تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۴۰
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۱۲۶۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
واگذاری 10 هزار میلیارد تومانی اموال مازاد؛

بانک‌ها دستور وزیر اقتصاد را اجرا کردند

می متالز - وزیر اقتصاد با بیان اینکه ۱۰ هزار میلیارد تومان از اموال و دارایی‌های بانکها واگذار شد، گفت: هیچ واگذاری به صورت رد دیون در دولت یازدهم و دوازدهم انجام نشده است.
بانک‌ها دستور وزیر اقتصاد را اجرا کردند

به گزارش می متالز، روز گذشته مراسم آیین نکوداشت ساماندهی سهام عدالت در مرکز همایش‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور، «مسعود کرباسیان» وزیر اقتصاد و«میر علی اشرف عبدالله پوری حسینی» رئیس سازمان خصوصی سازی و معاون وزیر اقتصاد و دارایی برگزار شد.

در ابتدای این نشست توضیحاتی در رابطه با نحوه عملیاتی و اجرا کردن طرح ساماندهی سهام عدالت گفته شدکه در ادامه می‌خوانید.

تا کنون در سامانه ساماندهی سهام عدالت۴۲ میلیون نفر، یعنی ۸۵ درصد مشمولان سود سهام عدالت به سامانه مراجعه کرده و جهت برخورداری از سود این سهام به صورت الکترونیکی، شماره شبا خود را ثبت نموده اند.

سازمان خصوصی سازی مکلف به توزیع و پرداخت سود سهام شرکت‌های مرتبط با سهام عدالت به مشمولان مشخص شده بوده که تا کنون ۱۹ گروه از ۲۰ گروه مشمولان سود سهام عدالت شناسایی شده و تمام سود قابل تخصیص در پرتفوی سهام عدالت را دریافت کرده اند.

آخرین اقدام در سازماندهی طرح سهام عدالت، انتقال مالکیت سهام به مشمولان است که ابتدا باید به صندوق‌های ETF و سپس به سامانه بورس برای معامله منتقل شود تا افراد شخصا به صورت مستقیم حق تصرف در آنها را داشته باشند.

مشمولان نهایی سود سهام عدالت ۴۹ میلیون نفر می باشند که ۴۰ میلیون نفر از آنها اقدام به ثبت شماره شبا خود در سامانه کرده و  در کل  ۴.۲ میلیارد تومان به مشمولان اختصاص یافته است. سود سهام عدالت کارکنان و بازنشستگان کشور تا کنون باقی مانده که تا آخر سال ۹۶ ،سود آنها پرداخت خواهد شد.

سهام عدالت دیگر بلاتکلیف نیست

در آغاز این نشست «مسعودکرباسیان» وزیر اقتصاد و دارایی با استقبال از تمامی افراد حاضر در نشست و با تشکر از سازمان خصوصی و رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی، گفت: بعد از اطلاع سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری، برای کاهش تصدی گری دولت و کاهش حضور دولت در اقتصاد و توسعه خصوصی سازی، ساماندهی سهام عدالت عملیاتی شد که تا قبل از دولت یازدهم بلاتکلیفی برای سهامداران ایجاد شده بود که خوشبختانه تاکنون کار به خوبی پیش رفته است. سامانه الکترونیکی مربوط به این طرح ایجاد و سود سهم عدالت مربوط به آن پرداخت شده و در دو مرحله، یک میلیون تومان سود، بدون اخذ پول از فردی پرداخت شده است . ارزش برگه سهام عدالت به صورت تخمینی بوده که ارزش بازاری آن بیشتر است. اما هنوز مدیریت این سهام به دارندگان آن در مرحله انجام و در مجلس انتقال مالکیت در حال بررسی است.

