تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۵۴۵
کد خبر: ۱۹۱۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بهرام مسعودی، مدیر روابط عمومی شرکت ملی فولاد ایران

عوامل اصلی سقوط لیر و ریال در مقابل دلار

می متالز - فشار تحریم، ضعف‌های زیرساختی اقتصاد، ناکارآمدی مسولان اقتصادی یا سیاست‌های کلی وخارجی و روابط بین‌الملل کدام نقش بیشتری در سقوط لیر و ریال دارند؟
عوامل اصلی سقوط لیر و ریال در مقابل دلار

به گزارش می متالز، از زمان تحریم آمریکا علیه وزیر دادگستری و امور خارجه ترکیه، حدود ۴۰ درصد  ارزش لیر ترکیه نسبت به دلار آمریکا تنزل یافت. با سرمایه‌گذاری اخیر ۱۵ میلیارد دلاری قطر، ارزش لیر تر‌ک ۷ درصد ترقی داشت اما با موانع جدیدی که آمریکا بر فولاد و آلومینوم ترکیه اعمال کرد، ارزش لیر مجدد ۶ درصد در مقابل دلار سقوط کرد.

 اردوغان اعلام کرد که اگر آن‌ها دلار دارند ما خدا را داریم. با این حال و علیرغم حمایت مردم ترکیه از سیاست‌های دولت و آتش زدن دلار توسط طرفداران اردوغان، سرمایه‌گذاری قطر که به آن اشاره شد، باز هم نتوانست ارزش لیر را حفظ کند. درواقع همه عوامل یاد شده تنها توانستند  فقط یک درصد ارزش لیر را ترقی دهند و سقوط ارزش لیر نسبت به دلار به  ۳۹ در صد قبل از تحریم رسید.

با توجه به اینکه زیر ساخت‌های اقتصادی ترکیه قوی‌تر از ایران است و به‌نظر می‌رسد که دولتمردانش از دولتمردان ما تخصص و تجربه بالاتر و کارآمدی بیشتری دارند، نتوانستند ارزش لیر را حفظ کنند. این یعنی فشار تحریم مهمترین عامل سقوط ارزش پول است و تا این فشار برداشته نشود تدابیر دیگر کارساز نخواهد شد. پس عامل اصلی سقوط ریال ایران در مقابل دلار آمریکا را به ناکارمدی دولتمردان اقتصادی نسبت دادن با حقیقت قرین نیست.

عامل اصلی سقوط ریال در مقابل دلار در درجه اول به اثرات تحریم‌های آمریکا و عواملی چون ضعف‌های زیرساختی اقتصاد کشور مربوط است و ناکارآمدی مسولان در مراحل بعدی قرار دارد و تعویض مدیران در این شرایط نمی‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. در این شرایط و فشارهای ناشی از تحریم آمریکا حتی از کارآمدترین نیروها هم کار چندانی ساخته نیست. (البته از اهمیت سلامت مسولان، سلامت اقتصاد، شفافیت و مبارزه جدی با باندهای منفعت طلب نباید غافل شد).

بلکه این هنر سیاست‌های کلی، سیاست خارجی و روابط بین‌الملل و تدابیر هوشمندانه است که در درجه اول اهمیت قرار دارد و می‌تواند شرایط را تغیر داده و ارزش ریال را در مقابل دلار حفظ کند.

عناوین برگزیده