تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۲۴
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۰۱۹۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
معامله 168 هزار تنی فولاد در یک هفته

اقبال بازار فولاد به برداشتن سقف رقابت

می متالز - پس از آزادسازی سقف رقابت، عرضه‌های فولادی که با دستورالعمل‌های گوناگون سرگردان شده بودند، از سر گرفته شد و مجددا این محصول با دست پر به بازار بازگشت. در نتیجه مقرر شد در روزهای معین، محصولات فولادی عرضه شوند. البته تا جا افتادن کامل این شیوه عرضه باید کمی صبر کرد و اثرات آن را در بازار دید.
اقبال بازار فولاد به برداشتن سقف رقابت

به گزارش می متالز، عرضه‌های فولادی با دستورالعمل جدید یعنی برداشتن سقف رقابت مجددا از سر گرفته شده است و در روزهای مجزا شاهد عرضه محصولات مختلف بودیم. نمودار 1 نشان می‌دهد که در هفته نخست مهر ماه، 189 هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 314 هزار تن تقاضا وجود داشت. در نهایت 169 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرا گرفتند و به فروش رفتند. در روز شنبه  31 شهریور ماه، 21 هزار تن شمش بلوم توسط 3 تولیدکننده بزرگ یعنی فولاد خراسان، ذوب آهن اصفهان و فولاد کاوه جنوب کیش در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 21 هزار و 500 تن تقاضا وجود داشت و همه این محصولات مورد معامله قرار گرفتند.

محصولات طویل نیز در بورس کالا عرضه شدند که تیرآهن و میلگرد از جمله آن‌ها بودند. هر چند که با وجود عرضه 15 هزار و 800 تنی تیرآهن توسط ذوب آهن و انجام معاملات آن در بورس کالا، این معاملات مورد تأیید ناظر قرار نگرفت و ملغی شد. علاوه بر تیرآهن، 32 هزار و 700 تن میلگرد از سوی تولیدکنندگان متنوع در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 89 هزار تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت 27 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند؛ زیرا عرضه میلگرد ذوب آهن پس از انجام معامله، از سوی ناظر مورد تأیید قرار نگرفت و ثبت نشد.

با این حال شرکت‌های فولاد آذربایجان، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، مجتمع فولاد خراسان، پرشین فولاد آریا، فولاد ظفر نوین گستر بناب، مجتمع فولاد ظفر بناب و ذوب آهن عرضه‌کنندگان میلگرد در بورس کالا بودند که به‌جز ذوب آهن، سایر تولیدکنندگان توانستند محصولات خود را با رقابت به‌فروش برسانند. علت افزایش عرضه‌کنندگان میلگرد را نیز می‌توان در آزادسازی سقف رقابت دانست؛ زیرا در اسامی عرضه‌کنندگان، برخی از آن‌ها نسبتا کوچک و تا حدی گمنام هستند و حتی برای نخستین بار است که در بورس کالا عرضه می‌کنند. بنابراین آزادسازی سقف رقابت، فرصت بسیار خوبی را برای عرضه‌کنندگان فراهم ساخته است.

ورق نیز دیگر محصول عرضه شده در بورس کالا بود. در این میان فولاد مبارکه 100 هزار تن ورق گرم را روانه بازار کرد و این محصول با 170 هزار تن تقاضا مواجه شد که تماما مورد معامله قرار گرفت. ورق سرد مبارکه نیز به میزان 13 هزار تن عرضه شد که 21 هزار تن تقاضا داشت و این محصول نیز مورد معامله قرار گرفت. ورق گالوانیزه نیز به میزان 4 هزار و 400 تن عرضه شد که 9 هزار تن تقاضا داشت و مورد معامله قرار گرفت. ورق قلع‌اندود نیز به میزان 2 هزار و 200 تن عرضه شد که با تقاضای 3 هزار و 700 تنی مواجه شد و تماما به فروش رفت.

عناوین برگزیده