کرباسیان واگذاری دارایی مازاد بانکها و بنگاههای غیرمرتبط بانکها را از جمله دستورکارهای وزارت اقتصاد دانست و گفت: تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان در قالب قانونی از اموال بانکها واگذار شده است تا دولت بتواند جایگاه حاکمیتی خود را داشته باشد و از رقابت با بخش مردمی و خصوصی اقتصاد دست بردارد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از ده هزار میلیارد تومان در قالب قانونی، واگذاری بخش دولتی به بخش خصوصی عملیاتی شده است، اظهار کرد: سال آینده گزارش خوبی از واگذاری سهام عدالت به مشمولان را شاهد خواهیم بود.

جهانگیری: سهام عدالت را نفروشید

دراین مراسم همچنین «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور در رابطه با ساماندهی سهام عدالت گفت: ساماندهی سهام عدالت برای محرومین و افراد با درآمد پایین کمک شایان توجهی بوده است. یکی از مباحثی در دستور کار دولت، مباحث مرتبط با اقتصاد مقاومتی است که در واقع باهدف رساندن اقتصاد کشور به مقاومت و تاب آوری در مقابل تکانه‌های خارج از کشور است. در طی دوران حکومت جمهوری اسلامی تکانه‌های زیادی به اقتصاد کشور وارد شده که تحریم‌های استکباری و غربی از ابتدا وجود داشته اما مهم این است که اقتصاد بتواند در مقابل هر نوع تهدیدی که بر ما روا داشته اند، تحمل کند.

عدالت، اصلی ترین عنصر اقتصاد مقاومتی

وی افزود : بهترین سند نزد ما برای اقتصاد کشور همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، اقتصاد مقاومتی است که عدالت بنیان و مردمی بودن اقتصاد مقاومتی مد نظر است. ۵ رویداد اصلی اقتصاد مقاومتی باید در همه نهاد‌ها حتی در بخش خصوصی باید حاکم باشد. عدالت جز مهمترین رسالت‌هایی است که برای انسان‌ها مهم است که پایه‌های اصلی و اساسی تنظیم کننده و ساماندهی کننده امور برای رسیدن به توسعه پایدار است .

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: توسعه وقتی ارزش دارد که افراد و آحاد جامعه طعم توسعه را بچشند. اگر به دنبال رضایت آحاد جامعه هستیم، باید عدالت را به اجرا دربیاوریم. باید با تبعیض فقر و فساد مبارزه کرد و انسان‌ها از فرصت‌های مناسب برخوردار بوده و شرایط مساوی و رقابتی و علم آموزی برای همه فراهم باشد .

جهانگیری با تاکید بر اجرای عدالت در مناطق محروم یادآور شد: مهمترین آرمان جمهوری اسلامی استقرار عدالت است، یکی از جنبه‌های عدالت، استقرار آن در مناطق محروم می باشد که به خوبی اجرا نشده است. سیاست‌هایی تاکنون برای افزایش سرمایه گذاری در مناطق محروم اجرا شده، همانند دریافت نکردن مالیات از سرمایه گذاران مناطق محروم اما همچنان شاهد توسعه و بهبود این مناطق نیستیم . تا کنون اقداماتی برای ۱۱ هزار منطقه محروم جهت بهبود گاز رسانی و آسفالت کردن راه‌ها و آب آشامیدنی مناسب اجرا  نشده است.

ترغیب سرمایه گذاران در مناطق محروم

وی با بیان این که دولت بر روی اشتغال تمرکز داشته، تصریح کرد: از همه افرادی که علاقمند به ایران و کشور هستند، می خواهیم که شغل ایجاد کنند و سرمایه گذاری نمایند؛ چراکه کشور به اندازه جمعیت خود استعداد دارد و می‌تواند در سایر کشورها نقش  آفرین باشد. مردم باید در کارخانه‌ها سهامدار و حق مالکیت داشته باشند. مالک بودن یکی از حقوق اولیه مردم است که در حال حاضر نتیجه بر آن شد که در ۴۰ درصد از کارخانه‌ها مردم سهامدار شوند. جهانگیری تصریح کرد: اکنون مشمولان دو امتیاز دارند، به این معنا که پول قیمت سهم را پرداخت کرده اند و تا زمانی که سهم در اختیار آنها است، هر سال باید سود آن را بگیرند و مثل سایر سهامداران باید سود را دریافت کنند. پس در سال ۹۷ هم باید منتظر باشید که سود بگیرید.

