تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۱۵۹۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آغاز بزرگترین جنگ تجاری در تاریخ اقتصاد جهان

امریکا اصول تجارت را برهم زد

می متالز - امریکا نخستین تعرفه‌های جدید را بر واردات کالاهای چینی اعمال کرد. چین می‌گوید برای حمایت از منافع ملی‌اش واکنش نشان خواهد داد و امریکا می‌گوید از هیچ پاسخی فروگذار نخواهد کرد.
امریکا اصول تجارت را برهم زد

به گزارش می متالز، همه اینها گویای آغاز جنگ تجاری بین نخستین و دومین اقتصاد برتر جهان است: جنگی که دامنه آن از مرزهای این دو کشور فراتر خواهد رفت.
به نقل از سی‌ان‌ان در روز جمعه چین امریکا را به آغاز بزرگترین جنگ تجاری در تاریخ اقتصاد جهان متهم کرد. این اتفاق برآمده از آن بود که دو طرف، تعرفه‌های جدید و سنگینی را بر ده‌ها میلیارد دلار از محصولات صادراتی به یگدیگر، اعمال کردند. در واقع از مدت‌ها پیش ترامپ خبر افزایش تعرفه‌های وارداتی را داده بود اما نخستین اقدام در این زمینه روز جمعه عملی شد. در این روز مالیات ۲۵ درصدی بر واردات کالاهای اولیه امریکایی به ارزش ۳۴میلیارد دلار اعمال شد و وضع مالیات بر کالاهای دیگر به ارزش ۱۶ میلیارد دلار نیز مورد نظر است.
تعرفه ۲۵ درصدی دولت ترامپ، بیشتر از ۸۰۰ محصول چینی را هدف می‌گیرد و در مجموعه آنها ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات پزشکی و قطعات خودرو قرار دارند.


واکنش چین

اعمال این تعرفه‌ها از نخستین ثانیه‌های روز جمعه در امریکا شروع شد؛ زمانی که در چین ظهر بود. پکن گفت به همان میزانی که از کاهش حجم صادرات به امریکا ضربه ببیند، به این کشور ضربه خواهد زد. صادرات چین به امریکا شامل بیشتر از ۵۰۰ بخش و دربرگیرنده ماشین‌های شاسی‌بلند، گوشت و غذای دریایی است. در واکنش به این اتفاق، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه خبر داد که در کمترین زمان، تعرفه‌های چین بر کالاهای امریکایی اعمال می‌شود.
وزارت بازرگانی این کشور نیز گفت: چین مجبور است برای حفاظت از منافع ملی‌اش واکنش متقابل نشان دهد. وی همچنین امریکا را به «قلدری در تجارت» متهم کرد.


پیش‌زمینه‌های وقوع جنگ

پیش از روز جمعه نیز جدل بین دو اقتصاد برتر جهان، بازار را به لرزه درآورده بود و شرکت‌ها درباره افزایش نرخ محصولات خود هشدار داده بودند. شرکت‌های امریکایی که در امریکا به مشغول به کار هستند، نگرانی ویژه‌ای در این زمینه دارند. ویلیام زاریت، رئیس اتاق بازرگانی امریکا در چین، روز جمعه در واکنش به این اتفاق گفت: افزایش تنش‌ها در روابط اقتصادی امریکا و چین به طور منفی بر روابط شرکت‌ها در چین تاثیرگذار خواهد بود.


