تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۹
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۱۹۸۶۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معامله سیاسی ترین معدن مس جهان

می متالز - شرکت فریپورت-مکموران و ریو تینتو به طور رسمی کنترل معدن عظیم گراسبرگ را به اندونزی می دهد.
معامله سیاسی ترین معدن مس جهان

به گزارش می متالز، شرکت فریپورت-مکموران و ریو تینتو آخرین قرارداد رسمی را امضا کردند که در آن قسمت خیلی بزرگی از معدن مس گراسبرگ که دومین معدن بزرگ دنیا است به طور رسمی به اندونزی واگذار شد و شرکت اینالوم اندونزی مسئولیت آنرا به عهده میگیرد.
از موارد الزام آوری که در توافق نامه است که باعث طولانی شدن مذاکرات و اخلاف شده بود ، اندونزی صاحب 51درصد معدن است و با درخواست دولت اندونزی شرکت فریپورت-مکموران می تواند همچنان فعالیت داشته باشد. این امر همچنین می تواند باعث اتمام سالها اختلاف بین کشورهای فینیکس، آریزونا و دولت این کشور شود ، که سال گذشته این اخلاف مانع از بهره برداری از این معدن شد و قیمت فلزات در سراسر جهان را افزایش داد.
به گفته ی وزیر انرژی و مواد معدنی ، این انتقال مالکیت زمانی انجام می شود که شرکت اینالوم اندونزی مبلغ 3.9 میلیارد دلار را به شرکت فریپورت-مکموران و ریو تینتو بپردازد.
همانطور که در اوائل سال جاری اعلام شد، هنگامی که شرکت اینالوم تبدیل به سهامدار بزرگ معدن گراسبرگ شد، دولت یک پروانه استخراج معادن خاصی برای شرکت فریپورت-مکموران صادر می کند که امکان استخراج سنگ معدن را تا سال 2041 فراهم می کند.
وزیر انرژی همچنان اعلام کرد که : این مجوز، به نام IUPK، “تعهد دولت به حفظ محدوده سرمایه گذاری است تا اطمینان و امنیت سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در اندونزی فراهم شود”.
واحد محلی شرکت فریپورت-مکموران باید مجتمع ذوب مس را بسازد که با ظرفیت 2 تا 2.6 میلیون تن در سال تولید کند و باید در کمتر از 5 سال ساخته شود.
وزیر محیط زیست و جنگل سیتی نوربایا در این بیانیه گفت: « واحد محلی شرکت فریپورت-مکموران در حال تهیه نقشه راه برای مدیریت تمامی مسائل مرتبط با محیط زیست اطراف این تاسیسات است. پیروزی دولت
این توافق نامه پیروزی بزرگی برای رئیس جمهور وقت اندونزی است که وی در انتخابات سال 2019 مجددا کاندید خواهد شد و اصرار دارد که شرکت های استخراج معدن باید شرکت های اکثریت سهام به منظور ادامه فعالیت در کشور بخشی از سهام خود را بدهند
گراسببرگ، دومین معدن بزرگ مس دنیا و چهارمین بزرگترین عملیات طلا، به عملیات زیرزمینی منتهی می شود و تا سال 2022 برای رسیدن به ظرفیت کامل، تولید 160 هزار تن در روز سنگ معدن را انجام خواهد داد.
در حال حاظر ارزش معدن گاسبرگ 12 میلیارد دلار تخمین زده شده ، سال گذشته این معدن 47درصد درآمد شرکت فریپورت را تامین کرد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده