تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۱۲
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۱۷۲۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چگونه یک کسب‌وکار کوچک معدنی راه بیندازیم؟

می متالز - در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک ایران، دفتر حمایت از کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوپا سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به همت دکتر عباس گل‌محمدی معاون اکتشاف سازمان در محل غرفه این سازمان جلسه پرسش و پاسخ و مشاوره‌ای با عنوان "چگونه یک کسب و کار کوچک معدنی راه بیاندازیم" برگزار شد.
چگونه یک کسب‌وکار کوچک معدنی راه بیندازیم؟

به گزارش می متالز، این نشست" با چهار محور اصلی 1- "مشاوره و نیازسنجی بازار" توسط آقای دکتر گل‌محمدی، مهندس قربان کریمی به نمایندگی از سازمان زمین‌شناسی و دکتر سید سهراب حسینی نائب رییس کمیسیون صنعت معدن و انرژی جوانان اتاق بازرگانی تهران، 2- "مشاوره روش‌های سرمایه‌پذیری" توسط مهندس علیرضا قلعه رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه جوانان اتاق بازرگانی تهران 3- "مشاوره کسب‌و‌کارهای اینترنتی" توسط خانم دکتر سولماز صادق­‌نیا نائب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی و 4- "مشاوره حقوقی" توسط خانم دکتر نسترن غیاثوند وکیل پایه یک دادگستری به علاقمندان و ایده‌پردازان متقاضی ارائه کرد. هدف اصلی از برگزاری این جلسه رفع موانع و مشکلات و همچنین تسهیل­‌گری در روند ایجاد، رشد و توسعه کسب‌و‌کارهای نوپا در حوزه معدن و علوم زمین بود که نتایج آن براساس پرسش و پاسخ‌های مطرح شده به شرح ذیل است:

طبق اظهارات دکتر حسینی اکثر ایده‌پردازان تصوری از شکل ایده‌های خود و هدف نهایی آن‌ها نداشتند. همچنین آن‌ها به درستی بازار هدف خود را شناسایی و ارزیابی نکرده‌اند و از وضع موجود عرضه، تقاضا و مبناهای رقابت در صنعت آگاهی کامل ندارند. مهم‌ترین گام برای راه‌اندازی یک کسبو‌کار نوپا در حوزه معدن و علوم زمین، شناسایی روش‌های نوین اکتشاف، استخراج و فرآوری باتوجه به نیاز بازار است.

مهندس کریمی اظهار داشتند عنوان این جلسه چگونگی ایجاد کسب‌وکارهای کوچک بود اما در ذهن ایده‌پردازان این کسب‌وکارهای کوچک دارای ابعاد سرمایه‌گذاری مشخصی نبود. یکی از مهمترین نکاتی که در ایجاد یک کسب‌وکار معدنی باید در نظر گرفت تعریف یک مقیاس سرمایه‌گذاری است تا از این طریق بتوان جامعه هدف را تعیین کرد که برای این کار نیاز است حداقل و حداکثر میزان جذب سرمایه مورد نیاز در نظر گرفته شود.

مطابق اظهارات مهندس قلعه، بزرگترین آسیب وارده به ایده‌پردازان چه در حوزه صنعت و چه در حوزه سرمایه‌گذاری، Bankable نبودن طرح‌ها است. (منظور از Bankable بودن این است که طرح مورد نظر دارای کشش بازار بوده و برگرفته از واقعیت‌های بازار باشد. همچنین ذینفعان آن شناخته شده باشند، بحث رقابت و رقبا در آن در نظر گرفته شود و در نهایت بررسی شود این طرح چقدر می‌تواند موفق باشد). باید در نظر گرفت طرح سرمایه‌گذاری مورد نظر Bankable باشد. زیرا اگر اینچنین نباشد نمی‌توان سودآوری را برای طرح متصور شد. از مهمترین فعالیت‌هایی که در این راستا در حوزه معدن می‌توان انجام داد معرفی پکیج‌های ویژه توضیح Bankable بودن طرح‌ها به صاحبان معادن و صنایع معدنی، ایده پردازان و سرمایه‌گذاران این حوزه است.  

در ادامه خانم دکتر صادق‌نیا بیان کردند در حال حاضر نیاز است یک پلتفرم میانی برای کسب‌وکارهای معدنی ایجاد شود تا به‌صورت یک واسطه میان سرمایه‌گذاران و ایده‌پردازان این حوزه عمل کند تا از این طریق بتوان سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، صادرات خارجی و جذب سرمایه را انجام داد.

خانم کتر غیاثوند در انتها اذعان داشتند که در این جلسه پرسش و پاسخ متوجه شدیم افراد ایده‌هایی دارند که می‌خواهند آن ها را عملی کنند و برای عملی کردن ایده‌ها نیاز به سرمایه‌گذار دارند. با توجه به این موضوع می‌توان در دو بخش به این موضوع نگاه کرد. یکی جذب ایده‌ها و دیگری کانالیزه کردن آن‌ها. در تمام دنیا شرکت‌هایی وجود دارند که به ایده‌پردازان مشاوره‌های اقتصادی می‌دهند و از طریق واسطه‌گری (نه به صورت دلالی) آن‌ها را به سمت سرمایه‌گذاران هدایت می­‌کنند.

ما نیز باید به ایده‌پردازان مشاوره‌های مختلف داده و راه‌های عملی شدن ایده ها را به آن ها نشان دهیم. از طرفی باید به سرمایه‌گذار نیز اطلاعات بدهیم که در چه مواردی سرمایه‌گذاری کند و چه ایده‌هایی جذابیت دارد و در نهایت آن‌ها را به سمت یکدیگر هدایت کنیم.

نکته‌ای که باید به آن توجه نمود این است که سود فرضی به سرمایه‌گذار نشان داده شود. به‌عنوان مثال برای جذب سرمایه‌گذار خارجی این مشکل وجود دارد که سرمایه‌گذار نمی‌داند سود ناشی از سرمایه‌گذاریش چقدر هست و آیا این سود به دستش خواهد رسید یا به دلایل مختلف از بین خواهد رفت. علاوه بر این بحث تحریم‌ها بحث جدی هست که به خاطر آن نمی‌توانیم از روش‌هایی استفاده کنیم که به راحتی در کشورهای دیگر اجرا می‌شود.

در نهایت، حسینی عضو مدعو دفتر کارآفرینی سازمان اظهار امیدواری کردند که این جلسه شروعی برای اقدامات آتی در دفتر حمایت از کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوپا سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در راستای حمایت از این کسب‌وکارها باشد.

عناوین برگزیده