تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۱۲۴۸۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
ارجحیت تجارت فویل‌ به‌جای تولید

بیش از 55 درصد فویل آلومینیوم تولیدی در جهان، تجارت می‌شود

می متالز - در سال 2016، بیش از 78 میلیون تن آلومینیوم (با احتساب منابع ثانویه و قراضه) در جهان مصرف شد که بیش از 4.7 میلیون تن آن برای تولید فویل به مصرف رسید. این در حالی است که 2.6 میلیون تن (حدود 55 درصد) یعنی بیش از نیمی از 4.7 میلیون تن فویل تولیدی در سرتاسر، بین کشورهای مختلف مبادله و تجارت شد. از این میان، تنها صادرات چین در سال 2016 نزدیک به 1.1 میلیون تن بود.
بیش از 55 درصد فویل آلومینیوم تولیدی در جهان، تجارت می‌شود

به گزارش می متالز، فویل محصولی است که امروزه تقریبا در تمامی کشورها به‌طور مستقیم  یا غیر مستقیم به مصرف می‌رسد. صنعت بسته‌بندی، مهم‌ترین مصرف‌کننده فویل‌های آلومینیومی است که نزدیک به سه‌چهارم کل فویل تولیدی را مصرف می‌‌کند. از این رو می‌توان گفت که بازار مصرف این محصول در هر منطقه‌ای از جهان به‌طور بالقوه وجود دارد. با این حال، با توجه به اینکه فویل آلومینیومی از نورد سرد ورق‌های آلومینیومی تولید می‌شود، عموما ظرفیت‌های تولید فویل‌های آلومینیومی همچون بسیاری از واحدهای نورد سرد در تناژهای بالا مقرون به‌صرفه هستند. از طرف دیگر، دسترسی به خوراک اولیه این واحدها و امکان تأمین مواد اولیه آن‌ها، یعنی ورق‌های آلومینیومی از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این عوامل سبب شده تا احداث ظرفیت‌های تولید فویل لزوما در هر منطقه‌ای، حتی با وجود تقاضا برای آن، اقتصادی نباشد و از همین رو، تجارت آن سهم بسیار زیادی از کل حجم تولیدات آن را به‌خود اختصاص داده است.

به این ترتیب، عمدتا در مناطقی که امکان تأمین خوراک اولیه این محصول وجود داشته باشد و در عین حال روابط بین کشورها به‌گونه‌ای باشد که امکان صادرات نیز فراهم باشد، می‌تواند احداث ظرفیت‌های تولید فویل را از نظر اقتصادی توجیه کند. به همین ترتیب، در کشورهایی که تولید ورق‌های آلومینیومی رونق گرفته باشد، ظرفیت‌های تولید فویل نیز در آن شکل گرفته یا در حال شکل‌گیری هستند. در عین حال، ورق‌های آلومینیومی نیز به‌دلیل کاربرد بسیار گسترده‌ای که در صنایع مختلف دارند، به‌جرأت می‌توان گفت از مهم‌ترین محصولات پایین‌دستی صنعت آلومینیوم به‌شمار می‌آیند.

در سال 2016، بیش از 78 میلیون تن آلومینیوم (با احتساب منابع ثانویه و قراضه) در جهان مصرف شد که بیش از 4.7 میلیون تن آن برای تولید فویل به مصرف رسید. در حالی که در این سال حدود 4.7 میلیون تن فویل در سرتاسر جهان تولید شد، بیش از نیمی از آن یعنی 2.6 میلیون(حدود 55 درصد)، بین کشورهای مختلف مبادله و تجارت شد. از این میان، تنها صادرات چین در سال 2016 نزدیک به 1.1 میلیون تن بود. چنین رقمی برای کالاهای مختلف رقمی استثنایی به‌شمار می‌رود که در آن تنها حجم خارج شده از چین به مقصد اقصی نقاط جهان، حدود یک‌چهارم کل محصول تولیدی جهان را تشکیل دهد. در عین حال نیز حجم مبادلات این کالا در قیاس با میزان تولید آن، حاکی از اهمیت بسیار زیاد تجارت آن است.

همان‌طور که اشاره شد، تنها صادرات فویل چین در سال 2016، نزدیک به یک‌چهارم کل فویل جهان را شامل می‌شد. این در حالی است که صادرات این محصولات از چین در چند سال گذشته، تقریبا به مقصد تمامی 50 کشور اول واردکننده این محصول انجام شده است. این صادرات حتی به مناطقی که در آن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگی از فویل حضور دارند، همچون منطقه اروپای غربی، نیز به‌گونه‌ای بوده که در سال‌های گذشته سهم چین از بازار وارداتی با افزایش همراه بوده است. از اصلی‌ترین دلایل رسوخ تولیدکنندگان چینی به این بازارها، قیمت بسیار پایین عرضه این محصولات از چین و به واسطه یارانه‌های هنگفتی است که از دولت دریافت می‌کنند.  نمودار 1، حجم صادرات فویل چین به کشورهای اتحادیه اروپا را با کل صادرات چین طی 10 سال گذشته مقایسه می‌کند. همان‌طور که مشاهده می‌شود، طی 10 سال گذشته، نه‌تنها حجم صادرات فویل چین افزایش یافته است، بلکه سهم چین از بازار وارداتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزایش یافته است؛ این در حالی است که عمده کشورهای این منطقه از تعرفه‌های گمرکی ترجیحی برای مبادلات بین خود برخوردار هستند.

عناوین برگزیده