تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۳۲
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۱۳۵۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان برنامه و بودجه:

سرمایه‌ها به صورت ارز از کشور خارج می‌شود/ نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار ۶ ماهه است

می متالز - رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بازار ارز با مماشات روبرو شدیم و باید زودتر وارد می‌شدیم، بازار ارز را نباید به همه بازارها تسری داد.
سرمایه‌ها به صورت ارز از کشور خارج می‌شود/ نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار ۶ ماهه است

به گزارش می متالز، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری در محل سازمان گفت: تفاوت لایحه با مصوبه بودجه مجلس پیش بینی واقع بینانه از طریق کارشناسی دولت بود، رقم 320 هزار میلیارد تومان منابع لایحه بود که 26 هزار میلیارد تومان در مجلس افزوده شد. 100 درصد رقم لایحه و 92.3 درصد رقم مصوب محقق شد. منابع بودجه نسبت به عملکرد سال 95 از رشد 13 درصدی برخوردار شد.

* درآمد مالیاتی 3.8 درصد کمتر از عدد مصوب بودجه محقق شد

وی گفت: درآمدهای مالیاتی و سایر در سال قبل 167.5 هزار میلیارد بود که نسبت به لایحه 5 درصد رشد و نسبت به مصوب 3.8 درصد کاهش دارد.

نوبخت خبرداد: درآمد مالیات در سال قبل 93 هزار میلیارد تومان بود و نیز 3 هزار میلیارد تومان تهاتر شد که در مجموع 96 هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: در 11 ماه سال 96 متوسط قیمت هر بشکه نفت 53 دلار بود، الان نفت را بالای 60 دلار می‌فروشیم، میعانات گازی 55 دلار است.

* اعتبارات عمرانی 40 درصد کمتر از مصوب بودجه پرداخت شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که 243.6 هزار میلیارد عملکرد اعتبارات هزینه‌ای است، گفت: این رقم نسبت به مصوب 3 درصد کاهش دارد. همچنین 42.1 هزار میلیارد پرداخت اعتبارات عمرانی در سال قبل بوده که نسبت به رقم مصوب قانون 40.9 درصد کمتر است.

وی افزود: 21 هزار میلیارد عملکرد تملک دارایی مالی است، بازار ارز قابل دفاع نبود و در همه چیز اثر دارد، وضع اقتصادی براساس اعلام مراکز بین‌المللی رو به بهبود است.

* باید زودتر وارد بازار ارز می‌شدیم

نوبخت در مورد نوسان ارز گفت: در بازار ارز با مماشات روبرو شدیم و باید زودتر وارد می‌شدیم، بازار ارز را نباید به همه بازارها تسری داد.

وی افزود: نرخ تورم سالانه مرکز آمار 8.2 درصد در سال منتهی به اسفند 96 نسبت به سال قبل خود که 7.2 درصد بوده، افزایشی است.

* ظرف 9 ماه 819 هزار شغل ایجاد شد

نوبخت در مورد بازار کار گفت: سال گذشته ظرف 9 ماه برای تعداد 819 هزار نفر اشتغال ایجاد شد و 17 هزار نفر نیز بیکار شدند و در حال حاضر بیش از 3 میلیون نفر بیکار داریم.

نوبخت در مورد واگذاری‌ها گفت: سال گذشته 92.2 هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی سرمایه‌ای داشتیم، واگذاری دارایی مالی 60 هزار میلیارد تومان بود.

* سازوکار حذف یارانه‌بگیران غیر نیازمند وجود ندارد

نوبخت در مورد حذف غیر نیامندان از دریافت یارانه گفت: سازوکار حذف 24 میلیون یارانه بگیر وجود ندارد.

وی یاد آور شد: 50 میلیارد دلار منابع ارزی نفت و 46 میلیارد صادرات غیر نفتی برای عرضه داریم، تقاصای ارز در واردات 51 تا 55 میلیارد و خدمات 25 میلیارد و سر جمع 75 تا 80 میلیارد دلار است.

* سرمایه‌ها به صورت ارز از کشور خارج می‌شود

وی افزود: اطلاعاتی وجود دارد که نشان از خروج سرمایه‌ها به صورت ارز از کشور دارد. روی عدد آن تمرکز نکنید، عدد را از مراجع خواستیم.

نوبخت یادآور شد: فعلا ارز مورد نیاز واردات با نرخ 4200 از طریق بانک مرکزی و صرافی‌های مجاز تامین می‌شود و همه واردات از طریق ثبت سفارش خواهد بود. در این شرایط ارز کافی داریم.

وی در پاسخ به سوالی گفت: سیاست نرخ ارز 4200 و مباحث دیگر برای یک دوره 6 ماهه است تا نرخها به ثبات برسد و فکر می‌کنیم زودتر به تعادل برسد، همه هزینه نقل و انتقال ارز و حواله در قیمت کنونی دیده شده است.

