تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۱۵
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۱۶۹۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جزییات توافق۷بندی انجمن سنگ آهن با سازمان محیط زیست

می متالز - در راستای اجرایی شدن توافقنامه مورخ 18/02/97 مابین سازمان حفاظت محیط زیست و انجمن سنگ آهن ایران، در تاریخ 17/05/97 جلسهای با حضور امضاکنندگان این صورتجلسه برگزار و مسائل بخش معدن و صنایع معدنی سنگ آهن کشور مطرح شد:
جزییات توافق۷بندی انجمن سنگ آهن با سازمان محیط زیست

به گزارش می متالز، مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ آهن ایران به جزییات این نشست اشاره کرد و گفت:این جلسه با هدف بهبود فضای کسب و کار در حوزه معدن صورت گرفته است که جزییات و تصمیمات آن در ۷ بند می آید.
1- جهت شفافسازی قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با موضوع اکتشاف، استخراج و فرآوری معادن سنگ آهن، مقرر شد سازمان حفاظت محیط زیست یک نفر را معرفی نماید که در کنار کارشناسان انجمن و با کمک پژوهشکده محیط زیست، نرم افزار مربوط به محیط زیست معدن تدوین و کلیه فعالیتهای مربوط به معدن در آن بارگذاری و مرتباً به روزآوری شود. این نرم افزار همچنین میبایست مبنای اولیه بررسی زیست محیطی معادن و صنایع معدنی سنگ آهن بوده و برای سایر مواد معدنی نیز قابل تعمیم باشد.
2- مقررشد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به معرفی یک نفر از کارشناسان مطلع خود اقدام نموده تا ایشان در کنار کارشناسان سنگ آهن ایران به عنوان کمیته کارشناسی ظرف مدت یک ماه تمام قوانین تشویقی برای استفاده از تسهیلات مختلفی که در قانون پیشبینی شده است( من جمله مفاد تبصره 5 ماده14 قانون معادن) را استخراج و آییننامه های مربوطه را تهیه و در جلسهای مصوب نمایند.
3- مقرر شد در کارگروه همکاری انجمن سنگ آهن ایران و سازمان حفاظت محیط زیست یک سری از فعالیتهای مثبت در راستای حفظ محیط زیست شناسایی شده و آیین نامه نحوه رتبهبندی معادن مشخص شود تا نهایتاً منجر به اخذ گواهی معدن سبز برای معادن فعال گردد. زمان تعیین شده برای تدوین آیین نامه و سطح معدن سبز یک ماه و عملیاتی شدن آن برای سال جاری تصویب گردید.
4- مقرر شد کارگروه مشترکی وظیفه تقنین قوانین و دستورالعملها را به عهده گرفته و ترجیحاً ابهامات مختلفی که مبتلا به جامعه معدنی است را در اولویت بگذارد تا با لحاظ کردن تمام قوانین مرتبط نسبت به رفع تناقضات احتمالی و همچنین تسهیل در بروکراسی معدنکاری با رعایت الزامات محیط زیستی اقدام نماید.
5- مقرر شد سازمان محیط زیست در استای انجام مراحل مختلف نظارتی خود در معادن سنگ آهن، قبل از اقدام قضایی، مراتب را به انجمن سنگ آهن ایران اعلام نماید تا حد الامکان از قوه قهریه کمتر استفاده شود و با ورود انجمن، مسائل در فضای همکاری مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد. بدیهی است این بند به منزله عدم رعایت الزامات زیست محیطی نیست.
6- لزوم توجه به موضوع آموزش، لزوم توجه به ماهیت معادن و تفاوتهای بنیادین بین معادن و ناحیههای مختلف معدنی، لزوم برنامهریزی برای پیشگیری قبل از تخریب محیط زیست با استفاده از تمام ابزارهای تبلیغی، آموزشی و … و الویت دادن به راهبردهای پیشگیری از تخریب بجای جریمه پس از تخریب و همچنین لزوم همکاریهای مشترک فیمابین، از الزامات و مواردی بود که مورد تایید طرفین واقع شد.
7- در پایان جلسه، جناب آقای مهندس مرادزاده به عنوان نماینده جناب آقای دکتر تجریشی، جهت پیگیری مفاد این صورتجلسه معرفی شدند.

حاضران در جلسه:

مسعود تجریشی
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست
مهرداد اکبریان
رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران
مهندس مراد زاده
کارشناس و نماینده سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تفاهم نامه مشترک
علی صفریان
نایب رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران
سعید عسکرزاده
دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران
مرجان صفری
کارشناس محیط زیست انجمن سنگ آهن ایران

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده