‌های گفته شده، هنوز در دسترس نیست. این شرکت دارای سهم‌های مختلفی در تعدادی از معادن جمهوری دموکراتیک کنگو است؛ شرکت‌هایی مانند Glencore، Freeport-McMoRan و Canada’s Ivanhoe Mines دارای فعالیت‌های مشترکی با شرکت Gecamines در این معادن هستند.

در ماه نوامبر سال 2017 بلومبرگ در گزارشی ادعا کرد که حدود 750 میلیون دلار از حساب‌های مالی شرکت Gecamines مفقود شده است، این حساب‌ها به شرکای بین‌المللی این شرکت تعلق داشتند. در سال‌های اخیر این شرکت معدنی با فعالیت‌های مالی غیر شفافی مواجه بوده است که منجر به ایجاد تنش‌های بسیاری بین شرکت Gecamines و سایر شرکای بین‌المللی آن شده است. با توجه به تقاضای رو به رشد کبالت در جهان و در نتیجه افزایش قیمت آن، تنش‌هایی این چنینی می‌تواند منجر به تداخل در عرضه و در نتیجه افزایش بیشتر قیمت کبالت شود. نمودار 1 میزان تولیدات پنج شرکت گفته شده را در سال 2016 مقایسه می‌کند.

عناوین برگزیده