تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۰
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۱۵۶۹۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کمبود عرضه و رونق گرانفروشی سیمان

می متالز - مشکلات تامین سوخت، زمینه کمبود سیمان و سودجویی عاملین فروش برای عرضه هر پاکت 50کیلویی سیمان تیپ 2با قیمت 40هزار تومان در بازار خرده فروشی را فراهم کرده است.
کمبود عرضه و رونق گرانفروشی سیمان

به گزارش می متالز، سیمان ازجمله محصولات صنعتی است.  تولید‌کنندگان داخلی علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، بخشی از تولیدات خود را به بازار کشورهای همجوار مانند افغانستان و عراق صادر می‌کنند. علاوه بر آن ظرفیت خالی زیادی در این صنعت وجود دارد که به‌دلیل تنگناهای تامین سوخت و مشکلات قیمت‌گذاری دستوری همچنان بدون استفاده مانده است. رشد تولید و عرضه سیمان در حالی است که این روزها کاهش ظرفیت تولید و تعطیلی برخی خطوط تولید سیمان زمینه سودجویی برخی عرضه‌کنندگان این محصول صنعتی و رشد بیش از دو برابری قیمت‌ها را فراهم کرده است. این افزایش قیمت‌ها درشرایطی است که به‌گفته تولید‌کنندگان حداکثر قیمت هر پاکت 50کیلوگرمی سیمان تیپ2 نباید از 23تا 25هزار تومان بیشتر باشد اما اکنون برخی عاملان فروش، فارغ از هرگونه نظارت این محصول را با قیمت هر تن 800هزار و هر پاکت 50کیلوگرمی 40هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کنند. گرچه سیمان مشمول قیمت‌گذاری دولتی نبوده و نرخ آن با ارائه مستندات هزینه تمام‌شده تولید توسط تولید‌کنندگان و با نظارت سازمان حمایت تعیین می‌شود اما اکنون کارخانه‌ها مجبوربه فروش هر تن سیمان به قیمت  ۳۳۷ هزار تومان هستند و تأکید می‌کنند درصورتی که قیمت مصوب هر تن سیمان به 500هزار تومان و هر پاکت 25هزار تومان موافقت نکند، با توجه به رشد هزینه تمام‌شده تولید و مشکلات تامین سوخت بسیاری از کارخانه‌های سیمان تعطیل خواهد شد.
 

تداوم بحران تامین سوخت


دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از تداوم فشار مشکلات تامین سوخت بر خطوط تولید کارخانه‌های سیمان خبر داد و گفت: با وجود مصوبه 14دی‌ماه هیأت وزیران مبنی بر تعیین نرخ مازوت مطابق با قیمت گاز که 27دی‌ماه با امضای معاون اول رئیس‌جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است، هنوز وزارت نفت این مصوبه را به شرکت پالایش و پخش ابلاغ نکرده و در نتیجه کارخانه‌های سیمان در زمینه مابه‌التفاوت نرخ گاز و مازوت طلبکار هستند. عبدالرضا شیخان، افزود: این در حالی است که قطع برق موجب شده تا علاوه بر تعطیلی خطوط کلینکر، کارخانه‌های سیمان حتی قادر به تحویل سیمان تولید شده نباشند و در نتیجه اکنون با کمبود سیمان در بازار مواجه هستیم. به‌گفته او تولید‌کنندگان سیمان هر سال با توجه به‌کار کارشناسی و قیمت تمام شده، درخواست افزایش قیمت را می‌کنند این در حالی است که سیمان جزو گروه کالایی3 و خارج از شمول قیمت‌گذاری دولتی است و این تعیین نرخ با نظر سازمان حمایت صورت می‌گیرد. شیخان با بیان اینکه این شیوه قیمت‌گذاری مشکلات تولید‌کنندگان را تشدید کرده و سازمان حمایت در آنالیز قیمت تمام‌شده مثلا تامین قطعات برای جایگزینی را قبول نمی‌کند، افزود: سرکوب قیمت‌ها موجب لطمه زدن به تولید شده است.
 

