تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۹۴۵۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تجارت غیر متمرکز مفتول مسی در جهان

6 واردکننده مطرح مفتول و سهم 30 درصدی از کل تجارت

می متالز - فهرست کشورهای واردکننده مفتول مسی، گویای عدم تمرکز تجارت این نیمه‌ساخته در برخی کشورها است. طبق بررسی‌ها، 6 کشور مطرح واردکننده مفتول مسی در جهان، طی بازه سال‌های 2001 تا 2017، تنها حدود 30 درصد از کل تجارت جهانی این نیمه‌ساخته را در دست داشتند که حاکی از گستره بالای صنایع تولیدکننده سیم و کابل در جهان است.
6 واردکننده مطرح مفتول و سهم 30 درصدی از کل تجارت

به گزارش می متالز، از میان واردکنندگان مفتول، اقتصادهای توسعه‌یافته عموما با کاهش حجم واردات و کشورهای در حال توسعه نظیر عربستان، رشد قابل توجه واردات را به ثبت رساندند. سهم 30 درصدی برترین واردکنندگان نیز، موید پراکندگی جغرافیایی تجارت مفتول مسی در سطح جهان است.

بررسی مهمترین واردکنندگان مفتول مسی (کمتر و بیشتر از 6 میلی‌متر) نشان می‌دهد که سهم بزرگ‌ترین واردکننده در سال 2017، تنها 5 درصد از کل تجارت جهانی این محصول مسی است. همچنین مجموع سهم وارداتی 6 کشور بزرگ واردکننده طی سال گذشته، تنها 28 درصد از کل تجارت مفتول مسی را تشکیل می‌دهد. این امر نشان‌دهنده پراکندگی تجارت مفتول مسی و صنایع مصرف‌کننده آن در سراسر جهان است. دلیل اصلی این امر، اهمیت مصرف سیم و کابل در ابتدایی‌ترین مراحل توسعه کشورها، یعنی شبکه برق و مخابراتی است. به‌طور کلی، متوسط سهم 6 کشور مهم واردکننده مفتول مسی در جهان طی 17 سال گذشته، نزدیک به 30 درصد تجارت جهانی این نیمه‌ساخته مسی بود. نمودار 1، حجم واردات 6 کشور مهم واردکننده مفتول مسی را برای سال‌های 2001 تا 2017 نشان می‌دهد.

با توجه به نمودار 1، ایالات متحده آمریکا، با میانگین واردات 200 هزار تنی مفتول طی 17 سال گذشته، بزرگ‌ترین واردکننده این محصول مسی در جهان بود. متوسط سهم این کشور در این بازه زمانی از کل تجارت جهانی مفتول مسی، تنها برابر با 8 درصد برآورد شد. بر اساس آمار بین‌المللی تجارت، بیش از 200 کشور واردکننده مفتول مسی در جهان هستند. اگرچه ایالات متحده، یکی از مهمترین واردکنندگان مفتول مسی طی 17 سال اخیر بوده، با توجه به سیر کاهشی واردات این کشور با افت سالانه 2.9 درصدی، انتظار می‌رود که به زودی جای خود را به سایر کشورهای جهان بدهد. حجم واردات مفتول مسی آمریکا در سال 2001، بالغ بر 228 هزار تن بود و در سال 2017، به کمتر از 144 هزار تن رسید.

از دیگر کشورهای مهم واردکننده مفتول مسی در جهان می‌توان به آلمان، ایتالیا، مکزیک، انگلستان و عربستان سعودی اشاره کرد که متوسط حجم واردات آلمان، ایتالیا و مکزیک در بازه 17 ساله مورد بررسی، بیش از سالانه 100 هزار تن بود؛ در حالی که این رقم برای انگلستان و عربستان، به‌ترتیب برابر با 92 و 52 هزار تن در سال محاسبه شد. از میان کشورهای مهم واردکننده مفتول مسی، آمریکا، آلمان و ایتالیا با افت حجم واردات همراه بودند که نرخ افت سالانه حجم وارداتی این کشورها طی سال‌های 2001 تا 2017، به‌ترتیب برابر با 2.9، 4.3 و 3.5 درصد بود. در مقابل، کشورهای مکزیک و عربستان با رشد حجم وارداتی همراه بودند که نرخ رشد سالانه این 2 کشور در بازه مورد بررسی، به‌ترتیب برابر با 4.1 و 31 درصد بود. در این میان، حجم واردات انگلستان طی 17 سال گذشته تقریبا بدون تغییر ماند، در حالی که در برخی سال‌ها افت و خیز شدیدی را تجربه کرده بود.

با توجه به این که بزرگ‌ترین بازار مصرف مفتول مسی و به بیان بهتر سیم و کابل، صنایع ساختمان و زیرساخت برق و نیروگاهی است و کشورهای توسعه‌یافته دوران بلوغ صنایع مصرف‌کننده خود را پشت سر گذاشته‌اند، سیر کاهشی واردات مفتول مسی به ایالات متحده، آلمان و ایتالیا کاملا منطقی است. از سوی دیگر، با در نظر داشتن سرعت رشد مصرف در کشورهای در حال توسعه، نرخ رشد سالانه 31 درصدی واردات مفتول عربستان سعودی نیز قابل پیش‌بینی بود. مفتول و سیم و کابل مسی از جمله محصولات بسیار کاربردی در صنایع گوناگون هستند و از این رو، تقاضای واردات آن در سراسر جهان وجود دارد؛ این امر، موجب پراکندگی تجارت این نیمه‌ساخته مسی شده، به‌گونه‌ای که تنها 30 درصد از کل واردات جهانی در دست 6 واردکننده بزرگ آن است.

عناوین برگزیده