تاریخ: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۴
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۱۴۶۲۴۸
سرویس خبر : انرژی

جلسه اوپک‌پلاس به تعویق افتاد

می متالز - همان‌گونه که انتظار می‌رفت، اتفاق نظری بین کشورهای عضو و غیر عضو اوپک تا کنون بوجود نیامده و از همین رو جلسه اوپک‌پلاس که قرار بود عصر امروز (سه‌شنبه ۱۱ آذر ۹۹) برگزار شود، به پنجشنبه موکول شد.
جلسه اوپک‌پلاس به تعویق افتاد

به گزارش می متالز، شکاف بین اوپک و متحدان زمانی آشکار شد که امارات متحده عربی، تمدید کاهش کنونی تولید را به رعایت سهمیه از سوی اعضای غیراوپک منوط کرد.

اماراتی‌ها بر این باورند که خودشان نه تنها به رعایت سهمیه‌بندی تولید متعهد ماندند، بلکه داوطلبانه بیش از آنچه برایشان مقرر بود از سطح تولیدشان کاسته‌اند. اما در مقابل، سایر اعضا اعم از اوپک و غیراوپک هر کدام به میزانی از سهمیه‌بندی خود خارج شدند.

در ابن میان، خبرگزاری روسی تاس موضوع اختلاف بین سه کشور امارات، روسیه و عربستان را به طرز آشکارتری هویدا ساخت. به گزارش این خبرگزاری، بین سه کشور امارات، روسیه و عربستان اتفاق نظر وجود ندارد.

آن‌چنان که تاس می‌گوید، امارات بر این نظر پافشاری می‌کند که تا زمانی که همه اعضا نسبت به جبران کاهش سهمیه تولید خود اقدام نکردند، کاهش تولید کنونی را تمدید نکنید.

این در حالی است که روسیه عقیده دارد بهبود تولید نفت به تدریج از ژانویه آغاز می‌شود، پس باید تولید کنونی را افزایش داده و میزان کاهش را به ۵.۷ میلیون بشکه در روز رساند.

عربستان سعودی می‌گوید سطح فعلی کاهش تولید یعنی ۷.۷ میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول ۲۰۲۱ می‌بایست تمدید شود.

اصرار روسیه بر اینکه تقاضا به تدریج از ژانویه بهبود می‌یابد، یادآور سخن صریح ولادیمیر پوتین است که در بهمن ماه ۹۸ و در آستانه شیوع کرونا از قیمت ۵۰ دلاری نفت اظهار خشنودی کرده بود. مخالفت روسیه با اوپک جهت برگزاری جلسه فوق‌العاده و توافق برای کاهش سطح تولید، کار را به جنگ قیمتها و کاهش تاریخی قیمت نفت کشاند.

بیژن زنگنه در پایان جلسه اوپک اظهار داشت تعدادی از اعضا از رعایت نشدن سهمیه‌ها گله دارند و جلسه سختی پیش رو خواهد بود.

نکته حائز اهمیت در گزارشی است که بلومبرگ عرضه می‌کند. این خبرگزاری از نارضایتی عبدالعزیز بن سلمان از وضع موجود خبر داده تا آنجا که او تهدید کرده ممکن است از ریاست کمیته نظارت بر توافق اوپک+ استعفا دهد.

در جلسه چهار ساعته روز دوشنبه اوپک هیچ مخالفتی با ادامه‌دار شدن کاهش تولید وجود نداشت. آنچه مورد بحث و جدل بود عدم پایبندی اعضا به سهمیه و جبران نکردن تولیدات خارج از سهمیه بود.

◽️اکنون تنش بین عربستان و امارات هم بیش از پیش نمایان شده است. اماراتی‌ها که به تازگی به ظرفیت ۲۴ میلیارد بشکه‌ای از ذخایر نفت متعارف و غیر متعارف دست یافته‌اند، بی‌صبرانه منتظرند تا این ظرفیت عظیم را بکار گیرند. مهمتر آنکه می‌خواهند نفت ابوظبی را به عنوان نفت معیار در تعیین قیمت‌ها معرفی کنند. خواسته‌هایی که چندان به مذاق سعودی‌ها خوش نمی‌آید.

در صورتی که در این گفتگوها و چالش‌ها هیچ توافق تازه‌ای بدست نیاید، توافق‌نامه موجود اجازه می‌دهد تا اعضا از اول ژانویه ۲ میلیون بشکه در روز به تولید خود بیافزایند. اتفاقی که با واکنش منفی بازار و کاهش قیمت‌ها رو به رو خواهد شد.

اکنون نفت معیار برنت در کانال ۴۷ دلار معامله می‌شود. ولی به گفته گروه گلدمن‌ساکس، اگر اوپک+ افزایش تولید را به تاخیر نیندازد، قیمت نفت تا ۵ دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد.

در نهایت آنچه مسلم است اینکه اصالت و هویت اوپک بر گفتگو و اجماع استوار است. گفتگویی که ۶۰ سال است جریان دارد و این مجموعه را از فراز و فرودهای بی‌شماری رهایی بخشیده است.

عناوین برگزیده