معاون اول رئیس جمهور در پایان یاد آور شد: تا وقتی که سهامدار هستید سود خود را بگیرید، ولی اگر مجلس مصوب کرد، شما اختیاردار سهم خود هستید که می توانید بفروشید یا نگه دارید. ارزش سهم خود را هم پایین نیاورید. به قیمت امروز سهام عدالت ۲.۵ میلیون تومان ارزش داشته، پس کمتر نفروشید. البته این رقم برای افرادی است که یک میلیون تومان در برگه خود سهم دارند. سهام عدالت خود را نفروشند، بلکه از آن به عنوان وثیقه استفاده کنند.

پوری حسینی: ارزش سهام عدالت ۲.۵ میلیون تومان شد

در پایان این مراسم «پوری حسینی» رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان گزارشاتی از ساماندهی سود سهام عدالت گفت: در تعاونی‌های شهرستان‌ها حدود ۳ سال است که حقوقی برای آنها در نظر گرفته نشده که برای آنها در هفته‌های آتی حقوقی پرداخت خواهد شد. هرچند تعدادی معدودی از این تعاونی‌ها حقوق خود را دریافت کرده اند.

رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به سامانه سهام عدالت تاکید کرد: نرم افزار و تمامی اقدامات این طرح توسط خود سازمان خصوصی‌سازی طراحی شده است. از آغاز طرح، از دی ماه امسال، بدون مراجعه افراد به بانک‌ها، هم صورت حساب، صدور فیش، کد شبا و دریافت پول بدون مشکلی عملیاتی شده است.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی افزود: از ابتدای عملیاتی کردن طرح سهام عدالت، نگرانی‌هایی مبنی بر بدون پشتوانه بودن برگه‌های سهام عدالت بود که ۵۰ میلیون کاغذ اختصاص یافته به افراد بدون پشتوانه معضلاتی خواهد داشت. از ابتدای دولت یازدهم امروز ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر مشمول ثبت نام شده اند، صورتحساب خود را دریافت کرده‌اند؛ بنابراین فرصت هفت ماهه برای پرداخت مابقی داده شد؛ این در حالی است که امروز ارزش سهام در بازار ۲.۵ میلیون تومان است؛ پس یک خانوار ۵ نفره مشمول تخفیف، ۱۲.۵ میلیون تومان دارایی صاحب شده اند.

رئیس سازمان خصوصی سازی در رابطه با روستاییان مشمول سود سهام عدالت تاکید کرد: برای اولین بار سود قانونی مربوط به سال 95 به طور کامل پرداخت شده که برای سهام یک میلیون تومانی‌ها ۱۵۰ هزار تومان سود پرداخت کرده ایم و برای روستاییان که در  بانک ملی ، صادرات ، کشاورزی حساب باز کرده بودند، سود مربوط به آنها از روز گذشته شروع به پرداخت شد. 

واگذاری برگه سهام عدالت به مشمولان

معاون وزیر اقتصاد و دارایی در پایان خاطر نشان کرد: در قدم آخر ایستگاه سهام عدالت هستیم که مرحله آخر، اختصاص ورقه سهام به مشمولانی است که با مشکل مواجه شده و در مجلس در حال بررسی است تا مجلس دستور تاسیس صندوق قابل معامله در بورس را صادر کرده و اجرای آن را به سازمان خصوصی سازی واگذار کند. تلاش سازمان خصوصی سازی بر این است که برگه سهام را به مشمولان انتقال دهد.

عناوین برگزیده