تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۳۶
بازدید: ۴۶۶
کد خبر: ۱۵۴۶۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

داغ شدن بازار مس در کوره‌های ذوب چین

می متالز - مؤسسه CRU در جدیدترین گزارش خود دلایل وقوع کسری در بازار مس را برشمرده است. بنا به اعلام این مؤسسه راه‌اندازی واحدهای جدید ذوب در چین ازجمله مهم‌ترینِ این دلایل است. کسری در بازار مس، به افزایش قیمت فلز سرخ دامن می‌زند.
داغ شدن بازار مس در کوره‌های ذوب چین

به گزارش می متالز، مؤسسه مطالعاتی CRU در گزارشی با عنوان «چشم‌انداز بازار کنسانتره مس» بیان کرده در سال‌های پیشِ رو حجم تولید جهانی مس معدنی به مقداری نخواهد بود که بتواند مانع از وقوع کسری عرضه در بازار کنسانتره مس شود. بنا به این گزارش به‌رغم محدودیت دسترسی به کنسانتره مس، ظرفیت‌های ذوب در چین به رشد خود ادامه می‌دهند و این باعث اعمال فشار بر تعرفه‌های ذوب و پالایش می‌شود.

بنا به پیش‌بینی‌ها طرح‌های Ningde شرکت چاینالکو (chinalco) و همچنین Chifeng Jinfeng شرکت مس یونان (Yunnan Copper) یکی از زیرمجموعه‌های چاینالکو در نیمه دوم سال جاری میلادی به بهره‌برداری می‌رسند. هر دو طرح، از جمله استراتژی‌های شرکت معدنی چاینالکو که در زمینه استخراج مس فعالیت دارد، برای گسترش سهم خود از بازار مس است. پروژه Ningde شامل یک واحد مختلط‌سازی کنسانتره است که بخش عمده‌ای از کنسانتره مورد نیاز خود را از معدن توروموکو (Toromocho) متعلق به شرکت چاینالکو واقع در کشور پرو تأمین می‌کند. از سوی دیگر پروژه واحد ذوب Chifeng Jinfeng، عمده نیاز خود به کنسانتره را از معادن مغولستان تأمین خواهد کرد. 

علاوه بر این در سال 2018 میلادی پنج طرح ذوب دیگر نیز در چین فعالیت خود را از سر خواهند گرفت. از واحدهای دیگر ذوب چین که به نظر می‌رسد امسال راه‌اندازی شود پروژه شرکت Jincheng Metallurgical واقع در لینگبائو است که مؤسسه تحقیقاتی CRU راه‌اندازی آن در سال 2018 را قطعی می‌داند؛ چراکه گفته می‌شود برخی از تجهیزات این واحد نصب شده و آماده بهره‌برداری است و از سوی دیگر تریدرها برای فروش کنسانتره مس به این شرکت در حال چانه‌زنی بر سر قیمت‌ها هستند. اگرچه شرکت Jincheng Metallurgical در کارنامه خود، سابقه موفق نشدن در تحویل به‌موقع چنین پروژه‌هایی را دارد.

به این ترتیب مؤسسه CRU پیش‌بینی می‌کند چین تا سال 2022، همچنان بزرگ‌ترین واردکننده کنسانتره مس باقی خواهد ماند. هر چند طی دوره 2019-2022 میلادی بر میزان عرضه داخلی کنسانتره در این کشور افزوده خواهد شد، اما میزان رشد این عرضه کندتر از میزان رشد تقاضا خواهد بود. زیرا کانسارهای مس در چین، از لحاظ اندازه کوچک هستند و عموماً محصولات جانبی به همراه دارند. این عوامل باعث بالا رفتن هزینه‌های عملیاتی تولید در واحدهای معدنی این کشور خواهد شد. علاوه بر آن، انتظار می‌رود واحدهای معدنی با نظارت‌های سخت‌گیرانه‌تر زیست‌محیطی در آینده مواجه باشند که می‌تواند در عملکرد آن‌ها تأثیر بگذارد. بنابراین باید منتظر ایجاد کسری کنسانتره مس و افزایش قیمت آن در سال‌های پیشِ رو باشیم. 

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده