تاریخ: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۹
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۱۴۹۵۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بازار گاوی مس

می متالز - مس در دو ماه اخیر روند صعودی را در پیش گرفته بطوری که این فلز توانست سقف ۷ ساله خود را بشکند. این رشد را می‌توان متاثر از عوامل مختلفی دانست.
بازار گاوی مس

به گزارش می متالز، مس در دو ماه اخیر روند صعودی را در پیش گرفته بطوری که این فلز توانست سقف ۷ ساله خود را بشکند. این رشد را می‌توان متاثر از عوامل مختلفی دانست.
اولین عامل را می‌توان تضعیف ایندکس دلار دانست. با پایان انتخابات آمریکا در ۳ نوامبر و پیروزی جو بایدن، باتوجه به کاهش ریسک سیاسی اقتصاد و از طرفی سیاست‌های جو بایدن در خصوص اقتصاد، دلار در برابر سایر کراس‌های دچار ضعف شد و از سطوح ۱۰۰ به ۹۰ رسید که این موضوع باعث رشد کامودیتی‌ها من جمله مس شد. در کنار این موضوع کسب موفقیت در خصوص واکسن کرونا و به نتیجه رسیدن شرکت‌های مختلفی مانند فایزر باعث افزایش فضای ریسک پذیری در بازار شد. خوش بینی بازار نسبت به پایان یافتن پاندمی کرونا و امید به رشد دوباره تقاضا باعث شد که کامودیتی‌های مصرفی از جمله مس بار دیگر با تقاضا مواجه شوند و دارایی‌های امن با کاهش قیمت مواجه گردند. این عوامل در کنار افزایش بودجه زیرساختی کشورهایی همچون چین درخصوص کرونا باعث ایجاد رونق در بازارهای جهانی در دو ماه اخیر شدند که فلز مس هم از این موضوع متاثر شد.

ریشه رشد ادامه‌ دار این فلز را می‌توان در پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ جستجو کرد. امروزه گرایش به سمت استفاده از وسایل نقلیه برقی وجود دارد و در واقع تکنولوژی سبز سبب افزایش قیمت مس شده است و بایدن در سیاست‌های کلی خود به حمایت از تکنولوژی‌های سبز اشاره کرد. بایدن گفته است که مبلغ ۲ تریلیون دلار ظرف ۴ سال برای بهبود زیرساخت‌ها، حذف آلاینده ها، حمل و نقل عمومی و ایجاد اشتغال در بخش انرژی پاک اختصاص خواهد داد. از طرفی مس پرکاربردترین فلز در صنایع زیست محیطی است بطوری که در پنل‌های خورشیدی به ازای هر مگاوات ظرفیت به ۴-۵ تن مس نیاز است. در خصوص انرژی‌های بادی نیز برای ایجاد هر مگاوات ظرفیت به ۳.۶ تن و در صنایع برق آبی نیاز به ۰.۳-۴ تن به ازای هر مگاوات ظرفیت ایجاد شده، فلز مس مورد مصرف قرار می‌گیرد.

در سمت عرضه، این فلز هم‌چنان نگرانی‌هایی در خصوص معادن شیلی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان وجود دارد. کاهش شدیدی در موجودی مس در بازار فلزات لندن دیده شد به‎گونه‌ای که در مقطعی موجودی مس به کمترین میزان خود از سال ۲۰۰۵ سقوط کرد. با نگاهی به سفارشات مهم مس، متوجه می‌شویم این تقاضا هنوز ادامه دارد.

بررسی گزارشات COT در هفته گذشته نیز نشان می‌دهد که خالص خرید برای مس ۵% افزایش یافت. حجم قراردادهای این فلز به ۹۰.۴ هزار لات رسید، که فاصله چندانی با سقف دو ماه قبلی خود (۹۱.۶ هزار لات) ندارد.

باتوجه به جمیع موارد بالا، می‌توان در بلندمدت چشم‌انداز بسیار مطلوبی از این فلز را انتظار داشت.

مهدی صالحی
کارشناس بازار سرمایه

عناوین برگزیده