تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۱۳۷۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
واکنش نوبخت در خصوص وضعیت بازار ارز:

انتقاد به دولت وارد است سیاست های جدید ارزی در راه است

می متالز - نوسانات غیر قابل انتظار بازار ارز و بالارفتن نرخ دلار تا بیش از 6هزار تومان باعث شد هم معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و هم سخنگوی دولت در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران در این خصوص اظهار نظر کنند.
انتقاد به دولت وارد است سیاست های جدید ارزی در راه است

به گزارش می متالز، روز گذشته صرافی ها با وجود صفوف طولانی حاضر به خرید و فروش ارز نبودند و قیمت ها به صورت ضمنی در فضای مجازی و در گوشی های تلفن همراه رد و بدل می شد.

همچنین بانک مرکزی روز دوشنبه نرخ برابری 39 ارز عمده را اعلام کرد که براساس آن نرخ 30 ارز از جمله دلار، یورو و پوند نسبت به دیروز افزایش و نرخ 6 واحد پولی دیگر کاهش یافت و سه ارز نیز تغییری نداشت.

نرخ هر دلار آمریکا با 16 ریال افزایش 37,830 ریال، هر پوند انگلیس با 47 ریال رشد افزایش 53,311 ریال و هر یورو با افت 36 ریالی 46,414 ریال تعیین شد.

قیمت هر دلار آمریکا در میانه روز گذشته با 1500 ریال افزایش نسبت به پایان معاملات دو روز قبل به 58 هزار و 100 ریال رسید و هر یورو نیز با 4250 ریال رشد 69 هزار و 750 هزار ریال ثبت قیمت شد.

در بازار آزاد طلا و سکه، قیمتها متاثر از بازار ارز افزایش داشت؛ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 610 هزار ریال افزایش به 19 میلیون و 960 هزار ریال رسید و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با 310 هزار ریال افزایش قمیت 19 هزار و 40 هزار ریال قیمت خورد.

نیم سکه نیز 300 هزار ریال و ربع سکه 290 هزار ریال رشد قیمت را پشت سر گذاشتند و به ترتیب 9 میلیون و 550 هزار ریال و 6 میلیون و 240 هزار ریال نرخ گذاری شدند.

قیمت هر سکه گرمی نیز بدون تغییر ماند و سه میلیون و 570 هزار ریال به فروش رفت.

رشد پر شتاب نرخ ارز از دی ماه سال 96 همزمان با افزایش تقاضا برای تسویه حساب های سال نو میلادی شرکت ها با شرکای خارجی خود آغاز شد، اما اعتراضات خیابانی دی ماه باعث شد دامنه این نوسانات تا بهمن ماه ادامه یابد؛ در اواخر بهمن ماه دستگیری دلالان ارزی آغاز شد و سپس دولت سه برنامه افتتاح حساب های ویژه سپرده ارزی و ریالی و پیش فروش سکه را برای مدیریت نقدینگی کلید زد که تاحدودی بازار را آرام کرد.

هرچند برخی کارشناسان تمدید سه ماهه لغو تحریم های آمریکا از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را هم در این نوسانات موثر می دانند که باعث شده بخشی از فضای روانی ایجاد شده در بازار ارز و نگرانی از خروج آمریکا از برجام برطرف شود.

نرخ دلار سیر صعودی خود را آغاز کرد اما از 19 فروردین با جهش ناگهانی مواجه شد و این در حالی بود که صرافی های غیربانکی ارزی عرضه نمی کردند و خرید و فروش ها دوباره به خیابان و دلال های ارزی کشیده شد. فعالان بازار ارز بخشی از این جهش را ناشی از اقدام صرافی بانک ملی ایران می دانستند که یکباره دیروز هیچ ارزی به صورت خرد برای فروش عرضه نکرد و تنها به عرضه دلار به صورت عمده به صرافی ها پرداخت.

