تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۴
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۱۷۰۰۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش قیمت آلومینیوم و فولاد در ایالات‌متحده همزمان با رونق بازار کاری این دو فلز

می متالز - به‌گفتة کارشناسان صنعت آلومینیوم و فولاد در ایالات‌متحده، اعمال تعرفة واردات بر آلومینیوم و فولاد در ایالات‌متحده موجب شده که قیمت این‌دو فلز در بازار افزایش یابد.
افزایش قیمت آلومینیوم و فولاد در ایالات‌متحده همزمان با رونق بازار کاری این دو فلز

به گزارش می متالز، به‌ گفتة دست‌اندرکاران این دو صنعت، طی چند ماه گذشته قیمت داخلی آلومینیوم و فولاد 25 درصد رشد داشته است.

آنچه در بازار فولاد و آلومینیوم ایالات‌متحده اتفاق افتاده آنست که موجودی آلومینیوم و فولاد کاهش یافته است. افرادی که سال گذشته از آلومینیوم و فولاد چینی استفاده می‌کردند، به‌دنبال موجودی فلزات فوق در داخل ایالات‌متحده بودند تا بتوانند نیاز خود را برطرف سازند. بسیاری از مصرف‌کنندگان این فلزات نگران تأمین موجودی خود بودند اما همین اقدام موجب شده که طی ماه‌های ژوئن و جولای تولید آلومینیوم و فولاد ایالات‌متحده رونق تازه‌ای بگیرد.

به‌نظر می‌رسد که اعمال تعرفه‌های ترامپ موجب احیاء صنعت فولاد و آلومینیوم و بالاخص صنعت فولاد خواهد شد. طی دو ماه گذشته واحدهای از کار افتاده و تعطیل‌شدة فولاد دوباره احیاء شده‌اند. از سوی دیگر نیاز به نیروی کاری در این صنعت باعث کمک به حل معضل بیکاری خواهد شد.

هم‌اکنون بزرگترین تولیدکنندة فولاد در جهان، چین است که نیمی از تولید فولاد جهان را به خود اختصاص می‌دهد. در سال 2017 تولید فولاد جهان 2/1691 میلیون تن بود که 2/49 درصد آن مختص چین و 6/81 میلیون تن از آن متعلق به ایالات‌متحده بوده است. ژاپن و هند در مقام دوم و سوم تولید فولاد بعد از چین قرار دارند.

وضعیت تولید جهانی آلومینیوم نیز به همین گونه بوده است. در سال 2017 میزان تولید جهانی آلومینیوم 800/58 میلیون تن بوده که 873/31 میلیون تن از آن توسط چین، 56/3 میلیون تن توسط روسیه و 2/3 میلیون تن توسط کانادا تولید شده است. با توجه به ارقام ذکرشده کاملاً واضح است که علت اعمال تعرفه برروی فولاد و آلومینیوم، تولید مازاد در کشورهایی نظیر روسیه، چین و کانادا است.

مسئولین مرتبط با صنعت خودرو و هواپیماسازی، این اقدام را مثبت می‌دانند چراکه معتقدند تعرفه‌ها موجب خواهد شد تولیدکنندگان داخلی حمایت شوند.

استیو هادجینز، مؤسس و مدیرعامل شرکت فولاد هادجینز، طی مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفته است که از زمان اعمال تعرفه‌های فولادی تاکنون، قیمت فولاد افزایش داشته است. ازطرفی به‌علت نبود فولاد کافی در بازار، این شرکت طی ماه‌های گذشته رونق زیادی داشته است.

به‌گفتة هادجینز، افزایش قیمت در بازار فولاد تداوم خواهد داشت چراکه تقاضا به‌مرور زمان بالا می‌رود.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، ایجاد شغل و رونق صنایع فولاد و آلومینیوم از موارد مثبتی است که در صنایع فلزی ایالات‌متحده رخ داده است ولی همزمان قیمت‌ها افزایش داشته‌اند. این مسأله بر تمامی صنایع تأثیرگذار خواهد بود. برای مثال نانوایی از آلومینیوم و فولاد استفاده نمی‌کند ولی ظروف آلومینیومی به‌کار رفته جهت بسته‌بندی نان با افزایش قیمت روبرو خواهد شد که منجر به افزایش قیمت خود نان می‌شود.

با گذشت زمانی از وضع قوانین دونالد ترامپ، بسیاری از دست‌اندرکاران صنایع به‌ این نتیجه رسیده‌اند که تصمیم‌گیری‌های فوق بسیار عاقلانه بوده است چراکه صنعت ایالات‌متحده نسبت به آسیب‌های حاکم بر صنعت جهانی، «عایق‌بندی» می‌شود.

عناوین برگزیده