تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۱۹
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۱۳۱۱۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
کاربردهای محصولات اکستروژن آلومینیوم در صنایع مختلف

تجهیزات و ماشین‌آلات، متنوع‌ترین مصارف اکستروژن‌های آلومینیوم را شامل می‌شوند

می متالز - محصولات اکستروژن آلومینیوم در ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات، کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارند. محصولات اکستروژن تقریبا در تمامی انواع تجهیزات سبک و ماشین‌آلاتی که در آن‌ها حرکات مکانیکی ظریفی طراحی شده است، کاربرد دارند. در این تجهیزات عمدتا از محصولات اکستروژن آلومینیومی به‌عنوان فریم، اسکلت و بازوهای متحرک استفاده می‌شود.
تجهیزات و ماشین‌آلات، متنوع‌ترین مصارف اکستروژن‌های آلومینیوم را شامل می‌شوند

به گزارش می متالز، متنوع‌ترین کاربردهای آلومینیوم شامل محصولات اکستروژن  آن است. در حالی که سازه‌های ساختمانی، بیشترین مصرف پروفیل‌های آلومینیومی را به‌خود اختصاص می‌دهند، در رتبه‌های بعدی مصرف‌کننده‌های این محصولات، صنایع مربوط به حمل و نقل (در سازه‌هایی از جمله خودروهای سبک و سنگین، هواپیما، قطار و حتی کشتی) و تجهیزات و ماشین‌آلات قرار می‌گیرند. همچنین از این محصولات در صنایع تولیدی لوازم مصرفی بادوام و الکتریکی نیز استفاده می‌شود.

همان‌طور که اشاره شد، به‌طور متوسط در سطح جهان، بیشترین مصرف این محصولات پس از صنعت حمل‌و‌نقل و صنعت ساختمان در اختیار تجهیزات و ماشین‌آلات قرار دارد. این در حالی است که متوسط سهم مصرف صنایع حمل و نقل در مصرف محصولات اکستروژن آلومینیومی کمتر از متوسط سهم جهانی است؛ چرا که عمده مصرف این محصولات در این صنعت، مختص خودروسازی است، ولی در ایران به دلیل عدم پیشرفت کافی و مناسب در صنعت خودروسازی مصرف محصولات اکستروژن که عمدتا در ساخت اسکل و بدنه خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، جایگاه مناسبی ندارد.

محصولات اکستروژن آلومینیوم در ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات، کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد. محصولات اکستروژن تقریبا در تمامی انواع تجهیزات سبک و ماشین‌آلاتی که در آن‌ها حرکات مکانیکی ظریفی طراحی کاربرد دارد. در این تجهیزات عمدتا از محصولات اکستروژن آلومینیومی به‌عنوان فریم، اسکلت و بازوهای متحرک استفاده می‌شود. در برخی دیگر از انواع تجهیزات، لوله‌های اکسترود شده آلومینیومی برای جریان مایعات و سیال‌ها نیز استفاده می‌شود که برخی از انواع دیگ‌های بخار و مبدل‌های حرارتی در این دست قرار می‌گیرند.

با توجه به اینکه ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات، لازمه توسعه صنایع دیگر است، در ایران این صنعت یکی از قدیمی‌ترین صنایع به‌شمار می‌رود. با این حال، مصرف محصولات اکستروژن آلومینیومی در این صنعت، جزو یکی از امور جدید و نو محسوب می‌شود. تجهیزات و ماشین‌آلات سبک در ایران در دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته و انتظار می‌رود با توجه به طرح‌ها و پروژه‌های محتمل از احداث و توسعه ظرفیت‌های تولید این محصولات، ظرفیت تولید دستگاه‌ها و تجهیزات مصرف‌کننده محصولات اکستروژن آلومینیومی در سال‌های آتی با نرخ رشد تقریبا مشابه با رشد سال‌های اخیر، توسعه پیدا کند. در نمودار 1، روند رشد ظرفیت تولید انواع تجهیزات و ماشین‌آلات مصرف‌کننده محصولات اکستروژن آلومینیومی در ایران طی سال‌های گذشته نشان داده شده است.

صنایع تولیدکننده لوازم مصرفی بادوام نیز از دیگر صنایع مهم مصرف‌کننده محصولات اکستروژن آلومینیوم است. مصارف محصولات اکستروژن آلومینیومی در لوازم مصرفی بادوام، در ساخت انواع یخچال و فریزر، لباسشویی‌ها، جاروبرقی‌ها، نردبان‌ها، مبلمان اداری، جاروب‌ها، تجهیزات ورزشی و... است. در ایران ظرفیت تولید لوازم خانگی، به‌عنوان مهم‌ترین کالاهای مصرفی بادوام، از اوایل دهه 1960، به‌طور صنعتی آغاز شد. هر چند که در ابتدا محصولات اکستروژن آلومینیوم در این صنایع جایی نداشتند، اما به‌تدریج با رشد و توسعه این صنعت در ایران، این محصولات نیز به این بازار راه یافته و جایگاه خود را ارتقا داده است. انتظار می‌رود که رشد ظرفیت در این صنعت در آینده با نرخ بیشتری نسبت به دوره‌های پیشین همراه باشد.

عناوین برگزیده