این اقدام صرافی بانک ملی سبب شد تا افرادی که از ساعات ابتدایی روز برای خرید ارز در مقابل این صرافی صف کشیده بودند، حوالی ساعت 11 که عرضه آن آغاز می شود، دست خالی بمانند و برای خرید ارز به صرافی های دیگر و دلال ها مراجعه کنند که بر شدت ترددها و مراجعات متقاضیان به چهارراه استانبول که محل اصلی استقرار صرافی هاست، افزود.

از مهم ترین آثار ناآرامی در بازار ارز از بین بردن امنیت سرمایه گذاری و در نتیجه فرار پول، سرمایه و سرمایه گذاران از بازار های ایران است. زمان زیادی از ناآرامی های سیاسی و اجتماعی نگذشته بود که ناآرامی اقتصادی که با آشوب در بازارهای ارزی آغاز شده بود، ایجاد شد و بحران دیگری را برای رئیس جمهور رقم زد. بحرانی که به گفته برخی سیاسیون از جمله حسام الدین آشنا که در صفحه تویتر خود  نوشته بود، توسط دست هایی در پشت صحنه ایجاد شده و هدف خاصی را دنبال می کند.

در هر صورت دولت دست روی دست نگذاشته و از اجرای سیاست های ارزی جدید در روزهای آینده سخن به میان آمده است. معاون اول رئیس جمهور هم با اشاره به دو عامل بیرونی و درونی دخیل در بازار ارز اظهار کرد که مانع لطمه به ثبات اقتصادی می شود.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در واکنش به شرایط ارزی امروز انتقادات به دولت و وضعیت کنونی را وارد دانست و بر مورد تایید نبودن شرایط از سوی دولت تاکید کرد.

نوبخت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وضع موجود بازار ارز به هیچ وجه مورد تایید دولت نیست و حتی اگر فردی از مشاوران دولت هم نظری متفاوت بااین موضع بگوید که دولت موافق افزایش بی رویه قیمت ارز و در حقیقت کاهش ارزش پول ملی است، نظر شخصی خود را گفته است.  دولت با این وضعیت کاملا مخالف است و آن را مناسب نمی داند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: این انتظار و مطالبه از سوی مردم وجود دارد که حالا که دولت مخالف افزایش نرخ ارز است، اقدامات جدی و عملی انجام دهد.

وی ادامه داد: ما از همکاران خود در بانک مرکزی که افرادی فعال و کوشا هستند انتظار داریم با سیاست های جدید بتوانند بر کنترل بازار ارز تسلط پیدا کنند چرا که وضع موجود به هیچ وجه مورد رضایت دولت نیست.

نوبخت افزود: در آینده جزئیات آن توضیح داده خواهد شد که عوامل ایجاد چنین نوسانات و عدم تعادل در بازار ارز چیست و سیاست های جایگزین ما در چنین شرایطی چگونه است.

سخنگوی دولت با بیان این که نخستین جلسه این ستاد در سال 97 به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، افزود: در این نشست گزارش عملکرد ستاد در سال 96 و برنامه سال 97 ارایه و بررسی شد.  وی همچنین از تدوین سیاست‌‌های جدید برای کنترل بازار ارز خبر داد و اظهار داشت: این سیاست‌‌ها امروز در حضور رییس جمهوری نهایی و در روزهای آینده اجرا می‌‌شود.

نوبخت با بیان این که شرایط تراز ارز کشور مثبت است، تصریح کرد: وضعیت فعلی پول کشور در زمینه ارز به هیچ وجه قابل قبول نیست، قطعا این انتقاد به ما وارد است و باید همکاران در ارتباط این بازار تلاش بیشتری کنند.

وی ادامه داد: چراکه نیاز به یک سیاست وسیع‌ تر از بانک مرکزی داریم که این سیاست‌ها اتخاذ شد و در جلسات متعدد ستاد ویژه این موضوع با ماموریتی که رییس‌ جمهوری به معاون اول دادند، تشکیل شد اما جنبه خبری به خود نگرفته بود.

عناوین برگزیده