تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۱۲۷۰۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج ‌فارس:

اصلاح هوپرهای بتنی واگن برگردان تکمیل شد

می متالز - مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج ‌فارس ضمن اشاره به اینکه هفته دولت فرصت بسیار مناسبی برای امیدآفرینی و اعتمادسازی بیشتر در جامعه است، گفت: اصلاح هوپرهای بتنی واگن برگردان نیز از اقدامات در دست انجام واحد بهره‌برداری منطقه ویژه است که به دلیل حجم زیاد تخلیه مواد معدنی باعث خوردگی شدید و ایجاد حفره در دیوارهای بتنی هوپرها شده بود که این باعث می‌شد مواد معدنی تخلیه شده در داخل این حفره‌های جمع و با سایر مواد معدنی ترکیب شود.
اصلاح هوپرهای بتنی واگن برگردان تکمیل شد

به گزارش می متالز، حسن خلج طهرانی اظهار داشت: هفته دولت فرصت بسیار مناسبی برای امیدآفرینی و اعتمادسازی بیشتر در جامعه و نیز زمان ناامیدی دشمنان انقلاب اسلامی در عرصه های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی از شهیدان رجایی و باهنر به عنوان الگوهای مدیریتی یاد کرد و افزود: سرعت و دقت دو واژه‌ای است که در مراکز ارائه خدمات از ارکان اصلی به شمار می‌روند و منطقه ویژه خلیج فارس نیز از این امر مستثنی نیست بر این اساس اصلاحات و تعمیراتی اساسی بر پایه بومی‌سازی در این منطقه انجام شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج ‌فارس گفت: اصلاح هوپرهای بتنی واگن برگردان نیز از اقدامات در دست انجام واحد بهره‌برداری منطقه ویژه است که به دلیل حجم زیاد تخلیه مواد معدنی باعث خوردگی شدید و ایجاد حفره در دیوارهای بتنی هوپرها شده بود که این باعث می‌شد مواد معدنی تخلیه شده در داخل این حفره‌های جمع و با سایر مواد معدنی ترکیب شود. این مسئله نارضایتی مشتریان و صاحبان کالا به خصوص کارخانه‌های داخلی را به همراه داشت و از طرفی تعمیرات آن نیز نیاز به‌صرف زمان طولانی داشت که با توجه به حجم بالای عملیات تخلیه، این امکان وجود نداشت با صرف فعل خواستن و با همت نیروهای توانمند واحد بهره‌برداری و اعتماد به نیروی‌های جوان، این هوپرها به‌ درستی تعمیر شد.

خلج طهرانی یادآور شد: یکی دیگر از پروژه‌های انجام ‌شده بسیار مهم تعمیر کف دامپر جنوبی و تعویض باکس واگن برگردآن‌های شمالی و جنوبی بوده که به دلیل کارکرد بالا هر ساله شاهد شکستگی پی در پی آن‌ها بودیم که به دلیل حجم زیاد تخلیه تنها اقدام به جوشکاری آن به ‌صورت موقت می‌شد که البته هر بار شکستگی حداقل پنج تا هفت روز و در طول سال این مشکل بیش از 30 روز توقف تخلیه در پی داشت؛ ولی در این فرصت ایجاد شده این مهم نیز به سرانجام رسید.

وی در ادامه به تعمیرات باکس‌های دامپر اشاره کرد و گفت: در تعمیر و تجهیز باکس‌های دامپر نیز همین مسئله مطرح است و اگر بخواهیم با مشابه خارجی مقایسه کنیم در دو سال اخیر توانستیم یک باکس را از صفر تا صد بسازیم و یک باکس را نیز به ‌طور کامل بازسازی کنیم که هزینه‌های مجموع این دو پروژه مبلغی حدود 500 میلیون تومان برآورد می‌شود. اگر می‌خواستیم تنها یکی از این باکس‌ها را از کشور آلمان وارد کنیم حدود دو  میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت؛ حال که باکس‌های تولید داخل و باکسی که تعمیر شده است از نظر کیفی به جرات می‌توان گفت که از نمونه خارجی کارایی بیشتری برخوردار است زیرا که توانستم این باکس‌ها را بر اساس نیاز منطقه ویژه تقویت کنیم. این اقدامات نشان می‌دهد که اگر از توانمندی‌های داخلی استفاده و به دانش بومی تکیه کنیم می‌توانیم چه میزان صرفه‌جویی‌های کلانی داشته باشیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج ‌فارس اضافه کرد: کنترل انتشار گردوغبار ناشی از تخلیه و بارگیری، یکی دیگر از پروژه‌های مهم در دست اقدام است. در این پروژه پاشش آب یکی از مهم‌ترین و موثرترین گزینه‌ها جهت جلوگیری از انتشار گردوغبار بوده ولی به دلیل کمبود و اهمیت بسیار بالای آب، تصمیم بر آن گرفتیم بعد از انجام آزمایش‌های لازم برداشت آب خور که ناشی از پساب تصفیه فاضلاب کارخانه‌های داخلی و پالایشگاه است را با تغییرات خطوط انتقال آب و همچنین احداث مخزن ذخیره آب مستقل و احداث خطوط لوله جدید و همچنین نصب پمپ و تغییرات در پمپ خانه از این آب جهت پاشش آب بر روی دپوی مواد معدنی استفاده نماییم که تا کنون بیش از 90 درصد این طرح نیز انجام شده و بقیه در دست اقدام است.

خلج طهرانی تاکید کرد: با توجه به بررسی و آزمایش‌های انجام‌ شده، علاوه بر پاشش بر روی مواد معدنی، با احداث و تغییر در خطوط انتقال آب، از این آب جهت شستشوی تجهیزات و همچنین آبیاری بخشی از فضای سبز نیز استفاده می‌شود. مهم این است که این پروژه ماهیانه حدود چهار هزار مترمکعب فقط در بحث شستشوی تجهیزات و فضای سبز صرفه‌جویی مصرف آب شرب در برداشته و در حال حاضر راه‌اندازی سیستم پاشش آب بر روی دپوی مواد معدنی در پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: اصلاح و احداث خطوط ریلی به طول حدود یک هزار و 350 متر با صرف هزینه 100 تا 150 میلیون تومان، از دیگر کارهای در دست اقدام مجموعه است. همچنین راه‌اندازی کارگاه سیم‌پیچی موتورهای الکتریکی که سابقا در بیرون از منطقه انجام می‌گرفت و همچنین انجام تعمیرات انواع گیربکس‌ها در کارگاه مکانیک که تا پیش از این عموما در بیرون از منطقه انجام می‌گرفت.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج ‌فارس در پایان خاطرنشان کرد: در پایان از همکاران پرتلاش و مسوولیت‌پذیر مجموعه بهره‌برداری که نقش بی‌بدیلی در به ثمر نشستن این پروژه‌ها که بسیاری از آن‌ها برای اولین بار در منطقه انجام شده است، تشکر می‌کنم.

عناوین برگزیده