تاریخ: ۲۸ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۱۶۱۹۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 3 هزار و 600 تنی خاک روی انگوران

خاک انگوران به بورس کالا راه یافت

می متالز - پس از سال‌ها بحث‌و‌جدل، جلسه کارشناسی و کش‌و‌قوس میان مجتمع سرب و روی انگوران با صنایع مصرف‌کننده، خاک روی انگوران در بورس کالا عرضه شد و بخشی از آن مورد معامله قرار گرفت. بحث عرضه خاک روی در بورس کالا از آن جهت اهمیت دارد که بیش از 80 شرکت بزرگ در عرصه صنعت سرب و روی متقاضی و مصرف‌کننده ماده معدنی انگوران هستند.
خاک انگوران به بورس کالا راه یافت

به گزارش می متالز، طی سال‌های گذشته میان دولت و صنایع سرب و روی، بارها جلسات متعددی مبنی بر عرضه ماده معدنی انگوران در بورس کالا و یا حتی خصوصی‌سازی این معدن برگزار شد و این جلسات نیز نتیجه خاصی در بر نداشتند. از یک سو دولت اصرار می‌کرد که برابر با اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری اقتصاد و بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی، معدن انگوران نیز باید به یک بخش خصوصی مطمئن و قدرتمند سپرده شود؛ اما گویا تاکنون این بخش خصوصی پیدا نشده است یا اگر هم پیدا شد، مخالفت‌هایی با آن وجود داشت. موضوع دیگر مطرح شده از طرف دولت عرضه خاک انگوران در بورس کالا بود. تا 2 سال گذشته دولت هیچ برنامه‌ای مبنی بر عرضه خاک انگوران در بورس کالا نداشت؛ زیرا سوی دیگر این تصمیم صنایع مصرف‌کننده خاک سرب و روی قرار داشتند. این تصمیم نیز با مخالفت برخی از صنایع مصرف‌کننده مواجه شده بود و آن‌ها اعتقاد داشتند که با عرضه خاک روی انگوران در بورس کالا، تنها شرکت‌های بزرگ و دارای واحد فرآوری قادر به رقابت و خرید خاک از بورس کالا هستند و واحدهای تولید شمش و نیز واحدهای کوچک‌تر از این رقابت باز می‌مانند؛ چرا که در شرایط کنونی خاک انگوران خوراک بیش از 80 شرکت‌های مصرف‌کننده را فراهم می‌کند. ضمن اینکه میزان تولید خاک انگوران کفاف تنها 25 درصد از ظرفیت صنایع مصرف‌کننده را می‌دهد. بنابراین مصرف‌کنندگان خاک انگوران اعتقاد دارند که ممکن است در رقابت برای خرید مواد اولیه، برخی از واحدهای کوچک نتوانند مواد اولیه خود را تهیه کنند و تولید آن‌ها متوقف می‌شود. البته مسئولان معدن انگوران نیز اعتقاد دارند که با عرضه خاک انگوران در بورس کالا، به‌نوعی شرایط و تولید رقابتی شده و صنعت سرب و روی کشور پویا خواهد شد.

نمودار 1 نشان می‌دهد که در 13 تیر سال 1397، بالغ بر 7 هزار تن خاک روی انگوران در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن حدود 10 هزار و 900 تن تقاضا وجود داشت. با این حال در نهایت 3 هزار و 600 تن از این ماده معدنی عرضه شده در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته و به فروش رفت. نکته قابل توجه در مورد عرضه این است که خاک روی در 4 بخش با عیارها و قیمت‌های گوناگون عرضه شد. خاک با عیار متوسط در یک بخش با عرضه 2 هزار و 900 تنی و با قیمت 13 هزار و 500 ریال برای هر کیلوگرم و در یک بخش نیز یک هزار و 350 تن با قیمت 22 هزار و 850 ریال برای هر کیلوگرم عرضه شد که تنها بخش دوم مورد معامله قرار گرفت. خاک کم‌عیار به میزان 2 هزار و 330 تن با قیمت 7 هزار و 700 ریال برای هر کیلوگرم عرضه شد که تقاضایی در حدود 7 هزار تن داشت و به فروش رفت. خاک پرعیار نیز به میزان 460 تن و با قیمت 44 هزار و 440 ریال عرضه شد که متقاضی و خریداری نداشت.

عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!