تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۱۳۶۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تشریح استراتژی انجمن سنگ آهن ایران در دوره جدید

می متالز - احیا معادن کوچک و متوسط سنگ آهن کشور با استفاده از توان معادن بزرگ استراتژی اصلی انجمن در دوره جدید است.
تشریح استراتژی انجمن سنگ آهن ایران در دوره جدید

به گزارش می متالز، سعید عسکر زاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران در گفتگویی گفت: طی ۵ سال گذشته انجمن سنگ آهن ایران بیشتر نقش واکنش گرا در مورد مسایل پیرامونی خود نظیر عوارض، مالیات ‌غیر ه بوده است اما با توجه به شناختی که از دکتر شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت داریم به نظر می رسد مانع جدی برای سنگ آهنی ها در چهار سال آینده وجود ندارد ، بنابراین برنامه داریم سیاست کنشگرا را در کنار اقدامات واکنشی توسعه دهیم.
وی تصریح کرد : احیا معادن کوچک و متوسط متناسب با نیاز معادن بزرگ استراتژی است که در دوره جدید انجمن سنگ آهن بطور جدی پیگیری می شود.بعبارتی به یک نیاز سنجی دقیق می توانیم معادن غیر فعال کشور را دوباره فعال کنیم.
عسکر زاده خاطر نشان کرد:توسعه کسب و کار در معادن سنگ آهن، هماهنگی بیشتر با اعضا با فعال کردن کمیسیون ها ‌و‌کمیته ها از برنامه های اصلی انجمن در دوره جدید است و همانطور که مطلع هستید بسیاری از کمیسیون ها فعالیت خود را بطور جدی آغاز کرده اند.
دبیر انجمن سنگ آهن ایران در ادامه افزود:برنامه داریم کمیته حمل و نقل را در انجمن سنگ آهن ایران با هدف سازماندهی در این حوزه با حضور تمام ذی نفعان این بخش برای اولین بار تشکیل دهیم.
عسکر زاده گفت: کمیسیون ها و‌کمیته های حقوقی، مالیاتی و تولید در دوره جدید با هدف رفع مشکلات معدنکاران این حوزه تاسیس خواهد شد .
وی خاطر نشان کرد: انجمن سنگ آهن ایران برنامه جدی برای احیا دوباره معادن سنگ آهن دارد بطوریکه کاملا نقش یک هماهنگ کننده را بین معادن کوچک و متوسط و معادن بزرگ ایجاد خواهیم کرد و به هیچ عنوان وارد فعالیت های اجرایی نخواهیم شد.

عسکر زاده گفت: متاسفانه در کشور اطلاعات دقیقی از معادن کوچک و متوسط سنگ آهن وجود ندارد در این راستا تصمیم گرفتیم تهیه بانک‌اطلاعاتی معادن سنگ ایران را با هدف شناسایی جزئی معادن در انجمن سنگ آهن تهیه کنیم.
وی افزود: تهیه بانک اطلاعاتی معادن سنگ آهن کشور بیشتر با هدف توسعه کسب و کار در این حوزه است. بطوریکه می توانیم بازار های جدید را برای معادن غیر فعال ایجاد کنیم .
دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت:
در شرایط فعلی باید بین مزیت صادراتی و مزیت نسبی سنگ آهن مرز بندی ایجاد کنیم بطوریکه اگر در نقطه ای ازکشور مزیت صادراتی وجود دارد باید آن را صادر کرد و چنانچه در جایی دیگر مزیت نسبی داریم باید صنایع مرتبط با آن را ایجاد و با ارزش آفرینی سود حاصل از صادرات را افزایش دهیم. بعبارتی هنر صنعت این است که مزیت نسبی را به مزیت صادراتی تبدیل کند.
عسکر زاده اظهار داشت: درکشور هم اکنون برای صادرات کنسانتره و سنگ آهن عیار بالا دارای مزیت صادراتی هستیم چراکه با همین ارقامی که صادر می کنیم می توانیم در دنیا این محصول را تامین کنیم اما در مورد سنگ آهن های هماتیتی داری مزیت نسبی هستیم و باید با ایجاد کارخانه های فرواری ارزش آفرینی کنیم. وی گفت: در گذشته باید کارخانه های فولاد در کنار توسعه معادن با هدف استفاده از مزیت نسبی احداث می شد که متاسفانه این موضوع با تاخیر انجام شد وبجای آن مزیت صادراتی سنگ آهن شکل گرفت اما در شرایط فعلی که این صنایع با تاخیر نسبت به معادن سنگ آهن احداث شده است نباید تاوان آن را معادن سنگ آهن بدهند.
دبیر انجمن سنگ آهن ایران افزود: قاطعانه می گوییم که تکنولوژی کارخانه های فولاد سازی ایران متناسب با مزیت نسبی معادن سنگ آهن طراحی و احداث نشده است.
وی گفت: فولاد سازان ایرانی از هم اکنون باید به دنبال افزایش بهره وری بروند چرا که اگر مقطعی از زمان با کمبود سنگ آهن در داخل ربرو شوند بتواند متناسب با قیمت جهانی سنگ آهن وارد کنند.
عسکرزاد ضمن تاکید بر توسعه متوازن در صنعت فولاد کشور افزود:هم اکنون در طرح جامع فولاد دچار عدم تعادل هستیم و این موضوع باید به سرعت رفع و بررسی شود. ازطرفی امکان استفاده از مزیتهای صادراتی برای سنگ آهن محدود نشود تا معادن به کسب و کار خودشان بپردازند و به تکمیل زنجیره اقدام نکنند. معادن باید توجه ویژه به اکتشافات جدید و تامین مواد اولیه نمایند تا پس از توازن تولید در کل زنجیره فولاد، میزان ذخیره قطعی و توان عرضه محفوظ باشد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده