تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۳۸
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۱۶۰۳۱۸
معاون امور معادن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

افق روشنی جهت دستیابی به اقتصاد دانش بنیان در کشور ترسیم شده است/ حمایت همه جانبه معاونت علمی ریاست جمهوری از شرکت های استارت آپی

می متالز - معاون امور معادن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: شرکت‌ها در صورت کسب امتیاز دانش بنیانی از معاونت علمی و تبدیل شدن به یک شرکت دانش بنیان می‌توانند از امتیازات و حمایت‌های متعددی (بیش از 110 حمایت مختلف) از جمله معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و ... برخوردار شده و با استفاده از کریدور صادرات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نسبت به بازاریابی و صادرات محصول خود نیز اقدام نمایند.
افق روشنی جهت دستیابی به اقتصاد دانش بنیان در کشور ترسیم شده است/ حمایت همه جانبه معاونت علمی ریاست جمهوری از شرکت های استارت آپی

دکتر داود حبیبی کیا، معاون امور معادن ریاست جمهوری

به گزارش می متالز، داوود حبیبی کیا، معاون امور معادن طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه صنایع معدنی گفت: یکی از رسالت‌های مهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان از طریق فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم برای تشکیل و رشد و توسعه استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان است. بطور معمول شرکت‌های دانش بنیان شرکت های کوچک و متوسطی هستند که علی‌رغم داشتن توانایی فنی و تخصصی بالا، از توانمندی اقتصادی مناسبی برخوردار نبوده و در مورد مسائل اداری، حقوقی، تجاری و نظایر آن آگاهی کمی دارند و همین مسائل باعث می شود تا در صورت عدم بهره‌مندی از حمایت های لازم با ناکامی‎‌های زیادی روبرو شوند.

وی در ادامه افزود: در مورد استارت آپ‌ها این مسائل و مشکلات از شدت و حدت بیشتری برخوردار است. استارت آپ‌ها یا شرکت‌های نوپا یا شرکت‌های نوآفرین، گروه‌هایی متشکل از فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی با یک یا چند ایده نوآورانه و فناورانه هستند که عملاً فاقد توانمندی اقتصادی بوده و برای به فعل درآوردن ایده خود نیازمند حمایت‌های مختلف از جمله تأمین فضای کار، سرمایه اولیه، آموزش‌های تخصصی و منتورینگ، حمایت‌های حقوقی، بازاریابی (داخلی و خارجی) و ... هستند که برای هریک از موارد فوق در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تمهیداتی اندیشیده شده و فرآیندهای حمایتی مربوطه به خوبی در حال انجام است.

حبیبی کیا خاطر نشان کرد: یکی از رویکردهای اصلی و کارآمد معاونت علمی در فرآیند حمایت از این استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد زیست‌بوم نوآوری در حوزه‌های مختلف، در قالب کارخانه‌ها و مراکز نوآوری و فناوری است. این مراکز با بکارگیری ظرفیت شتاب‌دهنده‌های تخصصی در هر حوزه، ضمن در اختیار قرار دادن فضای مناسب برای استقرار استارت آپ‌ها، با اختصاص بودجه اولیه جهت رشد و پرورش ایده‌های فناورانه تحت عنوان Seed money و ارائه مشاوره‌های تخصصی و فنی در قالب تیم‌های منتورینگ و نیز مشاوره‌های حقوقی، مالی و نظایر آن، این استارت آپ‌ها را از ایده تا تولید نمونه اولیه محصول یا Proto-type همراهی می‌کنند. پس از آن با جذب سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و نیز اعطای وام‌ها و تسهیلات کم‌بهره جهت راه‌اندازی خط تولید محصول مورد نظر و تقویت و تبدیل آنها به یک شرکت بزرگتر از این شرکت‌ها حمایت‌های لازم را بعمل می‌آورد.

معاون امور معادن طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریدر خاتمه افزود: این شرکت‌ها در صورت کسب امتیاز دانش بنیانی از معاونت علمی و تبدیل شدن به یک شرکت دانش بنیان می‌توانند از امتیازات و حمایت‌های متعددی (بیش از 110 حمایت مختلف) از جمله معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و ... برخوردار شده و با استفاده از کریدور صادرات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نسبت به بازاریابی و صادرات محصول خود نیز اقدام نمایند.در حال حاضر، عملکرد چند سال اخیر معاونت علمی و فناوری، با ایجاد 118 مرکز نوآوری و ثبت بیش از 5600 شرکت دانش بنیان و 1040 شرکت خلاق و نوآور و ادامه فرآیندهای حمایتی از آنها، افق روشنی را جهت دستیابی به اقتصاد دانش بنیان در کشور ترسیم نموده است.

عناوین برگزیده