کشف قیمت سیمان در بورس

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تأکید بر ضرورت آزادسازی و کشف قیمت سیمان در بورس به جای شیوه کنونی قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت گفت: حدود 32کارخانه سیمان در بورس هستند که با بررسی صورت‌های مالی آنها می‌توان میزان سود این کارخانه را از بورس استخراج کرد؛ سودی که اکنون به کمتر از 10درصد رسیده است. شیخان، افزود: این در حالی است که همواره در فصول سرد سال با قطعی برق هزینه‌های سرویس و نگهداری دستگاه‌های تولید سیمان افزایش می‌یابد که منجر به رشد هزینه تمام‌شده تولید سیمان می‌شود. با توجه به اینکه میزان کنونی تولید سیمان بیش از نیاز بازار داخلی و صادرات است، باید قیمت این محصول صنعتی واقعی و آزاد شود. او افزود: با این شیوه امکان بازاررسانی بهتر با جابه‌جایی سیمان از مراکز تولید به مراکزی که نیازمند این کالای صنعتی هستند فراهم شده و نه‌تنها قیمت خرده فروشی آن افزایش نمی‌یابد بلکه سود معقول کارخانه‌های سیمان نیز تامین می‌شود. شیخان با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری سیمان، گفت: چرا باید قیمت سیمان سرکوب شود و هیچ عدالتی در هزینه تولید و فروش این کالا وجود نداشته باشد؟ راهکار خروج صنعت سیمان از بن بست کنونی آن است که قیمت‌ها آزادسازی و این محصول در بورس کالا عرضه شود. او افزود: اکنون ظرفیت 87میلیون تن سیمان در کشور وجود دارد اما تولید سیمان طی 9ماهه امسال حدود 52میلیون و 500هزار تن بوده که حدود 49میلیون تن برای تامین نیاز بازار داخلی و سه میلیون تن برای صادرات اختصاص یافته است. شیخان با بیان اینکه مصرف سالانه داخلی سیمان حدود 60میلیون تن و نیاز به صادرات این کالا 7تا 8میلیون تن صادرات است، افزود: با کشف قیمت سیمان در بورس هم مصرف‌کننده زیان نمی‌کند و هم کارخانه ضرر نمی‌دهد. این در حالی است که اکنون کمبود سیمان موجب افزایش قیمت آن در بازار آزاد شده و همانند هر کالای دیگری برای تعادل بازار باید عرضه و تقاضا متعادل باشد اما اکنون مشکلات تامین انرژی نیز کارخانه‌های سیمان را با مشکل مواجه کرده است.
 

سیمان ارزان‌تر از خاک گلدان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه قیمت مصوب سیمان تیپ2 درب کارخانه با ارزش افزوده 16هزار و 800تومان است، گفت: با وجود این قیمت تنها 15هزار و 500 تومان نصیب کارخانه‌ها می‌شود چرا که قیمت مصوب کنونی هر تن سیمان شامل 20پاکت 50کیلویی معادل 310هزار تومان است که با افزودن هزینه حمل 8تا 10هزار تومانی هر کیسه 50کیلوگرمی سیمان و سود مصوب 12تا 15درصدی عاملین فروش باید قیمت مصرف‌کننده هر کیسه سیمان درب مصالح فروشی‌ها حداکثر 23تا 25هزار تومان باشد، اما به‌دلیل کمبود، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. او با بیان اینکه نرخ 25هزار تومانی یک پاکت بسته بندی 50کیلوگرمی سیمان به‌عنوان یک کالای صنعتی در مصالح فروشی زیاد نیست، افزود: واقعیت آن است که اکنون حتی قیمت یک کیلوگرم خاک گلدان نیز بیشتر از سیمان است چرا که قیمت هر کیلوسیمان برای تولید‌کنندگان حداکثر 300تومان است که در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی این محصول قیمت چندانی ندارد. شیخان سهم سیمان در تولید هر مترمربع ساختمان را بین 3تا 4کیسه 50کیلوگرمی با قیمت حداکثر100هزار تومان دانست و افزود: این در حالی است که متوسط قیمت هر مترمربع ساختمان نوساز 4تا 5میلیون اما سهم سیمان از این قیمت تمام‌شده کمتر از 2درصد است و اکنون سیمان ازهمه مصالح ساختمانی ارزان‌تر است. او با انتقاد از افزایش 20درصدی نرخ مصوب سیمان در10تیر‌ماه امسال، گفت: این افزایش قیمت در حالی است که طی چند‌ماه گذشته همه هزینه‌های تولید‌کنندگان سیمان از معدن، حمل مواداولیه و کارگر گرفته تا تامین قطعات یدکی، آجر نسوز و... بیش از 30درصد افزایش داشته است اما از 10تیر‌ماه تا‌کنون هیچ مجوزی برای افزایش قیمتی سیمان داده نشده است. شیخان از تأثیر گرانی حمل‌ونقل بر صادرات سیمان خبر داد و گفت: اکنون صادرات سیمان به افغانستان و کلینکر به عراق انجام می‌شود اما هزینه بالای حمل‌ونقل موجب بالا ماندن قیمت سیمان در بازارهای صادراتی شده است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان با بیان اینکه تا وقتی قیمت‌ها واقعی نشود، تولید محصولات صنعتی مانند سیمان رونق نمی‌گیرد، گفت: قیمت هر تن سیمان(20پاکت 50کیلوگرمی) در عراق و افغانستان 50دلار اما در ایران 12دلار است که حتی هزینه تمام‌شده تولید را نیز پوشش نمی‌دهد.

عناوین برگزیده