تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۰۲
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۱۷۰۱۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پیش بینی عدم تغییر میزان تولید مس در سال 2019

می متالز - اتاق فکر گروه مطالعات بین المللی مس پیش بینی می کند که تولید معدنی مس جهان در سال 2018 حدود 3 درصد رشد خواهد داشت و پس از آن در سال 2019 بدون تغییر خواهد ماند.
پیش بینی عدم تغییر میزان تولید مس در سال 2019

به گزارش می متالز، در همایشی در لیسبون پرتغال در ماه آوریل نمایندگان دولتها و مشاوران صنعت مس از اغلب کشورهایی که در صف نخست تولید کنندگان و مصرف کنندگان این فلز قرار دارند برای بحث در مورد مسائل اصلی تأثیر گذار بر بازار مس جهانی با هم دیدار کردند. دیدگاه گروه مطالعات بین المللی مس در مورد تراز جهانی تولید و مصرف مس پالایش یافته در نشست هیأت آماری این همایش تغییر یافت. علی رغم کاهش حدوداً 1.5 درصدی تولید معدنی جهان در 2017 در اثر وقفه های چشمگیر در عرضه و فقدان تولید قابل توجه از سوی پروژه های جدید یا طرحهای توسعه، بخشی از رشد مورد انتظار تولید 2018 به خاطر بازگشتن تولید محدود شده سال گذشته بویژه در شیلی و اندونزی به مسیر عادی خواهد بود. علاوه بر این، انتظار می رود که تولید 2018 از بازگشایی ظرفیت موقتاً تعطیل شده در جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا و، تا حدی کمتر، تولید مضاعف پروژه های جدید و طرحهای توسعه ای بهره مند می شود که وارد خط تولید خواهند شد. همچنین، تولید کنسانتره و اس ایکس/ ای دبلیو  رشدی مشابه را تجربه خواهد کرد، چون تولید کنسانتره در شماری از معادن شامل معدن مس اسکوندیدا در شیلی و معدن مس گراسبرگ در اندونزی، و بازده اس ایکس/ ای دبلیو به خاطر راه اندازی مجدد معدن زیر زمینی مس و کبالت کوموتو در جمهوری دموکراتیک کنگو بهبود خواهد یافت. رشد تولید اس ایکس/ ای دبلیو در چنان سطحی خواهد بود که می تواند افت تولید در جاهای دیگر، عمدتاً در شیلی، را جبران کند. با وجود این،در این پیش بینی ها تولید معدنی مس جهان در 2019 به خاطر وقفه های معادن تعدیل شده است و انتظار می رود که اساساً بدون تغییر بماند چون بخشی از رشد ناشی از ظرفیتهای جدید و توسعه ای با کاهشهای مورد انتظار در برخی معادن خنثی خواهد گردید. گروه مطالعات بین المللی مس در بیانیه ای خبری که در ماه آوریل منتشر شد خاطر نشان کرد که با آنکه انتظار می رود تولید مس پالایش یافته جهان تا حدود 4 درصد در 2018 افزایش یابد، سال 2019 رشدی کمتر در حد 1 درصد را تجربه خواهد نمود.

کاهش رشد در 2017

در سال 2017، یک رشته از تعطیلی های طراحی شده یا اتفاقی در کارخانه های ذوب بزرگ و تولید کمتر در کارخانه های اس ایکس/ ای دبلیو باعث کاهش چشمگیر تولید مس پالایش یافته اولیه در کشورهای تولید کننده اصلی نظیر شیلی، ژاپن و ایالات متحده شد و همین مسئله منجر به رشدی تنها در سطح 7/0 درصد در سطح جهان گردید. اما تولید مس پالایش یافته ثانویه به خاطر افزایش دسترسی به قراضه از رشدی 5 درصدی بهره مند شد. گروه مطالعات بین المللی مس مدعی ست که بهبود مورد انتظار از تولید پالایش یافته الکترولیتی محدود شده 2017 همراه با راه اندازی مجدد ظرفیتهای موقتاً تعطیل شده یا کاهش یافته اس ایکس/ ای دبلیو و موجودی کافی کنسانتره احتمالاً منجر به رشد حدوداً 5.5 درصدی در تولید مس پالایشز یافته در 2018 خواهد گردید. در این میان، چین بیشترین سهم را در رشد تولید مس پالایش یافته در 2018 و 2019 خواهد داشت و جمهوری دموکراتیک کنگو رتبه دوم را در این زمینه به خود اختصاص خواهد داد. انتظار می رود که رشد تولید مس پالایش یافته جهان در 2019 در سطحی پایین تر باشد چون موجودی کمتر کنسانتره احتمالاً تولید مس پالایش یافته الکترولیتی را محدود خواهد کرد، اما پیش بینی می شود که مصرف آشکار مس پالایش یافته جهان تا 3 درصد در 2018 و تا 2.2 درصد در 2019 افزایش یابد.

تقاضای مس

انتظار می رود که رشد پایدار در تقاضای مس ادامه یابد چون این فلز نقشی اساسی در فعالیتهای اقتصادی بر عهده دارد. گروه مطالعات بین المللی مس معتقد است توسعه زیر ساختها در کشورهایی نظیر چین و هند، همچنین گرایش جهانی به انرژی پاکتر به حمایت از رشد تقاضا برای این فلز ادامه خواهند داد. علاوه بر این، قوّت اقتصاد جهانی با چشم اندازهایی برای رشد پایدار در سال جاری و سال آینده بهبود یافته است. چشم اندازهای بهبود یافته برای اقتصادهای جهانی و چین، در مقایسه با پیش بینی ماه اکتبر، منجر به بازنگری این گروه در جهت افزایش اندک رشد مصرف مس پالایش یافته جهانی در 2018 و 2019 گردید. علاوه بر این، انتظار می رود که چین بیشترین سهم را در رشد مصرف جهانی مس، با حدود 3.5 درصد در سال جاری و 2.5 درصد در سال آینده در مصرف آشکار این فلز، داشته باشد. گروه مطالعات بین المللی مس ادعا می کند که نگاهش به اتحادیه اروپا، ژاپن و ایالات متحده همان نگاه مثبت پیشین است. انتظار می رود پس از رشد اندک 5/0 درصدی در 2017، مصرف جهانی، به غیر از چین، رشدی حدوداً 2.5 درصدی در 2018 و 1.9 درصدی در 2019 داشته باشد. با وجود این، پیشبینی گروه مطالعات بین المللی مس در مورد تراز مس پالایش یافته جهانی دلالت بر مازادی اندک در حد 40 هزار تن می نماید، در حالیکه در همایش اکتبر 2017 پیش بینی این گروه بر کسری ای حدوداً 100 هزار تنی بود. چرخش از کسری به مازاد  نتیجه رشد قوی تر از رقم قبلاً پیش بینی شده در زمینه تولید مس پالایش یافته می باشد. گروه مطالعات بین المللی مس انتظار دارد برای 2019 بازار مس کسری ای حدوداً 330 هزار تنی، منطبق با پیش بینی این گروه در اکتبر 2017، داشته باشد و رشد مصرف آن نسبت به تولیدش افزایش یابد.

عناوین برگزیده