تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۱۴۸۱۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

موسوی: تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به جریان افتاد/ شهریاری: ترس قطعه‌سازان از افشای پشت پرده صنعت خودرو

می متالز - یکی از دغدغه‌های کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رفع مشکلات صنعت خودرو است.
موسوی: تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به جریان افتاد/ شهریاری: ترس قطعه‌سازان از افشای پشت پرده صنعت خودرو

به گزارش می متالز، علی موسوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با نقش مجلس در حوزه صنعت خودرو گفت: یکی از دغدغه‌های کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رفع مشکلات صنعت خودرو است.

وی به عوامل موفقیت صنعت خودرو در کشور‌های پیشرفته اشاره و بیان کرد: به عنوان مثال کشور کره واردات قطعات خودرو را ممنوع و واردات خودرو را آزاد کرد، اما ما دقیقاً برعکس این کار را انجام دادیم.

موسوی یادآور شد: مسوولان خودروساز در پاسخ به سوالات کمیسیون صنایع مجلس درباره آشفتگی بازار خودرو، نوسانات ارزی را مطرح می‌کنند و این یعنی ما باید تصمیماتمان را در حوزه قطعات خودرو تغییر دهیم البته قطعه سازان برای ساخت هر قطعه‌ای در داخل اعلام آمادگی کرده اند و فقط کافی است که به شرکت‌های دانش بنیان میدان دهیم و اعتماد کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های کمیسیون، در حوزه تحقیق و تفحص است افزود: ما این کار را در صنعت خودرو به جریان اندخته ایم و از کارشناسان مطلع صنعت خودرو هم درخواست می‌کنیم که ما را در این زمینه یاری دهند.

موسوی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر کارگروهی برای تعریف اهداف در حوزه صنعت خودرو و قطعه سازی تشکیل شده است.

در ادامه بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو در برنامه «گفتگوی اقتصادی» درباره دلایل عقب افتادگی صنعت خودرو ایران گفت: صنعت خودرو ایران به شکل حرفه‌ای از سال ۱۳۴۶ شکل گرفت، اما بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی غالب صنایع خودروسازی ما در خدمت ساخت تجهیزات جنگ بودند.

وی با بیان اینکه تنها صنعتی که قانون دارد همین صنعت خودرو است افزود: تا قبل از سال ۱۳۷۲، فقط ۱۹ هزار دستگاه خودرو در داخل تولید می‌شد، اما از سال ۷۲ تا ۸۴ این تعداد به یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو رسید.

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: متأسفانه در سال ۸۴ با روی کار آمدن دولت نهم و سونامی مدیریتی در وزارتخانه و مدیران، مسیر این صنعت به سمت واردات قطعات از چین حرکت کرد.

شهریاری از نبود برنامه توسعه صنعتی هدفمند در کشور انتقاد کرد و گفت: با اینکه داشتن برنامه مدون برای صنعت خودرو و طراحی خودرو‌های جدید در ایران مانند کشور کره بسیار ضروری است، اما ما هنوز در حد مونتاژ باقی ماندیم و به سمت طراحی‌های جدید حرکت نکردیم.

وی با اشاره به تجربه کشور کره برای ارتقای صنعت خودرو گفت: کشور کره شرکت‌های موازی را تعطیل و شرکت هیوندا را نیز موظف به طراحی خودرو کرد همان موقع بنده شرکت کره‌ای را به ایران آوردم و قرار شد ۶۰ درصد سهام برای ایران و ۴۰ درصد هم برای کره باشد، اما متأسفانه اجازه ندادند و نمایندگان مجلس آن زمان خواب بودند.

کارشناس صنعت خودرو اظهارکرد: بنده ۱۷ سال عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو بودم و به دلیل افشای دزدی‌ها کارخانه‌های بنده را بستند لذا طبیعی است که قطعه سازان نتوانند درمورد این حوزه صحبت کنند.

شهریاری از قوه قضائیه درخواست کرد که به اتفاقات صنعت خودرو کشور ورود کرده و با متخلفان برخورد نماید.

عناوین برگزیده