تاریخ: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۲۱
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۰۰۵۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
کاهش چشم‌گیر صادرات فرومنگنز آفریقای‌ جنوبی

با وجود کاهش صادرات، آفریقای‌ جنوبی همچنان در صنعت فروآلیاژ پیشرو است

می متالز - جنوب قاره آفریقا ذخایر معدنی مختلفی دارد که تقریبا تمامی آن‌ها قابل استخراج هستند. هزینه‌های پایین انرژی و دستمزد کم نیروی کار در آفریقای‌جنوبی سبب شده تا واردات محصولات مختلف از این کشور با وجود هزینه‌های حمل بالا به‌دلیل طول مسافت، همچنان صرفه اقتصادی داشته باشد. فروآلیاژها، از محصولات مهم فرآوری برخی از مواد معدنی هستند که صنعت آن در آفریقای جنوبی به‌خوبی توسعه یافته است.
با وجود کاهش صادرات، آفریقای‌ جنوبی همچنان در صنعت فروآلیاژ پیشرو است

به گزارش می متالز، سال 2013، سالی پر از موفقیت برای صنعت فروآلیاژ آفریقای‌ جنوبی بود. در این سال صادرات فروآلیاژ از آفریقای جنوبی به بیشینه چند سال اخیر رسید و به یکی از مهم‌ترین صنایع ارز آور برای این کشور تبدیل شد. آفریقای جنوبی توانست به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فرومنگنز تبدیل شود و ضمن حفظ جایگاه خود، موجبات احداث کارخانه‌های متعددی در زمینه گسترش و توسعه این محصول را فراهم کند.

نمودار 1، میزان صادرات فرومنگنز آفریقای جنوبی طی 5 سال گذشته را نشان می‌دهد.

اوج صادرات فرومنگنز آفریقای‌جنوبی را باید در سال 2013 دانست. در این سال بالغ بر 600 هزار تن انواع فرومنگنز به سایر کشورهای دنیا صادر شد که از این میزان بالغ بر 180 هزار تن تنها به ایالات متحده آمریکا اختصاص داشت. میزان صادرات فرومنگنز دارای بیش از 2 درصد کربن، از کشور آفریقای‌جنوبی به ایالات متحده آمریکا تنها در طی یک سال از 48 هزار تن در سال 2016 به 85 هزار تن در سال 2017 رسید که این رقم در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. آمریکا بزرگترین مقصد صادرات فرومنگنز آفریقای جنوبی به‌شمار می‌رود؛ به نحوی که میزان صادرات فرومنگنز دارای کمتر از 2 درصد کربن نیز در طی دوره مشابه فوق با افزایش 16 هزار تنی همراه بوده است. کشورهای هلند، سوئد و آلمان نیز از دیگر مقاصد بزرگ فرومنگنز آفریقای‌جنوبی به‌شمار می‌روند.

صادرات فرومنگنز آفریقای‌جنوبی طی 5 سال گذشته همواره با روند کاهشی همراه بوده است تا جایی که در سال 2017 به یک‌سوم میزان خود به‌نسبت سال 2013 کاهش یافت. این در حالی است که کشور آسیای شرقی مانند مالزی توانست یک‌ساله میزان صادرات فرمنگنز خود را 10 برابر افزایش دهد که در نوع خود رکورد به‌حساب می‌آید. از دیگر کشورهای موفق در حوزه فرومنگنز می‌توان به هند اشاره کرد که با مدیریت صحیح و استفاده به‌جا از ذخایر خود توانسته است جایگاه بالایی در این صنعت پیدا کرده و طی سال‌های گذشته آن را حفظ کند. ایران از رتبه مناسبی در صادرات فرومنگنز برخوردار نبوده و با تامین نیازهای داخلی، سعی در قطع وابستگی به واردات این محصول دارد.

عناوین برگزیده