تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۱۸۶۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
گلایه‌ سندیکای آلومینیوم از سهمیه‌بندی جدید شمش

تصمیم دولت، پایین دست آلومینیوم را راضی نکرد

می متالز - از ۸ مرداد تا ۱۳ شهریور، شاهد عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا نبودیم.
تصمیم دولت، پایین دست آلومینیوم را راضی نکرد

به گزارش می متالز، تا پیش از این برخی واحدهای بالادست آلومینیوم عرضه می‌کردند اما واحدهای پایین‌دست به طور نامنظم و قطره‌چکانی در بورس کالا عرضه ‌می‌کردند تا اینکه به مدت یک ماه عرضه‌ها متوقف شد و درحال‌حاضر هفته‌ای یک‌بار شمش آلومینیوم عرضه می‌شود. در این بین، وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم به سهمیه‌بندی شمش آلومینیوم در بورس کالا گرفته است. البته کارشناسان و صنایع پایین‌دست از این سهمیه‌بندی خرسند نیستند.


سهمیه‌بندی آلومینیوم

جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالا، عرضه آلومینیوم در بورس کالا را سهمیه‌بندی اعلام کرد.
سرقینی در این نامه عنوان کرده است، بنا به تقاضای عرضه‌کنندگان و تایید مدیرعامل بورس کالا و به منظور ایجاد شرایط رقابتی بهتر، خریداران مجاز شمش آلومینیوم می‌توانند به میزان ۳ ماه سهمیه خود و حداکثر تا سقف ۵۰۰ تن را در یک عرضه خرید کنند و چنانچه شخصی سقف ۳ ماه خود را خرید کند، اجازه شرکت در عرضه‌های بعدی را ندارد تا اینکه ۳ ماه بعدی فرا برسد. همچنین خریداران می‌توانند اعداد خرید خود را با افزایش حداکثر ۱۰ تن به بالا گرد کنند، به گونه‌ای که خرید آنها مضربی از ۲۰ تن باشد تا مشکل حمل‌ونقل نداشته باشند. در ضمن خریدارانی که سهمیه آنها کمتر از ۲۰ تن است می‌توانند تا ۲۰ تن خرید کنند. بدیهی است در هر دو مورد مازاد خرید از سهمیه ۳ ماه بعدی آنها کسر می‌شود.

 

