تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۲
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۱۴۷۴۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دغدغه‌های سهامداران سهام عدالت؛

عدالت برای سهامداران عدالت

می متالز - مدیر پذیرش و توسعه کسب‌وکار شرکت کارگزاری خوارزمی گفت: اگر اشخاص برنامه‌ریز و کسانی که سازوکارها را چیده‌اند صبورتر بودند و برنامه‌ریزی بهتری داشتند، سرمایه‌گذاران ضرر و زیان کمتری می‌دیدند. تنها کاری که در حال حاضر سرمایه‌گذاران می‌توانند انجام دهند این است که فعلاً دست نگه‌دارند و سهم خود را نفروشند.
عدالت برای سهامداران عدالت

به گزارش می متالز، میثم فخریان به دغدغه بازار سرمایه نسبت به عرضه‌های سهام عدالت اشاره کرد و گفت: در نهایت امکان انجام معاملات آن را متوقف کرده است به‌گونه‌ای که در حال حاضر خریدی از سوی حقوقی‌ها انجام نمی‌شود.

وی با طرح این سوال که این فرآیند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟، بیان کرد: بسیاری از سهامداران سهام عدالت برای فروش سهام درخواست داده‌اند. در ازای این درخواست هیچ رسیدگی‌ای برای آن‌ها اتفاق نیفتاده است. درواقع خریدی از سمت حقوقی‌ها انجام نمی‌شود چراکه عنوان‌شده است فروش سهام عدالت ممنوع است. در این شرایط مشخص نیست سهامدار تا چه زمانی باید صبر پیشه کند و درنهایت با چه قیمتی سهم به فروش می‌رسد. مساله‌ای که سردرگمی ایجاد کرده است وضعیت حال حاضر سهام عدالت و تکلیف سهامداران آن است.

حواشی ناشی از عرضه‌های سهام عدالت

مدیر پذیرش و توسعه کسب‌وکار شرکت کارگزاری خوارزمی گفت: متأسفانه مشمولین سهام عدالت قدرت زیادی در ایجاد تغییر در شرایط ندارند. تنها کاری که می‌توانند انجام دهند نفروختن سهام خود است.

فخریان ادامه داد: دارندگان سهام عدالت به دو دسته تقسیم‌شده‌اند. نخست افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند و دوم افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند. در حال حاضر کفه ترازو به نفع اشخاصی هست که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند. به این دلیل که سهام سرمایه‌گذاری استانی را به‌راحتی می‌توانند در هرزمانی که مایل بودند یا از طریق پنل کارگزاری‌ها و یا سامانه آنلاین کارگزاری خود  به فروش برسانند.

وی افزود: در مورد مرحله اول متأسفانه سهامداران سردرگم هستند و اطلاعی ندارند که این سهم در چه زمانی برای آن‌ها فروخته خواهد شد، چه زمانی وجه حاصل از فروش به‌حساب آنها واریز می‌شود و درنهایت چه مبلغی در چه بازه زمانی به دست آن‌ها خواهد رسید. در واقع هیچ‌کدام از این موارد مشخص نیست. زمانی که سرمایه‌گذار درخواست فروش می‌دهد عددی تقریبی را می‌بیند. این عدد ممکن است در زمان فروش رقم خیلی کمتری داشته باشد. در مواردی مشاهده ‌شده است که سرمایه‌گذار در زمانی که درخواست فروش داشته است، مبلغ سهام ۱۰ میلیون تومان بوده است و در زمان فروش با مبلغ هفت میلیون تومان به فروش رسیده است. سهامدار در این‌ بین مبلغ سه میلیون تومان متضرر شده است. در چنین شرایطی سرمایه‌گذار مدعی می‌شود که این مبلغ کسر شده چگونه بازگردانده می‌شود.

مدیر پذیرش و توسعه کسب‌وکار شرکت کارگزاری خوارزمی ادامه داد: در خصوص این اتفاقات اگر اشخاص برنامه‌ریز و کسانی که سازوکارها را چیده‌اند صبورتر بودند و برنامه‌ریزی بهتری داشتند و روشی به‌مثابه روش دوم در پیش می‌گرفتند، سرمایه‌گذاران ضرر و زیان کمتری می‌دیدند. تنها کاری که در حال حاضر سرمایه‌گذاران می‌توانند انجام دهند این است که فعلاً دست نگه‌دارند و سهم خود را نفروشند.

توقف در انجام معاملات سهام عدالت

فخریان در خصوص مشخص شدن زمان پایان توقف معاملات سهام عدالت گفت: متأسفانه هیچ دستورالعملی برای این وضعیت وجود ندارد و تنها اعلام‌شده است که فعلاً حق فروش سهام عدالت را ندارید. مسلماً تا زمانی که روند بازار رو به بهبود پیش رود این وضعیت ادامه خواهد داشت. وی تأکید کرد: منعی برای این موارد و فروش این نوع از سهام نباید وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: این امر به این دلیل است که فروشنده زیاد دارد و درخواست‌های فروش باعث منفی شدن جو بازار منفی می‌شود.

بانک‌های وابسته به کارگزاری‌ها و معاملات سهام عدالت

مدیر پذیرش و توسعه کسب‌وکار شرکت کارگزاری خوارزمی توضیح داد: به کلیه شرکت‌های کارگزاری ابلاغ‌شده است که به‌هیچ‌عنوان نباید سهام عدالت را بفروشند. چه کارگزاری‌های وابسته به بانک‌ها چه کارگزاری‌های غیر وابسته به بانک‌ها به‌هیچ‌عنوان حق فروش ندارند و اگر چنین اتفاقی می‌افتد بانک‌ها با آن‌ها برخورد خواهند کرد.

فخریان گفت: کارگزاری‌ها نباید سهام عدالت را بفروشند و یا درواقع طی دستورالعمل خیلی خاصی به فروش برسد. باید به این نکته نیز توجه شود که آیا خریدار حقوقی برای پاسخ به این تقاضاهای فروش وجود دارد؟

وی در پایان اضافه کرد: مدتی پس از اعلام منع فروش از طریق استعلام مشخص شد تعدادی از کارگزاری‌های خاص این اقدام را انجام می‌داده است. این مساله باعث ایجاد رانت شده بود برای جذب مشتری؛ ضمن آنکه فروش صرفا از طریق این کارگزاری‌ها امکان‌پذیر بود. با پیگیری‌هایی که انجام شد در نهایت این چند کارگزاری خاص نیز در حال حاضر نمی‌توانند سهم را بفروشند.

عناوین برگزیده