ادامه خصومت تا کجا؟

پرسش اساسی این است که خصومت‌های واشنگتن و پکن تا کجا پیش خواهد رفت؟ امریکا علاوه بر اعمال تعرفه‌های روز جمعه تصمیم دارد تعرفه ۲۵ درصدی بر مجموعه دیگری از صادرات چین اعمال کند و چین نیز عهد کرده که در صورت اعمال این تعرفه‌ها به کالاهای امریکایی با ارزش مشابه، تعرفه اعمال کند تا اقدام ترامپ تلافی شود. ترامپ هم می‌گوید دولت او به تلافی‌ها پاسخ می‌دهد.
زاریت از اتاق بازرگانی امریکا در چین در این باره می‌گوید: ما اصرار داریم که دو دولت به میز مذاکره برگردند تا گفت‌وگوی موثر و مفیدی انجام دهند و در نهایت به راه‌حلی برسند که در راستای منافع دو طرف است، به جای اینکه موقعیت کنونی را تشدیدکند.
در همین حال ترامپ و مشاوران او تاکید می‌کنند که تعرفه‌ها باید اعمال شود تا چین برای ترک آنچه آنها اقدامات نامنصفانه می‌نامند، زیر فشار قرار گیرد؛ اقداماتی مانند سرقت آنچه امریکا بر آن مالکیت معنوی دارد و حاصل خرد آن جامعه است. امریکا همچنین می‌گوید چین باید از مجبور کردن شرکت‌های امریکایی به تسلیم فناوری‌های گران‌قیمت دستبکشد. پکن اما ادعای امریکا را تکذیب می‌کند و می‌گوید برای یک جنگ تجاری حاضر است.
گائو فِنگ، سخنگوی وزیر بازرگانی چین روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: امریکا با این کار به روی همه جهان و حتی به روی خود آتش خواهد گشود و تعرفه‌های امریکا به بسیاری از شرکت‌های خارجی که از چین به امریکا کالا صادر می‌کنند، ضربه خواهدزد.
خشم ترامپ درباره چین بیش از همه برآمده از آن است که امریکا در تجارت کالا با چین، رقمی برابر با ۳۷۵ میلیارد دلار کسری بودجه دارد. پس از ۳ دوره مذاکره بین دو طرف، چین قول داد خرید محصولات امریکایی را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد اما در نهایت ترامپ تصمیم گرفت از راه تعرفه‌ها وارد عمل شود و پیش رود.
تضاد و تنش تجاری امریکا، تنها به چین محدود نمی‌شود و دولت ترامپ با متحدان همیشگی امریکا مانند کانادا و اتحادیه اروپا نیز در خصومت است. تعرفه‌های امریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور، متحدان او را به اقدامات تلافی‌جویانه علیه میلیاردها دلار صادرات آنها به امریکا واداشته و ترامپ نیز با تهدید بر اعمال تعرفه‌های جدید بر خودروها، به این تنش دامن زده است.


برنده کیست؟

درحال‌حاضر تحلیلگران می‌گویند به سختی می‌توان گفت کدام‌یک از قدرت‌های اقتصادی امریکا و چین در این جنگ، دیگری را مغلوب می‌کند اما دولت ترامپ بر این باور است که آغاز یک جنگ تجاری به نفع او است و اقتصاد امریکا به اندازه‌ای قدرتمند است که کمی کش و قوس را در معامله‌ّ‌ّ‌ّها تاب بیاورد. موضع سیاست داخلی رئیس‌جمهوری امریکا نیز همچنان در میان جمهوری‌خواهان، قدرتمند است و سخت گرفتن بر چین در تجارت می‌تواند به بازیابی اعتبار امریکا در دیگر مواضع کمک کند.


دستیابی به توافق سخت است

به نظر می‌رسد دو غول اقتصادی جهان، آماده زورآزمایی هستند اما آسیب‌های برآمده از این زورآزمایی به سایر اقتصادهای جهان نیز می‌تواند منتقل شود. استحکام کسب و کارها را از بین می‌برد و باعث می‌شود کشورها در سرمایه‌گذاری با احتیاط و تاخیر چشمگیر عمل کنند اما رسیدن به یک توافق که خوشایند هر دو طرف باشد، سخت خواهد بود.
دولت امریکا تمایل دارد در اموری مانند یارانه‌های دولتی چین و همچنین در سیاست‌هایی مانند «ساخت چین ۲۰۲۵» دخالت کند، در حالی که چین می‌خواهد با این سیاست صدها میلیارد دلار به صنایعی مانند رباتیک، خودروهای الکتریکی و تراشه‌های کامپیوتر تزریق کند، با این هدف که تبدیل به قطب جهانی این صنایع شود.
تحلیلگران می‌گویند این برنامه‌ها برای توسعه اقتصاد چین، حیاتی و مهم به نظر می‌رسند اما به نظر نمی‌رسد این کشور در این برنامه‌ها تغییری ایجاد کند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!