این سهمیه‌بندی نیز به دلالان می‌رسد

درباره سهمیه‌بندی آلومینیوم، آریا صادق نیت حقیقی، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اظهار کرد: حدود یک ماه بود که آلومینیوم در بورس کالا عرضه نشده بود اما به تازگی دوباره عرضه شده است.
سهمیه‌بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اعلام شد و شرکت‌ها بر اساس متوسط خرید ۳ سال گذشته یعنی از سال ۹۴ تا ۹۶ می‌توانند از بورس خرید کنند. این خرید می‌تواند بر اساس صورت‌های بهین‌یاب، صورت‌های مالی و ارزش‌افزوده انجام شود. با این کار قصد داشتند تقاضا را کنترل کنند، در حالی که این اتفاق روی نداد.
صادق نیت ادامه داد: این در حالی است که در بورس کالا مشخص است چه شرکت‌هایی آلومینیومی هستند و چه اشخاصی برای سوداگری وارد بازار شده‌اند. بورس می‌توانست این تفکیک را بین تولیدکننده واقعی با واسطه‌گر انجام دهد اما زیر بار نرفت و به جای این کار سهمیه‌بندی کرد که هر کسی به چه میزان‌خریداری کند. دلال‌های بزرگ قدرت خرید بیشتری دارند و این موضوع جای تامل دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر هم شاهد شیوه‌نامه جدید عرضه و سهمیه‌بندی آلومینیوم در بورس کالا هستیم، در حالی که از ۸ مرداد تا ۱۲ شهریور، آلومینیوم عرضه‌ای در بورس کالا نداشت. پس از آن نیز دو عرضه انجام و نگرانی‌ها تا حدی رفع شد و شاهد عرضه شمش در بازار بودیم. در کارخانه‌های آلومینیوم نیز باز شد اما به نظر می‌رسد قصد دارند جلوی عرضه‌ها را در بازار بگیرند و این هفته نیز اجازه عرضه در بورس کالا راندادند.
دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه تاکید کرد: بورس کالا محل عرضه و تقاضا و کشف نرخ است اما با کم کردن تقاضا و سهمیه‌بندی می‌توان بازارسازی کرد که کار متقلبان و متخلفان است.
صادق نیت حقیقی در پاسخ به این پرسش که سهمیه‌بندی جدید به میزان ۵۰۰ تن در یک عرضه برای ۳ ماه را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اگر هر کسی در هر هفته ۱۰۰ تن خریداری کند، در هفته چهارم رقابت کاهش خواهد یافت، در حالی که با این بخشنامه‌ها نرخ آلومینیوم ۱.۵ برابر قیمتی می‌شود که به ترکیه صادر می‌کنیم.
وی توضیح داد: وقتی مجوز ۵۰۰ تن را در یک عرضه می‌دهند، فرصت بیشتری برای دلال‌ها و واسطه‌ها که پول بیشتری دارند، ایجاد می‌شود.
این بخشنامه‌ها و دستورها به جای اینکه تولید را تسهیل کنند چوب لای چرخ آن خواهند گذاشت. این در حالی است که قانون، وزارتخانه را موظف کرده که با تشکل‌ها همفکری کند اما هنوز نتوانسته‌ایم با وزیر دیدار کنیم.

 


۵۰۰ تن برای ۳ ماه جوابگو نیست

امیر بابایی، تولیدکننده پایین‌دست آلومینیوم درباره سهمیه‌بندی شمش آلومینیوم در بورس کالا اظهار کرد: شرکت ما به عنوان یک شرکت تولیدکننده ورق آلومینیوم، نیازمند شمش آلومینیوم است.
سال گذشته همین موقع ۱۶۰۰ تن تولید داشتیم. درحال‌حاضر هم ماهی هزار تن تولید داریم. از سوی دیگر این میزان را باید به صورت نقدی خرید کرد که برخی شرکت‌ها قدرت چنین خریدی ندارند. تمام این مسائل مشکل ایجاد می‌کند.
بابایی با اشاره به اینکه اگر بازار را به حال خود بگذارند بسیار بهتر است، گفت: سهمیه‌بندی مشکلی را حل نمی‌کند. با این بخشنامه‌ها شرکت‌های پایین‌دستی از بین می‌روند. زمانی که توان تامین مواد اولیه وجود نداشته باشد، تولید امکان‌پذیر نخواهد بود. امروز نیز شاهد هستیم که هزینه‌های سربار بسیار افزایش یافتهاست.
از سوی دیگر اگر هزینه‌های تولید نیز افزایش یابند، کارخانه‌ها قادر به ادامه حیات نخواهند بود. وی در ادامه تاکید کرد: از این نوع سهمیه‌بندی، هم بالادست و هم پایین‌دست راضی نیستند.
این تولیدکننده پایین‌دست آلومینیوم در پاسخ به این پرسش که آیا برای چنین تصمیم‌هایی با بخش‌های مختلف مشورت می‌شود، گفت: این تصمیم‌ها با مشورت بخش‌های مختلف انجام نمی‌شود. این درحالی است که وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت باید دغد‌غه‌های تولیدکنندگان را پیگیری کند.
بابایی یادآور شد: در کل، وضعیت بازار بسیار نامناسب است و با تصمیم‌های غیرکارشناسی، بدتر هم می‌شود. نرخ شمش به بالای ۳۰ هزار تومان برای هر کیلو رسیده و با این تورم نمی‌توان کار کرد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده