تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۵
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۱۲۵۷۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صرف‌نظر دولت از دریافت مابه‌التفاوت ریالی ارز برای مهار بازار

می متالز - رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت از دریافت مابه‌التفاوت ریالی ارز دولتی صرف‌نظر کرد تا بتواند بازار را کنترل کند.
صرف‌نظر دولت از دریافت مابه‌التفاوت ریالی ارز برای مهار بازار

صرف‌نظر  دولت از دریافت مابه‌التفاوت ریالی ارز برای مهار بازار

به گزارش می متالز، محمدباقر نوبخت ضمن تشریح شرایط سخت تحریم علیه کشورم، گفت: سال پایانی دولت هم زمان با اتفاقاتی مهمی مانند تحریم‌های بی‌سابقه و کم‌نظیر بود. کشور از دو سال پیش در تحریم به سر می‌برد، اما اگر پیش‌تر «نفت در برابر غذا» را به عنوان یک مجازات سنگین برای ایران اسلامی پذیرفته بودند، در شرایط کنونی نه تنها نفت را در ازای غذا که حتی در ازای دارو هم نمی‌توانیم بفروشیم.

وی همچنین رکود ناشی از کرونا را از مشکلات اقتصاد کشور توصیف کرد و افزود: منابع، در سال پایانی دولت به شدت کاهش یافته است اما متناظر با آنچه که دشمنان طراحی کرده‌اند؛ ما هم برنامه‌هایی داریم. کما اینکه آن‌ها می‌خواستند چرخ توسعه ما متوقف شود اما می‌بینید که در سراسر کشور پروژه‌های عمرانی بسیاری افتتاح می‌شود که بار مالی گسترده‌ای دارد. هر هفته در سفرهای استانی‌ام از این پروژه‌ها بازدید کرده و برای اتمام آنها به ترتیب اولویت تا پایان سال و تا پایان عمر دولت، برنامه‌ریزی و تامین اعتبار کرده‌ایم تا نه تنها چرخ توسعه بچرخد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: دولت‌های استعمارگر و ظالم در برابر ایران قصد متوقف‌سازی توسعه و تولید در کشور را داشتند که خوشبختانه شکست خوردند. شما در استان‌ها چرخش چرخ توسعه را شاهدید. ۲ میلیون اشتغال در طرح‌های عمرانی وجود دارد و ما هم به‌طور مداوم در حال افتتاح طرح‌ها هستیم.

نوبخت در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکید کرد: ارز ۴۲۰۰ تومان را ۲ سال است وارد بازار کردیم و پای آن ایستاده‌ایم، دولت از دریافت مابه‌التفاوت ریالی ارز دولتی صرف‌نظر کرد تا بتواند بازار را کنترل کند.

وی با بیان شرمندگی از مردم به دلیل پیش نرفتن برنامه‌ها مطابق پیش بینی که به دلیل فشارهای وارده به دولت در جهت به هم زدن کنترل معیشت مردم رخ داده است، یادآور شد: در استان‌ها طرح‌هایی را مشخص کرده‌ایم که از منابع دولتی به چه میزان استفاده خواهند کرد، البته چارت مصارف از تسهیلات بانکی و بخش خصوصی را هم مشخص کرده‌ایم. همچنین در بحث مسکن، ساخت مسکن محرومان با متراژ ۶۰ متر در برنامه بود که تاکنون ۲۰ هزار کلید به محروم‌نشینان تحویل داده شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: دولت در میان گود ایستاده است و در همه موارد کشور دولت متولی دارد. برای نمونه متولی کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی است و صنعت نیز متولی خود را دارد، اما بازرگانی ما هنوز نتوانسته است برای خود متولی خاصی را مشخص کند. با مجلس پیشین تاحدودی توافق کرده بودیم، اما حال این موضوع به گیر و دار افتاده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به طرح موسوم به گشایش اقتصادی نیز تصریح کرد: طرحی که با عنوان طرح گشایش اقتصادی از آن نام برده می‌شود را هنوز به‌طور رسانه‌ای و دقیق مطرح نکرده‌ایم و از نمایندگان مجلس هم خواسته‌ایم که فعلا راجع مباحث مطرح شده در نشست شورای هماهنگی اقتصادی قوا، مصاحبه و اظهارنظری نداشته باشند تا اذهان عمومی دچار سردرگمی شوند.

عناوین برگزیده