* اقدام غیر منطقی جذب سپرده ارزی و تحویل ریال به نرخ دولتی

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد اینکه بانک‌ها سپرده ارزی مردم را هنگام سررسید و تسویه معادل ریال دولتی تحویل می‌دهند، تصریح کرد: بانک‌ها متأسفانه از مردم سپرده ارزی قبول می‌کنند و هنگام سررسید به مردم معادل ریال دولتی آن را می‌دهند از نظر ما این اقدام غیرمنطقی و غیراقتصادی بوده و نباید به حقوق شهروندی مردم تعدی کنیم. رئیس جمهور نیز در این رابطه تأکید کردند سپرده ارزی در سررسید‌ها باید با همان ارز تسویه شود.

وی در پاسخ به شبهاتی مبنی بر اینکه تصمیم گیرنده سیاست‌های اقتصادی یک نفر است یا یک مشاور نظر می‌دهد، عنوان کرد: جمله‌ای که فرد وابسته به دولت یا مشاوری نظری را بیان می‌کند، در حقیقت سیاست دولت نیست و حرف‌ها زده شده و در نهایت جمع‌بندی می‌شود، در پاره‌ای موارد اتفاق نظر داریم، کسی حق وتو ندارد. نکته‌ای که یک نفر گفت ملاک نیست و آن چیزی که اغناء و منطق بیشتری دارد، تبدیل به سیاست می‌شود.

* همه باید از منافع عمومی حمایت کنند

نوبخت تاکید کرد: نظارت دولت را از سخنگو و رئیس جمهور بخواهید. رئیس جمهور از یک سبقه و جریان فکری دعوت نمی‌کند، بلکه تنوع نظر وجود دارد و مشاوران نظرات متعدد را با مبانی‌ مختلف ارائه می‌دهند که یکی از آثار سوء آن همین حرفی است که زده می‌شود که در سیاست‌های دولت دوگانگی وجود دارد، نباید از برخی رسانه‌ها که منتقد هستند انتظار حمایت داشت، اما وقتی منافع عمومی باشد، باید همه حمایت کنند.

وی در مورد واردات کالاهای اساسی با نرخ ارز مبادله‌ای 3700 تومان و تفاوت آن با نرخ ارز 4200 تومان تصریح کرد: همه کالاها با یک نرخ وارد خواهند شد و تا اطلاع ثانوی که ثبت سفارش جدیدی وجود ندارد با ارز مبادله‌ای 3700 بوده و هر فاصله‌ای که تا 4200 تومان دارد می‌تواند از طریق یارانه آن را کنترل کرد. بازار ارز را رها نخواهیم کرد تا متعادل شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد سیاست‌های دولت در رابطه با بازار ارز یادآور شد: باید سیاست‌های اصلاحی بیاوریم. التهاب بازار ارز منطق اقتصادی ندارد، سیاست‌های قبلی بانک مرکزی هم جواب نداد، اما درست نیست که بانک مرکزی را تخطئه کنیم. سامانه‌ای وجود دارد که تمامی ارز نفتی و غیر نفتی آنجا ثبت می‌شود. 

وی از تشکیل کمیته‌ای برای تأمین نیازهای خُرد مردم خبر داد که ساز و کار آن تهیه خواهد شد.

* واردات سنگ قبر معقول نیست

نوبخت در واکنش به واردات بی‌رویه و موضوع واردات سنگ‌قبر گفت: قطعاً در شرایط کنونی واردات سنگ قبر معقول نیست و نباید ثبت سفارش شود، براساس سیاست‌ها و همچنین نامگذاری سال به نام حمایت از کالای ایرانی واردات را باید به صورت عاقلانه کنترل کنیم.

وی در مورد حقوق کارکنان دولت نیز گفت: موضوع نظام هماهنگ پرداخت که باید به صورت عادلانه پرداخت شود، در لایحه اصلاح قانون مدیریت خدمات که به مجلس ارائه شده وجود دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد مجاز نیستیم ارز کشور را برای اموری صرف کنیم که افراد می‌خواهند سرمایه از کشور خارج کرده و مثلاً میخواهند خانه یا ویلایی در کشور همسایه خریداری کنند.

* پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال

وی در مورد اظهارات معاون وزیر کار که گفته بود یک ریال هم به اشتغال فراگیر پرداخت نشده، اظهار کرد: ربیعی وزیر کار عذرخواهی معاون خود را منعکس کرد و تخصیص‌ها در این رابطه به دستگاه‌ها داده شده بود و پس از آن 100 میلیارد تومان پرداخت شد.

وی در رابطه با برنامه‌های اشتغال در سال 97 گفت: دولت برنامه‌های خود را در این رابطه دارند و اعتباری بالغ بر 73 هزار و 400 میلیارد تومان در کنار 6 هزار میلیارد تومان صندوق توسعه ملی عیناً اختصاص خواهد یافت.

عناوین برگزیده